Tett inntil dagene

Can, Mustafa

| 2008

Flag from no

Mustafa Can er en anerkjent svensk-kurdisk journalist og forfatter. Etter utgivelsen av boken Tett inntil dagene, som endelig kommer på norsk, ble han i Sverige kåret til Årets berättare. Boken har blitt en suksess i Sverige og i en rekke andre land. Dette er først og fremst en vakker, personlig og velskrevet fortelling om Mustafa Cans mor. Hun ligger for døden, og familien pleier henne hjemme. Sønnen blir i denne tiden kjent med sin mor på en ny måte. Han gjenoppdager hennes kultur og bakgrunn; en verden han har kjempet for å frigjøre seg fra og har skammet seg over. Han blir kjent med en mor som har mistet syv av femten barn, som måtte forlate sitt kjære hjemland og dra til en fremmed kultur. Denne kulturen har hun i flere tiår strevet med å bli vant til, mens barna hennes raskt tilpasset seg og tok den som en selvfølge. Han ser plutselig moren som et helt menneske, ett menneske som har...

Karolina Edvardsson

2018-03-19

Otroligt vackert porträtt av sin mamma. Om att komma till Sverige. Om att inte glömma sin historia. Starkt och välskrivet!

Karolina Edvardsson

2018-03-19

Jasminka Sojtaric

2014-06-29

En väldigt fin bok! En varm berättelse om en "invandrarmor", en livshistoria som jag kunde relatera till ... Blev rörd, blev både glad och ledsen när jag läste boken. Och blev tacksam! Tack Mustafa Can!

Ullis N

2013-10-15

Vackert skriven ja, men tyvärr blev jag uttråkad och läste bara två tredjedelar.

Cissi Rosenqvist

2011-08-24

En fin hyllning till en älskad mor men hade hoppats på lite mer.

Lars Andersson

2011-06-26

Verkligt rörande bok. Pinsamt svag avslutning, och amärkningsvärt att det publicerades. Svag 4:a.

Maria Nordström

2011-01-10

Väldigt bra men hade tjänat på att kortas.

Merja A

2010-11-22

Mustafa Can berättar om en älskad och saknad mor med kärlek och värme.
Böcker som denna kan hoppningsvis bidra till att minska klyftan mellan invandrare och svenskar.

Jakob Nylin

2010-09-26

En stillsam och varm skildring av en mor. Särskilt intressant att ta del av den spänning det innebär att utvandra från ett land och invandra till ett annat. Samtidigt är det en berättelse som varje människa kan känna igen sig i, att ta del av sjukdomsförloppet är jobbigt.

Elisabeth Karlberg

2010-08-14

En otroligt fin bok som säkerligen bidrar till ökad förståelse människor och kulturer imellan. En bok kanske alla borde läsa. En bok sdom visar att vi har mycket att lära av våra nya svenskar. En bok jag klart rekommenderar.

Ingrid Selnes

2010-06-08

Intressant och gripande, men blir lite lätt illamående av ytterligare en svulstig modershyllning,av alla dessa självutplånande kvinnor, jag har väl läst lite för många i genren....

Karl Sandberg

2010-04-02

Bra och fängslande - lite av en modern Invandrarna med ett nytt perspektiv, mycket kul att Mustafa i texten refererar till den!

2010-02-15

Detta är inte en roman, snarare ett detaljerat reportage från en dödsbädd, med inslag av hågkomster. Emotionellt jobbigt att läsa om den långdragna dödsprocessen. Rörande var skildringen av moderns besök i Stockholm, försöken att lära sig skriva. Återbesöken i byn. Hon förlorade Språk, Vänner och Barnens förståelse med inflyttningen till Sverige.

harriet karlsson

2010-02-14

Hörde författaren på sommarprogram, mycket återkom i boken och det blev lite långrandigt på slutet.
Men klart läsvärd.

Ingen bok jag skulle rekommendera!

jenny modin

2010-01-15

Jag grät.

Victoria G

2009-12-16

Berättelsen om en 1900-talets Kristina, från Kurdistan. Vackert, sorgligt, storslaget om en mans kärlek till sin mor och samtidigt ett samtidsdokument som ger en bild av Sverige och världen av idag.

Boklisa NN

2009-12-16

Den här berättelsen är speciell genom att den fattar så vitt och går så djupt, på en gång.

Jonna

2009-09-11

Helt underbar bok om utvandring från ett kärt men fattigt land!

Gunvi Lundqvist

2009-08-07

SÅ mycket värme att det sväller över på läsaren, mera sånt.

2009-07-06

En fantastikt fin bok. En bok som får mig att minnas min egen uppväxt trots att den totalt skiljer sig från författarens. Jag växte dock upp under samma tid.
Man kan bara önska att fler männinskor i värlen vore som Mustafas mor.