Testamentet

Grisham, John

| 1999

Troy Phelan är en av USA:rikaste män , värd cirka 11 miljarder dollar, tar sitt liv genom att kasta sig ut från sitt kontorsfönster. Sekunderna innan har han ändrat sitt testamente; hans barn och ex-fruar som länge väntat på sitt arv blir lottlösa, allt går till en obekant utomäktenskaplig dotter som arbetar som missionär i Brasiliens djungler.Det blir den illa åtgångne advokaten Nate O'Riley - nyss utsläppt från avgiftningskliniken och med sitt äktenskap i spillror - som får i uppdrag att finna den okända arvtagerskan. Det blir en resa rakt in i mörkrets hjärta, där han måste besegra både djungelns faror och sina egna demoner. ''Det är en tät intrig, en oförutsägbar historia med många och oväntade komplikationer och många spännande turer.'' Helsingborgs Dagblad ''Berättelsen om multimiljardären Troy Phelans testamente och hur hans arvingar luras på det, i deras ögon, rättmätiga...

Magnus Johansson

2016-07-23

Enligt mig Grishams bästa bok, mer mångbottnad och vacker än de flesta andra.

Josefine Ejebjörk

2016-06-11

Nja. sådär

Marc Moore

2015-03-12

Underhållande men knappast minnesvärd.

Sebastian Rane

2014-12-12

Grishams bästa bok enligt mig. Mycket bra.

Jan Banan

2011-11-25

En något annorlunda Grisham. Visserligen är det som alltid advokater inblandade, men den här gången rör större delen av handlingen en expedition och inte ett överflöd av domstolsstycken som annars är brukligt i hans böcker.

Peter F

2011-07-20

Kvinnan som enligt "Testamentet" ska ärva förmögenheten visar sig vara en missionär som lever i Amazonas djungel. Hon är fullständigt ointresserad av pengarna. Det är detta som ger, både bokens huvudperson och läsaren, en tankeställare; Vad betyder pengarna? hur fast är jag i tanken på pengar och ägodelar?

Anette Marcusson

2011-03-17

Mariette Enelycke

2010-07-16

En spännande roman som handlar om giriga arvtagare, pengar, rättvisa och moral. Rekommenderas.

Kjell Jacobsson

2010-05-14

En underbar bok som får en att tro på att det finns en högre rättvisa i världen.

M W

2009-12-01