Testamente

Wähä, Nina

Nominerad till Augustpriset 2019! "Hon är så bra att jag blir vansinnig." Expressen "Jag är fullkomligt uppslukad ända från start, för Wähä kan verkligen skriva." Dagens Nyheter Är man ansvarig för sin familjs synder? Kan man egentligen göra något för att förändra historien? Kan man kanske skriva om den? Det är frågor Nina Wähä ställer i sin roman Testamente. I Testamente möter vi Annie, som när hon blir gravid motvilligt åker hem till platsen där hon växte upp. Bondgården ligger i Tornedalen, med sitt eget språk, sitt eget meänkieli. Inte svenska, inte finska, något tredje. Ingen blir särskilt glad över att se henne. Det här är nämligen en familj där en stor hemlighet ständigt hänger över dem. Två föräldrar och tolv barn, fjorton beroende på hur man räknar, som aldrig kommit överens. Testemente är en familjeroman som inte liknar något annat. Lite som om Thomas...

Bra språk. Vilket driv. Bra, skrämmande. Lite som att vem som helst skulle kunna blivit någon annan om inte livet blivit som det blev.

Mycket välskriven och med nytt retoriskt grepp.

Fantastiskt persongalleri. Välskriven.

2020-04-12

Fantastisk berättelse ✨

Maddox

2020-04-08

underbart berättat om en trasig familj

Bokfrun

2020-03-22

Testamentet är en bok som handlar om en stor familj, med betoning på stor 😆
Där alla har olika problem och demoner. En rätt skadad familj skulle jag vilja säga.

I början gick mitt intresse för boken upp och ner. Ibland ville jag lägga bort den och ibland kunde jag inte lägga ifrån mig den.
Men efter ungefär halva boken var det något som tog tag i mig. Något som gjorde att jag började tycka att den bara blev bättre och bättre.

Boken är väldigt speciell skulle jag vilja säga eller snarare originell.
Jag gillar uppbyggnaden av den. Hur kapitlena är uppdelade, hur vi får följa ett syskon i taget.
Jag har aldrig läst en bok som denna faktiskt.
Låter kanske konstigt sagt men om ni läser den så förstår ni vad jag menar 😀

emmakicki

2020-03-16

Lite svårt att ge ett betyg. Från början var det en klar fyra men den var lite för lång och vissa delar kändes inte så trovärdiga så det blev mer en trea mot slutet som kanske får bli slutbetyget. Men en stark trea ändå.

Frida Tosterud

2020-03-04

Läsvärd, välskriven och fångande. Lite svårt att hålla isär alla karaktärerna

Frida Tosterud

2020-03-04

Läsvärd, välskriven och fångande. Lite svårt att hålla isär alla karaktärerna

2020-02-05

Tyckte mycket om slutet av berättelsen, men är i övrigt väldigt besviken. Så många ord...

Nelly

2020-02-01

Kunde inte lägga boken ifrån mig. Annorlunda skriven med massvis med karaktärer. Genast en favorit som jag har tänkt mycket på och rekommenderat till andra.

Nina Gustafsson

2019-10-27

Fascinerande berättelse och en stor syskonskara och deras förhållande till varandra och föräldrarna. Väcker många frågor om föräldraskap, identitet, arv i dubbel bemärkelse och miljö.

Tidskrävande och inte lika bra som Jag for ner till bror eller Vi for upp med mor

Anna Granström

2019-08-31

Välskriven och gripande med en genomgående melankoli.

Lysande, fascinerande & välskriven!