Testamente

Wähä, Nina

Nominerad till Augustpriset 2019! "Hon är så bra att jag blir vansinnig." Expressen "Jag är fullkomligt uppslukad ända från start, för Wähä kan verkligen skriva." Dagens Nyheter Är man ansvarig för sin familjs synder? Kan man egentligen göra något för att förändra historien? Kan man kanske skriva om den? Det är frågor Nina Wähä ställer i sin roman Testamente. I Testamente möter vi Annie, som när hon blir gravid motvilligt åker hem till platsen där hon växte upp. Bondgården ligger i Tornedalen, med sitt eget språk, sitt eget meänkieli. Inte svenska, inte finska, något tredje. Ingen blir särskilt glad över att se henne. Det här är nämligen en familj där en stor hemlighet ständigt hänger över dem. Två föräldrar och tolv barn, fjorton beroende på hur man räknar, som aldrig kommit överens. Testemente är en familjeroman som inte liknar något annat. Lite som om Thomas...

J.E

2023-07-27

Lite överhypad och utdragen. Gillade dock språket väldigt mycket.

Ingrid

2022-10-29

Irriterande språk. Tre synonymer för varje beskrivande ord. Ändå tycks inte det svenska och finska variationerna räcka, utan författaren behöver lägga till malplacerade engelska ord och uttryck.

Rebecka Nyman

2022-09-22

Jag kan förstå att andra har älskat denna bok, men jag tyckte att den var aningen för lång och utdragen. Till en början gillade jag denna och var nyfiken på hur den skulle fortgå. Förutom att det ibland inkonsekvent förekommer meningar och ord på engelska gillar jag språket. Det känns naturligt och det passar miljön. Sättet Wähä skriver på får läsaren att förstå vilka personligheter karaktärerna har och vilka de är utan att behöva skriva ut allt. Dock blir jag ibland något förvirrad angående vem det är som berättar; ibland verkar det vara utifrån och ibland inifrån och ibland direkt till läsaren. Boken upplevde jag som nämnt vara för lång och mitt intresse för hur allt skulle gå samt sluta minskade ju längre jag kom. Det är många karaktärer och många olika typer av relationer. Alla karaktärer är gestaltade på spännande sätt, men jag tycker att de är för många för att boken ska flyta på bra. Under läsningen upplever jag inte att jag kommer framåt då det är många personer att bekanta sig med. För mig var det en väldigt bra läsupplevelse tills jag tappade intresset för att läsa om det elände familjen och alla dess medlemmar är med om. Jag kan inte heller säga att jag riktigt kände för någon av familjemedlemmarna, tyvärr, vilket jag tror hade gjort att jag hade uppskattat längden och boken som helhet mer.

Kajsastinas

2022-04-24

👍🏻

Kerstin Kolm

2022-03-01

En bladvändare. Härliga personporträtt-var och en för sig men också invävda i varandra. Ett myller av känslor, beteenden och tankar-aldrig tyst.

Hur blir man en människa och avskild/separerad? När kittet i familjen spricker blir man fri då?

Språket har sina brister och en bättre korrekturläsning hade varit önskvärt.

Blackstar

2022-01-13

En stundtals bra bok. Dock upplevde jag den ofta som rörig, något som inte hjälptes av bokens alltför många karaktärer. Har för egen del något svårt för språket, inte minst att författaren i tid och otid slänger sig med engelska begrepp och fraser vilket förtar illusionen.

Linda Stålberg

2021-11-16

Det blir lite svårt att hålla isär alla syskonen, men det är ju också lite bokens essens att skildra den varje enskilt liv i den stora syskonskaran. Jag tyckte boken var riktigt bra, lyssnade på den och tänker att om man läser den har man enklare för att gå tillbaka o påminna sig om vem som var vem. Så skulle rekommendera läsning. Otroligt välskriven.

Anna Liljenby

2021-10-04

Henrik Johansson

2021-06-30

Alldeles lysande och fängslande berättelse om en familj genom mörker och skuld

Moa Djurfors

2021-02-13

Lite rörig med så många syskon att hålla reda på, men ganska spännande ändå

Ingrid Bergenudd

2020-10-15

Tycker att större delen av romanen var väldigt bra, med alla personporträtt. Jag var helt försjunken i boken. Men sedan - de sista 50 sidorna ett riktigt bottennapp som förstörde intrycket av hela boken.

2020-09-26

Riktigt stark berättare och det är en riktigt bra berättelse med både känsla och djup. Lite samma känsla som i Karin Smirnoffs böcker om Jaanakippo. Rekommenderas.

Hanna Melin

2020-09-05

HerreGUD så oengagerande denna roman blev på slutet när pappans brev och testamente redovisas. Jag zzzzz:ade mig igenom hälften. Första delen av boken är bra. Presentationen av alla ohemult många syskon och deras olika psykoser är bra. Siris frigörande är bra. Men upplösningen?!?!? Sånt jävla antiklimax.

Hanna Gyllberg

2020-08-19

Älskar denna familjeroman. Många olika karaktärer som försöker överleva på sitt sätt under fattigdom och med en destruktiv far. Tack vare moderns mod och kärlek klarar sig de flesta bra och vi får följa var och en av de 13 barnens toppar och dalar genom livet. Bladvändare av rang!

Anna Börjesson

2020-08-09

Bra. Lite för lång

Maria Jönsson

2020-07-20

Bra språk. Vilket driv. Bra, skrämmande. Lite som att vem som helst skulle kunna blivit någon annan om inte livet blivit som det blev.

Ulrika Bergman

2020-07-10

Mycket välskriven och med nytt retoriskt grepp.

Hanna Söderlund

2020-04-12

Fantastisk berättelse ✨

Maddox

2020-04-08

underbart berättat om en trasig familj

Bokfrun

2020-03-22

Testamentet är en bok som handlar om en stor familj, med betoning på stor 😆
Där alla har olika problem och demoner. En rätt skadad familj skulle jag vilja säga.

I början gick mitt intresse för boken upp och ner. Ibland ville jag lägga bort den och ibland kunde jag inte lägga ifrån mig den.
Men efter ungefär halva boken var det något som tog tag i mig. Något som gjorde att jag började tycka att den bara blev bättre och bättre.

Boken är väldigt speciell skulle jag vilja säga eller snarare originell.
Jag gillar uppbyggnaden av den. Hur kapitlena är uppdelade, hur vi får följa ett syskon i taget.
Jag har aldrig läst en bok som denna faktiskt.
Låter kanske konstigt sagt men om ni läser den så förstår ni vad jag menar 😀

2020-03-16

Lite svårt att ge ett betyg. Från början var det en klar fyra men den var lite för lång och vissa delar kändes inte så trovärdiga så det blev mer en trea mot slutet som kanske får bli slutbetyget. Men en stark trea ändå.

Frida Tosterud

2020-03-04

Läsvärd, välskriven och fångande. Lite svårt att hålla isär alla karaktärerna

Frida Tosterud

2020-03-04

Läsvärd, välskriven och fångande. Lite svårt att hålla isär alla karaktärerna

2020-02-05

Tyckte mycket om slutet av berättelsen, men är i övrigt väldigt besviken. Så många ord...

Nina Gustafsson

2019-10-27

Fascinerande berättelse och en stor syskonskara och deras förhållande till varandra och föräldrarna. Väcker många frågor om föräldraskap, identitet, arv i dubbel bemärkelse och miljö.

Tidskrävande och inte lika bra som Jag for ner till bror eller Vi for upp med mor

Välskriven och gripande med en genomgående melankoli.

Lysande, fascinerande & välskriven!