Återvändsgränder

Moodysson, Coco

MALLORCA PÅ 80-TALET, Palmas historiska kvarter dallrar i hettan. Gabi och hans kompisar är i tonåren. Deras mödrar är eller har varit prostituerade, deras fäder är alkoholiserade eller totalt frånvarande. Pojkarna röker, dricker och slåss. Det är en tuff tillvaro, men den präglas också av stark vänskap och stor frihetskänsla. Gabi Beltrán berättar sin egen historia om att växa upp i Palmas fattiga kvarter. Han skildrar ett Mallorca långt ifrån den bild som svenska turister fick av charterparadiset på 80-talet. Palmerna, stranden och sangrian är i bakgrunden, drogerna och våldet i centrum. Återvändsgränder: Min uppväxt i Palma de Mallorca har belönats med Spaniens största seriepris. Det är en patosfylld och osminkad skildring av fattigdom, vänskap och utsatthet.Betyg 5 av 5 Återvändsgränder skildrar också den starka gemenskapen pojkarna emellan där alla har det tufft på olika...

Shazam.se

2021-01-14

Återvändsgränder (Historias del barrio) är en uppväxtskildring som utspelar sig i ett semesterparadis men långt ifrån sangrian, hotellen, paraplydrinkarna och badstranden. Här skildras istället en vardag som präglas av droger och gängkriminalitet där flera av ungdomarnas mödrar är eller har varit prostituerade och där fäderna är alkoholiserade eller helt frånvarande.

Genom olika episoder får vi lära känna Gabi och hans vänner, som när de guidar amerikanska matroser i horkvarteren och blir bjudna på amerikansk frukost dagen efter, lyssna på visdomsord av den sjuke och ensamme grannen Paco som tillbringar dagarna med att pimpla kallt vitt vin på sin balkong, jagas av polisen när de cruisar runt på ön i en stulen cabriolet, träffa Gabis gamla och snälla mormor där han brukar sova över när det blir för jobbigt hemma, med mera.

Hela boken är en mycket ärlig självrannsakan där Gabi redan som ung visste att det fanns en värld utanför som han längtade efter, en värld där mödrar inte slog sina barn i ren frustration över familjens utsatthet, där fäder inte försvann när man bara var tre år gammal och tvingade övriga familjen att leva på existensminimum, en värld fylld av konst och kultur där våld inte löste alla problem. Första gången Gabi får smak för denna okända värld är när han av en slump lär känna en ung, vänlig och sofistikerad svenska som flyttat till ön för att undervisa i engelska och även om han väljer att återvända till sitt gamla gäng så är detta en viktig brytpunkt i hans liv.

Återvändsgränder skildrar också den starka gemenskapen pojkarna emellan där alla har det tufft på olika sätt men ställer upp för varandra i vått och torrt. Det är en mycket stark bok som också visar hur svårt det är att bryta invanda mönster, hur vidriga de än är. Det är en komplicerad hatkärlek som går rakt in i hjärtat och ytterligare en fenomenal seriebok av många under året 2020.