Terra nullius : en resa genom ingens land

Lindqvist, Sven

| 2005

Terra nullius ingens land. Land som inte tillhör någon. Eller i varje fall inte någon som räknas.     Land som snart blir obebott eftersom det befolkas av lägre stående raser som enligt naturens lagar är dömda att dö ut.     Terra nullius. Särskilt vanligt var begreppet i försvaret av den vita invasionen i Australien.Terra nullius, ingens land, så kallades Australien av engelsmännen när de kom dit. Att där redan fanns invånare och en rik kultur var inget man brydde sig om.      Ökenälskaren Sven Lindqvist har kört 1 200 mil genom detta påstådda ingenmansland, lyhörd för alla landskapets skiftningar. Samtidigt har han färdats genom 200 år av Australiens idéhistoria.      Hur gick det till när ett okänt ökenfolk i hjärtat av världens mest avlägsna kontinent år 1900 plötsligt steg fram som världens mest kända och omdiskuterade urmänniskor? Varför förde Australien bort 100 000 barn från...

Magnus Johansson

2016-09-19

Idé- och vetenskapshistoria med ett rätt så radikalt budskap: också nutidens förintelser har att göra med en mänsklig, imperialistisk grundinställning. Till en början lite trevande men blir, ju längre in man kommer, mer och mer provokativ och tankeväckande. Fängslande och intressant.

Oskar Henriksson

2013-01-10

Terra Nullius handlar om Australiens ursprungsbefolkning och hur dessa har behandlats av kolonisatörerna. Och författaren Sven Lindqvist har utformat boken som en form av resereportage där han färdas med bil genom stora delar av västra Australien och besöker platser som har kopplingar till kolonialismen och dess förhållande till ursprungsbefolkningen.

Det är en skrämmande historia som Lindqvist berättar. Barn som skiljs från sina föräldrar. Lagar som gör skillnad på hudfärg. Människor som utnyttjas som slavar. Ett korrupt och rasistiskt polisväsende. När man läser boken så drar man direkt paralleller med nazismen, även om nazismen under andra världskriget nog får anses vara på en större och än hemskare skala. Det som är extra skrämmande i fallet med Australien är att denna rasism har haft en relativt stor utbredning så nära inpå i tiden. Fortfarande in på 2000-talet så behandlas ursprungsbefolkningen i vissa fall annorlunda än dem som härstammar från kolonisatörerna.

Begreppet Terra Nullius betyder för övrigt "land som inte tillhör någon" och är en term som kolonialmakterna använde för att legitimera expansion. Termen finns inom internationell lag och används där om land som inte tillhör någon självständig stat. Land som betecknas Terra Nullius har andra stater rätt att erövra. Problemet är bara att dessa landområden oftast redan bebos av en ursprungsbefolkning, en ursprungsbefolkning som inte administrerar sitt land enligt det koncept som vi kallar för stat och som vi i väst alltså därför kallar Terra Nullius. Och som vi därför anses oss ha rätten att erövra. Vilket ju givetvis är helt fel!

Det här är en intressant bok om ett problem som de flesta nog vet ganska lite om. Dock har jag tre invändningar mot boken. För det första blir den efter ett tag lite tjatig då författaren radar upp exempel efter exempel på hur illa ursprungsbefolkningen blivit behandlad, exempel som liknar varandra och inte tillför något. Som läsare har man redan efter ett par sidor förstått problematiken. För det andra så får man bara den ena sidan av historien. Det hade varit intressant att höra förtryckarnas, dvs kolonisatörernas, version också. Även om det är självklart vem som är boven i dramat så hade det ändå varit på sin plats att låta bovarna få tala. Och för det tredje ägnas alltför lite av boken åt frågeställningarna varför detta har kunnat ske och hur man ska se till att detta inte händer igen. Lindqvist har gjort det lite väl lätt för sig tycker jag då han hoppat över dessa två frågor. Det han har gjort är egentligen bara att sammanställa ett antal olika episoder i Australiens historia utan att föra ett djupare resonemang kring dessa.

Sofia Åkerberg

2009-06-26

Lindqvist är kanske lite väl polemisk ibland men det är ändå en intressant och välskriven bok, fylld med patos och de historiska sburditeter som dyker upp i samband med den här typen av ämnen.