Återfunnen

Nozlin, Annah

Helst skulle jag vilja ställa mig upp och skrika. Jag vill inte vara med, hör ni det! Förnuftet sa åt mig att det var för sent, att det troligen varit för sent långt innan jag föddes. När farmodern dör upptäcker 19-åriga Ella att hon befinner sig mitt i en konflikt som sträcker sig långt tillbaka i tiden. Det val farmodern gjort i sin ungdom har lämnat ett tomrum hos fraktionen, men Ella vill inte ta farmoderns plats. Hon blir varse att det är flera krafter som vill bestämma över hennes liv och död.

I denna fina bok får man följa med 19-åriga Ella i en kamp mot mörka krafter. Hennes farmor dör och hon kommer över en gammal dagbok. Samtidigt får hon träffa en okänd släkting som berättar att Ella måste rätta till en sak som blev fel när farmodern var ung. Men ska Ella välja bort kärleken för att hennes farmor gjorde fel val som ung?

Boken har ett fint språk, är mysig, lite rolig och spännande. Den lyfter verkligen budskapet av att kärleken är det viktigaste. Fast det är en fantasybok är den inte för mycket av det.

Jag önskar verkligen en fortsättning på denna bok.

Omslaget är dessutom väldigt fint!😍🌹
#boktips #bokrecension #annahnozlin #återfunnen #serafförlag #fantasy #själsfränder #återfödelse #kärlekenövervinnerallt

Rosita Söderström

2020-11-21

Vilken underbart söt, charmfull på sina ställen och inspirationseggande ungdomsroman, om liv och död, återfödelse, själsfrändrar och kärlek.

Ella 19år drars till en vacker dagbok som ligger uppslagen i skyltfönstret hos Mias Secondhand. Medans solen värmer Ella i nacken läser hon dagbokens första skrivna rader: "Mitt liv är som en såpbubbla, vacker och skör på samma gång. Skimrande, och när som helst kan den spricka."

Ella köper dagboken för att tillsammans med farmor lösa mysteriet om vem hon kunde ha varit som skrivit dessa rader och fortsättningen.
Farmor hinner aldrig få se dagboken, inte heller berätta det där hon dock påbörjade.... Älskade farmor dör och Ella hamnar mitt i dess tragedi. Det visar sig att farmors ena syster, vem Ella ej träffat sedan hon var litet barn, bär på en omskakande hemlighet. Och nu är Ella i fara!

Det talas om fraktioner och De mörka. Evigt liv, men på bekostnad av vad?

Parallellt med Ellas vardag följer vi även Karin 17år - från en svunnen tid - när Ella läser hennes handskrivna text i dagboken. Vackert och spännande men också upprörande våldsamt. Inte utan att jag önskar ingripa!

Tack Annah, för ännu en mycket tilltalande bok där inte minst omslaget får en att stanna upp. Det är verkligen en bok som bör få ligga framme och inte bli intryckt mellan ett par böcker i bokhyllan.

Linda Andersson

2020-08-09

Jag har läst Återfunnen av Annah Nozlin. En bok inom genren magisk realism, som handlar om liv och död, själarnas återfödelse och om fraktioner - både goda och onda - som opererar i det fördolda, och en strävan efter evigt liv. Går det ens? Vad måste man i så fall uppoffra?

19-åriga Ella finner en gammal dagbok som är skriven av 17-åriga Karin, en sorglig, romantiskt och våldsam historia från svunna tider. Samtidigt sker det en rad oväntade saker som vänder Ellas liv upp och ner. Två historier som knyts ihop på ett mycket fint sätt.

Jag tycker mycket om den här boken. Den är spännande, välskriven, har ett djup som tilltalar mig och handlar om en av mina favoritfrågeställningar: vad händer efter döden?

Frida Hallberg

2020-04-14

Kan verkligen rekommendera den här boken! Den är spännande, har genuina karaktärer som jag bryr mig om, ett intressant "fraktionssystem" och trots att det är tydligt vilken sida som är ond och vilken som är god så är det inte svart eller vitt. Jag gillar Ella som är en komplex karaktär som är lätt att tycka om. Tycker om hur nutid och historisk tid flätas samman och jag tycker om språket. Det är på något vis särskilt upplyftande att läsa om magi som utspelar sig i vår värld i nutid. Jag behöver det emellanåt. Tror att jag hade tyckt ännu mer om den när jag var nitton, som Ella, men det är inget som hindrar mig från att bli meddragen i den här berättelsen nu.

D

Denise Kylvik

2019-06-21

Återfunnen cirkulerar runt Gabriella, Ella, vars farmor just dött, precis innan hon skulle berätta en hemlighet. Konstiga människor verkar dyka upp runt henne och hon vet inte riktigt vad hon ska tänka eller tro. Farmoderns syster kontaktar henne och berättar dom mest konstiga saker om livsöden och fraktioner, vilket gör henne ännu mer förvirrad. Vad ska hon tro på? Och vad vill dessa människor henne? Samtidigt spirar känslorna för en nära vän, som hon definitivt inte vill förlora, oavsett livsöden, mörkt och ljust, gott och ont. Parallellt med Ellas berättelse får vi också följa Karin, genom hennes dagbok som Ella läser, skriven för längesedan.

Vad tyckte jag då? Jag tyckte att denna bok hade potential att bli riktigt bra. Men det faller lite på att det faktiskt inte händer så mycket och det är inte så många dagar det handlar om. Vi blir presenterade för mycket - för Ella, ett fåtal av människorna i hennes liv, för Majvor och för Karin och Peter. Och för Emrik/Erik. Vi får veta om fraktionen, men det tar ett tag innan jag får riktigt koll på vad detta innebär och vad de faktiskt gör - varför är det så viktigt att hitta sin själsfrände och att fraktionen är hel? Även i slutet är jag inte helt hundra på varför och hur de motar bort De Mörka. I slutet händer det en massa saker, men jag kan ändå inte låta bli att tänka att detta är en början, en presentation för det som komma skall. Jag tror att detta är ett av de få tillfällen då den andra boken skulle bli bättre än den första (om det kommer en andra bok).

Vad gillade jag med boken då? Jag gillade att varje person hade en egen, unik personlighet. Det känns som att Nozlin har lagt ner tid på att göra varje karaktär till sin egen. Jag gillar också dagboksinläggen och slutet gjorde mig ledsen - vilket så klart kanske inte räknas som bra, men poängen är att det fick mig att känna. Och, som sagt, jag gillar potentialen till något mer. Så mycket gömda och hintade möjligheter, som jag verkligen vill veta svaret på! Blir det ett triangeldrama? (Snälla inte). Kommer det vara reversibelt? (Ni vet vad jag menar). Vad kommer hon välja? Och kommer Gustav någonsin kunna laga mat utan att bränna ner något? Är det alltid hans fel eller är det någon annan som jävlas? Ge mig svar!

3.5 av 5 rosor

/ Denise

Nina Hansson

2019-06-15

Jag är en av få utvalda som har fått förmånen att läsa "Återfunnen" av Annah Nozlin. Boken är utgiven av Seraf förlag. Genre, magisk realism. Boken har ett av de vackraste bokomslag jag har sett. Det var en riktigt spännande bok som bara tog några dagar att läsa. Jag tyckte boken hade ett väldigt fint budskap om kärlek som varar under flera liv. Att man tillhör en grupp människor som möts liv efter liv. Att känna kärlek övervinner allt hat. Jag tyckte verkligen om den här underbara boken och rekomenderar den varmt. Den får högsta betyg av mig. Det var väldigt lätt att komma in i boken och den är väldigt fint skriven.