Terapeuten

Flood, Helene

Den unga psykologen Sara driver en privatpraktik för ungdomar från ett kontor ovanpå garaget i den stora, ärvda villan hon håller på att renovera med sin ambitiösa överarbetade arkitektman Sigurd. Men det går trögt med både jobb och renovering och en dag lämnar Sigurd ett svårtolkat meddelande på Saras telefonsvarare för att sedan försvinna. Det gamla halvfärdiga huset känns långtifrån tryggt. Föremål försvinner och dyker upp igen, och är det fotsteg Sara hör från vinden om natten?  Terapeuten är en laddad, oförutsägbar spänningsroman om att vara vilsen i livet, om felval och förödande självbilder. En berättelse där inget är vad det ser ut att vara. Helene Flood hyllades enhälligt av kritikerna som en förnyare av spänningsgenren när debuten Terapeuten gavs ut i Norge.

Nina Gustafsson

2021-03-04

Lättläst spänningsroman men bra driv. Terapeuten Sara beskriver och analyserar men kan inte förstå vad som hänt hennes man. Hon reflekterar över det förgångna och nuet men kan inte komma till någon slutsats. Vad hände eller händer egentligen? En mycket bra debutroman.

Anna Kreissl

2021-01-22

Helt ok att läsa men ganska seg. Det var som en lång transportsträcka till de sista 40 sidorna. Helt ok i början också med väldigt seg i mitten. Svag 3a.

Renata Cohen

2020-09-14

Bladvändare rätt igenom. Jag började läsa den med lite skepsis då jag kände i början att boken inte riktigt var för mig.
Oj så fel jag hade.
En spännande och intressant bok.

Boken handlar om Sara som är en terapeut och en dag när hennes man åker iväg för att träffa sina vänner får hon ett konstigt meddelande av sin man på telefonen där han säger att han är framme och är med sina vänner, men när Sara får ett samtal från ena vännen säger de att han aldrig kommit till träffen.

Ibland får man känslan av att det är lite av en spökhistoria med allt vad Sara går igenom, men allt får mot slutet sin förklaring och man växlar mellan att tycka synd om Sara och att börja undra om inte hon hade något med hennes mans försvinnande att göra.
För mig är det ingen bok som har den där wow-faktorn då jag vill läsa den om och om igen, men den är väldigt svår att lägga ifrån sig. Man säger hela tiden, "bara en sida till" och sedan har man läst hela kapitlet på nästan 50 sidor.
Boken är nominerad till Årets bok och jag förstår mycket väl varför.
Rekommenderar den varmt och hoppas att så många som möjligt läser den.

Jennifer Johansson

2020-08-26

Tack till Bokförlaget Polaris för recensionsexemplar!

Terapeuten handlar om Sara, som driver en privatpraktik för ungdomar hemma hos sig. Hemma är det kaos, då hon och hennes man Sigurd tappert försöker renovera den stora villan. En dag lämnar Sigurd hemmet och försvinner, medan polisen dras in i försvinnandet dras Sara längre och längre in på banorna av att det är någon som övervakar henne, då hon hör fotsteg inne i det stora huset och saker som varit försvunna dyker upp igen.

Det här är en sådan där bok som du undrar; "ja, vad tyckte jag egentligen om dig?" när du lägger ner den. Det är en sådan bok som du knappt kan sluta läsa när du läser den, men inte den bok du längtar efter att plocka upp och påbörja läsningen. Det jag gillade var hur Flood lyckades uppehålla den mystiska och läskiga känslan genom hela boken. Jag gillade hur poliserna mer och mer började gå emot Sara, men ändå sökte andra alternativ då hennes historia kändes sann. Jag gillar hur mänskligt Sara betedde sig som karaktär, men tyckte också att alla hennes tankar och monologer som var genom den här boken blev lite för långa och utdragna. Många gånger kände jag att jag småskummade miljöbeskrivningarna, för att de var alldeles för detaljerade i min smak. Men ändå så fastnade jag totalt i historien med sättet som Helene Flood skrev.

Däremot tycker jag att den här boken var lite för karaktärsdriven för min smak. Ibland kändes det som att jag hade läst femtio sidor och fått en ynka ledtråd till vad som hade hänt med hennes man. Början tyckte jag var bäst, då satt jag som fastklistrad i sidorna, men ju längre boken kom in så blev den mindre och mindre bladvändare för mig. Jag hade önskat mer mystik och mer framfart i berättelsen. Mer att du som person faktiskt hade kunnat gissa dig till vad som hänt. Jag gillade ändå, att när man trodde man hade fått reda på sanningen, så var den helt något annat.

Rekommenderar till dig som gillar; karaktärsdrivna böcker, en huvudkaraktär som älskar monologer, utförliga beskrivningar av allt och den där mystiska, lite läskiga, känslan som får det att krypa under skinnet.

Marc Moore

2020-08-20

Någon gång kan den tappa fart berättelsen men är på det stora hela spännande och med lagom med vändningar i historien för att vara intressant.
Huvudrolls innehavaren är lite menlös, kanske är det ett medvetet val.

2020-08-17

Terapeuten av Helene Flood är en bok som cirkulerat en del i mitt flöde. Handlingen har gjort mig nyfiken, boken verkade spännande. Och spänning fick jag.

Saras man försvinner på ett mystiskt sätt och när polisen börjar utreda fallet inser hon att allt inte har varit som det ska. Samtidigt som det händer märkliga saker i huset som ger Sara obehag.

Det är en psykologisk spänningsroman som ger lite kalla kårar när man läser. Den obehagliga stämningen byggs upp gradvis i ett ganska långsamt tempo. Och jag hade verkligen ingen aning om vem som var den skyldige. Sånt gillar jag!

En bra bok, bra språk och den fångar mig, vill inte riktigt släppa!

2020-07-28

Spännande! Ville bara läsa mer. Kanske blev slutet inte riktigt så raffinerat som jag hade hoppats på men det höll för en fyra i alla fall.

Spännande och lättläst bok!

Lysande, suggestiv & välskriven!

2020-04-04

Förfärligt mycket ord på väg mot avslutningen, jag skummar över en hel del ställen. Men storyn är det inget fel på även om jag tycker att huvudkaraktären är lite märklig, särskilt för att vara terapeut. Ytterligare ett men är att avslutningen faktiskt är oväntad för mig och bra; utom det allra sista slutet som är lite väl extraordinärt.

2020-02-28

Betyg: 4,5 av 5.

Spänningsromanen Terapeuten är den norska psykologen Helene Floods första roman för vuxna. Och det var en mycket bra deckardebut, tycker jag.

Boken är välskriven och lättläst. Den är mystisk och spännande. Och den är helt oförutsägbar med vändningar jag inte alls hade förutsett.

Jag rekommenderar varmt boken. Och hoppas på fler liknande böcker av författaren.

Anna Hallqvist

2020-01-31

Det här är en psykologisk thriller helt i min smak. Smart, detaljrik och suggestiv. På ett fullständigt lysande sätt bygger författarinnan upp spänningen med en berättarröst, det är endast Saras perspektiv läsaren får ta del av. I tillbakablickar minns Sara tillbaka hur det var när hon och Sigurd träffades, hur deras förhållande utvecklades. Vi förstår snart att allt kanske inte var så bra mellan dem. Dåtid och nutid varvas skickligt och pusselbit läggs till pusselbit, innan vi slutligen har hela bilden klar.

Ett måste för den som gillar spänningsromaner med långsamt tempo och genomarbetade karaktärsbeskrivningar, där läsaren serveras lagom med ledtrådar för att kunna behålla spänningen riktigt länge. Jag kunde knappt lägga ifrån mig den här boken ens för att äta eller sova, en riktig bladvändare med andra ord.

2019-12-27

Pendlar mellan en 2:a och en 5:a för mig. Liksom många andra böcker så är början bättre än resten. De första fem timmarna riktigt sträcklyssnade jag och tyckte boken omgav en spännande psykologisk krypande atmosfär och tänkte verkligen, att äntligen: Äntligen, en spännande thriller precis i min smak. Men efter fem timmar händer något, jag upplever att den blir mer "pratig" och jag börjar till och från att reta mig på Sara som jag börjar uppleva som naiv och korkad. De närmaste fem timmarna var faktiskt ganska tråkiga, och hade jag läst den för hand hade jag nog lagt av. Men med den mycket professionella My Holmsten som uppläsare så klarade jag av att fortsätta lyssna. Det blev lite bättre sedan, men slutet var faktiskt en rejäl besvikelse för mig. Jag önskade mig betydligt mer spänning och mindre av Saras egna tankar och polisens pladder.
Den är absolut inte dålig på något sätt, men jag hade hoppats på en bok lite mer än den typiska skandinaviska dussindeckaren.
Egentligen tycker jag boken mer passar inom genren: relationsroman med vissa spänningsmoment.
En välskriven norsk debutdeckare som utlovar mycket i början, men som tyvärr tappar rejält i mitten av boken.
Slutbetyg, en svag 3:a!