Teodlarens hustru

Jefferies, Dinah

| 2016

Fylld av optimism kliver nittonåriga Gwendolyn Hooper av ångbåten som har tagit henne till Ceylon där hon ska träffa sin make. Men mannen som tar emot henne på plantagen är inte samme man som hon blev hals över huvud förälskad i hemma i London. Den grubblande och distanserade Laurence har fullt upp med arbetet på teodlingen och har inte mycket tid över för sin unga hustru. Gwen får utforska egendomen på egen hand.Det är en plats fylld av mystiska ledtrådar till det förflutna låsta dörrar, en gulnad bröllopsklänning i en koffert och en överväxt grav som är undangömd på ägorna. Snart blir Gwen gravid, men lyckan över det nya livet blir inte långvarig och i förlossningsrummet tvingas hon ta ett beslut som kommer att påverka hennes liv för all framtid. Teodlarens hustru utspelar sig i kolonialtidens Ceylon (nuvarande Sri Lanka) på 1920-talet. Det är en gripande roman om skuld, svek och...

janne lindh

2019-11-23

En bra historia, men den är tyvärr pratigt och irriterande banalt berättad.

Bra 📚Serie i 3 delar😂

Bokslukerskan 93

2019-01-19

Wow, vart ska jag börja. Jag giööar inte normalt sett "feelgood" böcker. Men den här var så fint skriven och miljön väldigt bra uppbyggd. Gillar Gwen som person och lyssnat spänt på allt som händer. Enda minuset är att hon upprepar hennes "saknad" efter ett tufft beslut, för ofta. Läste ut den under en dag. Vill läsa många fler liknande böcker! Påminner lite om "12 years a slave". Ger den 4.5 i betyg!

Cajsa Holm

2018-09-21

Nog för att jag gillar svulstig högtravande passion men denna berättelse känns bara banal och onyanserad. Handlingen kretsar kring ett obeskrivligt godhjärtat engelskt par som bedriver en teplantage i kolonin Ceylon. Det påfrestande arbetet på odlingen utförs under slavliknande former av fattiga "infödingar". Boken skildrar parets, i synnerhet hustruns goda gärningar och kamp mot orättvisor, samt hennes bryderi med en obehaglig hemlighet. Moralen?

Med detta sagt, om man kan hålla sina kritiska glasögon åt sidan, så är boken spännande.

Ethel Hedström

2018-08-17

En början som är för klyschig men berättelsen tar sig och jag läser och läser och dras med i huvudkaraktärens känslor och dramatiska liv. Ända till slutet tycker jag att den håller, men just där i upplösningen blir jag besviken. "Gåtans" lösning håller inte. Tyvärr inte trovärdigt.

Karin Almén

2018-08-11

Det här var inte en bok i min smak. Den fängslar mig inte alls tyvärr. Men omväxling skadar ju inte ;-)

villa-freja.se

2018-02-05

Välskriven, spännande och fängslande bladvändare.

2018-01-09

Det var längesen jag läste den här typen av bok men det får nog bli fler, det var trevlig läsning. Spännande på ett sätt utan att vara en mordgåta. Gripande och även intressant med en bok som utspelar sig på en lite mer ovanlig plats.

Sabina Wangenfors

2017-09-07

Underbar bok! Jag saknar karaktärerna, de var så välskrivna och intressanta. Jag hoppas att författaren kommer ge ut fler böcker som översätts till svenska.