Tennisspelarna

Gustafsson, Lars

| 1980

Tennisspelarna (1977) är, i humoreskens och satirens form, en berättelse om förhållandet mellan Europa och USA och en allegori över det sena 1970-talets ideologiska kris. Med en lätt ideologisk baksmälla efter 1960-talets europeiska omvälvningar anländer romanens hjälte till universitetet i Austin, Texas, där det är meningen att han skall undervisa om de idéhistoriska förbindelserna mellan Nietzsche och den skandinaviska litteraturen i samma Europa hundra år tidigare. Han upptäcker chansen att anlägga en helt ny personlighet i denna nya halvtropiska miljö, med dess ändlösa tennisbanor, friska unga vackra studenter och studentskor, dess optimism, dess nyfikenhet. I kretsen kring banan och på seminariet börjar det hända saker. Artonhundratalets stora idékonflikter vaknar upp igen. Wagner mot Nietzsche, den demokratiska åsnan mot den republikanska elefanten, alla mot alla? Tennisspelarna...

Annika Sjöström

2016-05-10

Boken är oerhört trivsam att lyssna till...men det är synd att det finns ett förord! Det borde komma sist istället eftersom det på något sätt tar bort lite av magin.

Ulla Englund

2011-06-02

På författarens eget förslag börjar jag min läsning av hans böcker med ?En biodlares död?. Stora författare, och dit räknar jag Lars Gustafsson, ska man läsa långsamt, eftertänksamt, backa tillbaka lite, läsa om. ?En biodlares död? består av fragment av berättelser, blandade återblickar och korta ögonblick i nutid. Det gör den på så sätt lättläst men inbjuder dessutom till omtag. Och den lämnar mig med egna minnesbilder och många tankar om det jag läst.

Per Larsson

2011-02-15

Ålskar den här skriften för dess torrhet, i kombination med underdrivna filosofiska perspektiven.

Anders L

2010-06-29

Bara idén att slänga in Strindbergs Inferno i en stordator, för att för evigt fastna där i en digital evighet är värd fyra poäng. Rolig och tänkvärd kortroman.

Johannes Soldal

2010-03-11

Ibland bra, ibland lysande. Men alltid vackert och sorgligt om ålderdomens perspektiv på tillvaron; precis som jag fruktar att den kommer att gestalta sig. Hur vet man att man är gammal? När man inte ens bryr sig hur man uppfattas av andra.

Fredrik Broberg

2009-09-15

Har varit en av mina personliga små favoriter i många år. Har nu fått chansen att läsa om den. Betyg upp eller ner?