Tempelriddaren

Guillou, Jan

| 1999

Tempelriddaren r den spnnande fortsttningen p Vgen till Jerusalem. Arn r 27 r och redan en rrad veteran bland korsfararna i Det heliga landet. Mycket har han hunnit lra sig under de tio r som gtt sedan han red bort frn Arns i Vstergtland fr sin tjugoriga botgringstjnst i Palestina. Den trosvissa vertygelse om uppdragets rttfrdighet som den 17-rige rekryten hade vid sin ankomst till korsfararriket har ftt sig mnga trnar. Och nu, som borgherre i garnisonen i Gaza och med uppdraget att upprtthlla lag och ordning i trakten, fr han allt oftare erfara att han har mera besvr med de nyanlnda korsfararna ? som antingen styrs av verdrivet kristet nit eller alltfr ohljd plundringslust ? n med landets luttrade urinvnare. Hemma i Sverige har under tiden Cecilia, Arns ungdomskrlek som till straff fr deras lskog sattes i det strnga Gudhems kloster, ftt deras barn,...

Marcus Albrektsson

2023-12-30

Johanna Runevad

2019-08-12

Har lst den och sett filmerna om arn

Bianca Kallai

2019-02-05

Rickard Jakobsson

2017-06-17

Lojalitet, plikter, spnning, krlek, frtrstan, historia r bara ngra ord man kan nmna om denna bok.

Guillou har lyckats f in de historiska aspekterna p ett fantastiskt stt och man kan se vad Guillou vill bland annat f ut av boken, nr kristendomen mter Islam och hur det pverkar folk.

Behandla andra som du sjlv vill bli behandlad r en fin mening som stter sina spr i denna bok.

Boken tar ven upp att om man visar lojalitet under en lngre tid och man fullgr sina plikter s blir man belnad. Boken bringar hopp i vardagen och hjlper en att se klart.

Rekommenderas varmt!

Linda Billstrm

2017-01-15

Bra bok, lttlst och underhllande. De historiska fakta stmmer.

Magnus Johansson

2016-07-21

Mycket svr att lgga ifrn sig. Men jag varnar: i den hr boken (i en knslosam och dramatisk scen en bit in i andra halvan) ns hela trilogins klimax - jag knde det liksom p mig - och s smtt brjar det g utfr. Hr blir det ett bra betyg (men se upp fr den avslutande boken).

Malin Sundman

2016-04-17

Tyckte faktiskt att den verlag var ganska trkig. Svag trea.

Lars Sthl

2014-06-30

Bra historisk roman. Bra skrivet om Arn och Cecilia. Betyg: 3,5

Lars Willfors

2013-08-03

Godknd machotainment med en redig trbock till huvudperson. Guillous ordfrrd och den von oben-svinigt arkaiserande stilen stannar i minnet.

Fantastisk!

Matilda Krig

2012-03-02

Lite fr mycket... politik... dr nere i Jerusalem, men annars vldigt intressant och spnnande :)

Lars Lisspers

2012-01-03

Man vill inte att den ska ta slut.

Evert Nilsson

2010-11-05

Huvudpersonen Arn r bara lite fr bra, precis som Guillous hjltar ofta r. Skjuter pilbge bst, rider bst, fktas bst och sjunger bst. Blir en aning trttsamt i lngden, men en fantastikt persongalleri.

Agneta K.

2010-08-21

En mellanbok. Som trilogiers andra bok ofta r.

2010-07-28

Tyckte faktiskt att den var lite dryg.

Eyez Only

2009-08-19

Jtterbra bok fr alla som gillar historiska romaner!