Tempelriddaren

Guillou, Jan

| 1999

Tempelriddaren är den spännande fortsättningen på Vägen till Jerusalem. Arn är 27 år och redan en ärrad veteran bland korsfararna i Det heliga landet. Mycket har han hunnit lära sig under de tio år som gått sedan han red bort från Arnäs i Västergötland för sin tjugoåriga botgöringstjänst i Palestina. Den trosvissa övertygelse om uppdragets rättfärdighet som den 17-årige rekryten hade vid sin ankomst till korsfararriket har fått sig många törnar. Och nu, som borgherre i garnisonen i Gaza och med uppdraget att upprätthålla lag och ordning i trakten, får han allt oftare erfara att han har mera besvär med de nyanlända korsfararna ? som antingen styrs av överdrivet kristet nit eller alltför ohöljd plundringslust ? än med landets luttrade urinvånare. Hemma i Sverige har under tiden Cecilia, Arns ungdomskärlek som till straff för deras älskog sattes i det stränga Gudhems kloster, fött deras barn,...

Marcus Albrektsson

2023-12-30

Johanna Runevad

2019-08-12

Har läst den och sett filmerna om arn

Bianca Kallai

2019-02-05

Rickard Jakobsson

2017-06-17

Lojalitet, plikter, spänning, kärlek, förtröstan, historia är bara några ord man kan nämna om denna bok.

Guillou har lyckats få in de historiska aspekterna på ett fantastiskt sätt och man kan se vad Guillou vill bland annat få ut av boken, när kristendomen möter Islam och hur det påverkar folk.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad är en fin mening som sätter sina spår i denna bok.

Boken tar även upp att om man visar lojalitet under en längre tid och man fullgör sina plikter så blir man belönad. Boken bringar hopp i vardagen och hjälper en att se klart.

Rekommenderas varmt!

Linda Billström

2017-01-15

Bra bok, lättläst och underhållande. De historiska fakta stämmer.

Magnus Johansson

2016-07-21

Mycket svår att lägga ifrån sig. Men jag varnar: i den här boken (i en känslosam och dramatisk scen en bit in i andra halvan) nås hela trilogins klimax - jag kände det liksom på mig - och så smått börjar det gå utför. Här blir det ett bra betyg (men se upp för den avslutande boken).

Malin Sundman

2016-04-17

Tyckte faktiskt att den överlag var ganska tråkig. Svag trea.

Lars Ståhl

2014-06-30

Bra historisk roman. Bra skrivet om Arn och Cecilia. Betyg: 3,5

Lars Willfors

2013-08-03

Godkänd machotainment med en redig träbock till huvudperson. Guillous ordförråd och den von oben-svinigt arkaiserande stilen stannar i minnet.

Fantastisk!

Matilda Krig

2012-03-02

Lite för mycket... politik... där nere i Jerusalem, men annars väldigt intressant och spännande :)

Lars Lisspers

2012-01-03

Man vill inte att den ska ta slut.

Evert Nilsson

2010-11-05

Huvudpersonen Arn är bara lite för bra, precis som Guillous hjältar ofta är. Skjuter pilbåge bäst, rider bäst, fäktas bäst och sjunger bäst. Blir en aning tröttsamt i längden, men en fantastikt persongalleri.

Agneta K.

2010-08-21

En mellanbok. Som trilogiers andra bok ofta är.

2010-07-28

Tyckte faktiskt att den var lite dryg.

Eyez Only

2009-08-19

Jätterbra bok för alla som gillar historiska romaner!