Tempelprästens hemlighet

TÄNK DIG att du hittar ett mystiskt klot som ligger inkilat mellan två stenar på sjöbotten. Ett klot som visar bilder från ett annat liv du har levt. Och tänk dig att du med hjälp av klotet kan få resa tillbaka i tiden och vara den personen som du var då. Skulle du våga? Med hjälp av klotet hamnar tvillingarna Mia och Stella i Inkariket precis när européerna har upptäckt hur mycket guld och silver det finns att stjäla där. Men hur ska två elvaåringar kunna stoppa de brutala krigarna och vad är det egentligen han vill, den där läskiga tempelprästen som stirrar på dem? Efter DIAMANTTJUVAR PÅ TITANIC kommer nu den andra fristående delen i äventyrstrilogin om två modiga barn som gör allt de kan för att förhindra en gigantisk katastrof.

Det här med tidsresor tycker jag alltid är spännande, mest för att det finns så många sätt att göra det på. Jag gillar också idén att låta barn lära sig historia genom att få följa med på äventyr på det här sättet, det blir mer levande och spännande. Även om kanske inte själva händelsen har hänt kan de få lära sig om platser i historien som är relevanta.

Tempelprästens hemlighet involverar Inkariket, och det fick i alla fall inte jag lära mig särskilt mycket om i skolan, så det ser jag också som en stor fördel. Att få upp intresset för sådana kulturer som kanske inte hinner inrymmas i planeringen för läsåret.

Som tvillingmamma är jag positiv till att det är tvillingar (speciellt tjejer pga partisk). Tjejer i huvudrollen i sådana här mer äventyrsserier är också positivt. Då får de alla roller och känslor, i alla fall i den här boken.

Det här är fortsättningen på en serie, första delen heter Diamanttjuvar på Titanic. Den har jag inte läst, men det gör ingenting utan det är lätt att ändå följa med i den här boken.

Tror att den passar bra som högläsningsbok även innan bokslukaråldern.

Jag har läst Tempelprästens hemlighet av Carolina Miilus-Larsen, boken är utgiven på Idus förlag 2018. Tvillingarna Mia och Stella har sommarlov och är hos sin mormor under ett par veckor när deras föräldrar är på turné i Japan. Mia, Stella och mormor är på badstranden, då hittar flickorna ett magiskt klot som sitter fast mellan två stenar på sjöbotten. De kämpar en stund och till slut får de upp klotet. Klotet ser guldfärgat ut och det dyker upp en bild i klotet som ser ut som ett guldtempel i bergen. Mia och Stella förstår inte vad det betyder så de visar det för mormor. Mormor gissar att bilderna föreställer Inkariket i Sydamerika och att Mia och Stella behöver hjälpa till med något där. En stund senare reser de med hjälp av klotet tillbaka till år 1532 och staden Cuzco för att försöka förhindra ondska. Tempelprästens hemlighet är ett välskrivet och spännande äventyr med historiska inslag. Jag gillar att nutid blandas med historia och att boken har korta kapitel. Tempelprästens hemlighet är jättebra och jag vill verkligen rekommendera den till barn i ålderskategorin 9-12 år. Jag vill också rekommendera den första boken i serien om Mia och Stella som heter Diamanttjuvar på Titanic som jag tycker är ännu bättre.

Gullis lästips

2019-04-17

Här får vi följa med på en historisk tidsresa i den fristående fortsättning ifrån boken ”Diamanttjuvar på Titanic”, som båda är dramatiska och detaljrika tillbakablickar i historian.

~Böckerna handlar om tvillingsystrarna Stella och Mia som med hjälp av ett magiskt klot kan resa tillbaka i tiden, till historiska platser och ögonblick, där syskonen lever sina tidigare liv utan något minne av sina nuvarande liv. Denna magiska kraft delar de även med sin mormor.
”Den här gång för de magiska klotet tvillingarna Mia och Stella tillbaka till 1500-talets Inkarike just när de första européerna stiger iland i jakt efter guld och silver. Även denna gång måste systrarna försöka förhindra en historisk katastrof. Men hur ska två elvaåringar kunna stoppa de brutala krigarna och vad är det egentligen han vill, den där läskiga tempelprästen som stirrar på dem?”

Tempelprästens hemlighet tar oss genom tid och rum till djungeln och Inkariket. Här får vi läsa om dramatiska tillbakablickar i historien samtidigt som vi får följa de spännande äventyret med Mia och Stella som även denna gång försöker förhindra en historisk katastrof.
Här har författaren vävt in fakta och introducerar oss till Inkarikets historia på ett bra sätt utan att det offrar bokens känsla. Slutprodukten blir en historiskt spännande bladvändare för bokslukare i 9-12 års åldern.

villa-freja.se

2019-02-13

Tänk om man kunde resa bakåt i tiden. Hur häftigt hade inte det varit? Tanken får i alla fall mig att gå igång och jag läser den här typen av böcker med stor behållning. Det är ett spännande sätt att lära sig mer om historian på.

Underhållande, spännande & fängslande!

Vi har läst ”Tempelprästens hemlighet” som är en fristående fortsättning på boken ”Diamanttjuvar på Titanic” som vi recenserade förra året.
I serien så följer vi tvillingsystrarna Stella och Mia som med ett magiskt klot kan resa tillbaka i tiden till sina tidigare liv.
En magisk kraft även deras mormor delar.
I första delen fick vi uppleva Titanic och i denna del får vi istället färdas tillbaka till Inkariket. Med hjälp av sitt klot förstår systrarna att de vita männen kommer att lura folkets ledare och stjäla Inkarikets heliga guld.Hur ska systrarna lyckas varna Inkarikets ledare?
Samtidigt är det är tempelpräst som skrämmer flickorna. Vad vill han egentligen? Går han att lita på?
A (8 år) uppskattade boken och tyckte att den var spännande, något mer än jag som förälder. Han uppskattade särskilt mycket att det också var mycket guld i berättelsen. Boken är väldigt behaglig att högläsa med ett bra flyt. Meningarna är lagom långa och jag högläste boken pärm till pärm under ett tillfälle utan att bli trött.
Författaren väver in mycket fakta i berättelsen och introducerar oss till Inkarikets histori. Enligt oss har författaren vävt in fakta i berättelsen på ett bra sätt utan att det offrar bokens känsla. Dock föredrar vi del ett som enligt oss var mer spännande. Huvudkaraktärerna tog enligt oss större plats i första bokens handling. Under detta äventyr i Inkariket blir det lite för mycket att barnen går till vuxna människor som sedan är de som agerar samt vuxna människor som berättar för barnen hur det gått. Vilket förmodligen blir mer historiskt korrekt men inte riktigt lika spännande som när barnen är de huvudsakliga aktörerna i berättelsen.
Det känns som en bok som passar bra till ett skolbibliotek.