Tell the Wolves I'm Home

Brunt, Carol Rifka

| 2012

NAMED ONE OF THE BEST BOOKS OF THE YEAR BY "The Wall Street Journal - O: The Oprah Magazine - BookPage - Kirkus Reviews - Booklist - School Library Journal" " " In this striking literary debut, Carol Rifka Brunt unfolds a moving story of love, grief, and renewal as two lonely people become the unlikeliest of friends and find that sometimes you don't know you've lost someone until you've found them. NATIONAL BESTSELLER - NAMED A FAVORITE READ BY GILLIAN FLYNN - WINNER OF THE ALEX AWARD 1987. There's only one person who has ever truly understood fourteen-year-old June Elbus, and that's her uncle, the renowned painter Finn Weiss. Shy at school and distant from her older sister, June can only be herself in Finn's company; he is her godfather, confidant, and best friend. So when he dies, far too young, of a mysterious illness her mother can barely speak about, June's world is turned upside...

Karin Andersson

2022-11-13

Vacker!

Milla Huss

2019-02-11

En av de vackraste böcker jag har läst. Rös i hela kroppen och fällde en hel del tårar.

Jeannette Brevik

2016-12-16

Inte typen av bok jag brukar fall för men den var mycket gripande

Det är 80-tal, och Junes älskade morbror Finn går bort i AIDS. Familjen vill inte veta av Finns pojkvän, eller "speciella vän", som de väljer att kalla det, och vänder allt som Finn varit ryggen. June har dock inte lika lätt att glömma. Istället lyckas hon få kontakt med Toby, och de börjar tillsammans bearbeta sorgen efter Finn - eller, snarare Junes problem med sig själv och sin syster. Toby får inte så mycket utvecklingsrum alls, utan tvingas lägga sina sista månader i livet på att trösta en självupptagen June.

Det är så svårt att lyssna på en bok och engagera sig i historien när man inte kan finna sympati för karaktärerna. Karaktärerna i Låt vargarna komma är förskräckliga. Med det menar jag inte att de är dåligt eller bristfälligt tecknade - nej, de är relativt djupa personligheter med iallafall viss trovärdighet. Men de är förskräckliga rent personligt. De är elaka. Vidriga människor. Jag kan inte förstå hur man, som älskande syster till sin ända bror, kan vända honom ryggen och tvinga honom att välja mellan ens egna barn och hans pojkvän. Det finns inte på min karta. Det är ett så rakt igenom avskyvärt beteende att jag inte kan förstå att brodern ens lät sin syster fortsätta existera i hans liv. Samma sak gäller Junes syster, Greta. Hon är så oförskämt elak mot June under flera år att jag inte köper att hon efter en natt helt plötsligt skulle ha ändrat på sig, blivit "snäll" och "som förut" - en människa är helt enkelt inte kapabel att genomgå en sådan förändring så fort. Är man van att alltid skada folk med ord och gester är det ingenting som man bara kan välja bort. Jag har också en del att säga om June och Gretas föräldrar, som är förskräckligt bristfälliga mot sina barn, men det antar jag att mer är en del av historien att vi ska förstå att hur mycket man än försöker är det inte säkert att det blir rätt.

Sist men inte minst är June hemsk. Så egoistisk, gnällig och barnslig. Jag hade från början svårt att placera hennes ålder, gissade på att hon gick i fyran eller femman och höll på att sätta kaffet i halsen när hon helt plötsligt halsade alkohol och rökte cigaretter. Att hon skulle vara 14 känns otroligt. Visserligen är vi som människor i grund och botten själviska, jag tror det jag också. Men det är vedervärdigt att läsa om. Jag mår fysiskt dåligt över det sätt som hon behandlar stackars Toby på. Och jag kan inte förstå varför han fortsätter att träffa henne, ÄVEN om det nu varit Finns önskan. Ingenting av det som beskrivs att de två gör tillsammans, June och Toby, känns som det skulle tillföra honom någonting. Kanske är det för att jag har svårt för barn själv, och inte skulle värdesätta en sådan relation, eller så är det någonting annat jag inte förstår: men jag köper helt enkelt inte att han skulle vara så intresserad av att fortsätta träffa en elak, genomtråkig pubertal tonåring vars värld endast består av en elak storasyster och homofobiska föräldrar, och låta denna pubertala tonåring behandla honom som skit och prata till honom som att han vore en lägre stående varelse. Jag. Kan. Inte. Förstå. Det.

Jag hade önskat att boken ägnade mer tid åt att jämföra det faktum att Judes kärlek till Finn är lika "förbjuden" som de första tankarna på att man själv är homosexuell antagligen ter sig. Det finns stoft till jämförelsematerial här i boken som jag önskar hade fått ta större plats. Ingen kärlek är ful kärlek. Boken prickar in både familjekärlek, syskonkärlek, syskonrivalitet, heterokärlek, homokärlek och homofobi och det är ett brett spektra, och jag önskar att vissa av punkterna hade fått större spelrum än vad de fick (medan syskonrivaliteten som sagt istället är så rakt igenom elak att jag inte köper att det sedan skulle kunna uppstå någon syskonkärlek alls). Boken nosar på större tankar, på ett bredare perspektiv, men når inte dit.

2016-03-30

Den här boken hade jag hört så otroligt mycket bra om så när den plötsligt låg i en goodie-bag på Bokmässan 2014 och dessutom författaren själv var där och signerade så var jag ju inte människa att stå emot. Jag hade ingen aning om vad den egentligen handlade om, eller jo, det var något med en tonårstjej och någon med AIDS och alla grät ögonen ur sig när de läste. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/03/lat-vargarna-komma-av-carol-rifka-brunt.html

Karin Öberg

2015-09-12

Mörk, men rolig. Bra läsupplevelse, tänkvärd. Lite långtråkig, men så intressant.

Åse Bandling

2015-04-30

Fin berättelse

När du här tagit dig igenom början så vill du inte släppa boken. Vacker berättelse om när ung oerfarenhet möter vuxenvärldens livserfarenhet och oförståelse för aids.

Berit WT

2015-03-29

bra om kärlek, känna sig älsjag, missförstånd och osäkerhet. Bra!

Eva Pettersson

2015-02-27

Fantastiskt fin bok som berör mig djupt på många plan. Läs den!

Ma Coon

2015-02-11

Mycket fin bok om kärlek och vänskap!

Anna Hedenstedt

2015-02-09

Fin.

Annelie S

2015-02-05

Fin berättelse som berörde. Lyssnade på ljudboksvarianten och uppläsare Hanna Schmitz berättar-röst är som gjord för den här boken. Rekommenderas varmt.

Älskade den här boken från början till slut. Fantastiska relationer och ett viktigt ämne (aids).

Hanna Wilhelmi

2015-01-06

Behöver du slukas upp av en bok ett slag? Då är den här den rätta läsningen, gripande och spännande historia om kärlek i alla dess former.

2014-12-29

Kände direkt att jag skulle gilla boken och även om den inte höll för att få fem poäng så är den mycket läsvärd och bra.

Maria Myrberg

2014-12-26

Fin relationsroman om vänskap, kärlek,

Maria W

2014-11-02

Fin ungdomsroman om kärlek och vänskap. Hade lite för höga förväntningar tyvärr så betyget blir en 3:a klart läsvärd!

Gunnel Lindström

2014-10-26

Denna bok skulle jag rekommendera till ungdomar som tycker om relationsromaner.

Pernilla Lindholm

2014-10-25

En av de bästa ungdomsromanerna jag läst i år. Lyfter AIDS-problematiken under 80-talet på ett allvarligt, men ändå lättillgängligt, sätt. Jag ser fram emot att läsa fler romaner av samma författare.

Pernilla Engström

2014-10-15

En mycket bra bok. Om hur barn kan gå emot föräldrar och hålla sitt löfte. Om ämnet Aids och homosexuallitet. Spänning i boken fr början till slut. Rekommenderar att läsa den.

Sandra Björn

2014-09-09

Åh. Jag fastnade så helt i den här boken att det känns sorgligt att den är slut. Jag var liksom där, med i händelserna, känslorna och karaktärerna. Fantastiskt vardagligt spännande. Mycket känsla, mycket kärlek. Mhm.

Felicia Dahlqvist

2014-07-26

Fantastisk bok! Gripande, berörs framförallt av relationen mellan systrarna Elbus.

Jakob Nylin

2014-07-24

Kärlek som kanske inte borde finnas och kärlek som definitivt borde finnas. Om att vara utanför och om att höra till. Om att förlora varandra och om att komma nära. En gripande berättelse med stora känslor.

Nina Gustafsson

2014-05-29

Missa inte den här pärlan. En bok som förmedlar vad sorg och kärlek är och hur de känns.

Satu Koivukangas

2014-05-02

En helt fantstiskt underbar berättelse som griper tag direkt. Handlar om June som är 15 år. Hon sticker ut genom att inte va som de flesta. Har sina egna funderingar kring saker och ting. Hennes bästa vän är morbroderna som har aids. Vi får följa henne en liten tid.

Rekommenderar riktigt varmt.

Maria Johnson

2014-04-13

Läs den!

Tessy .

2014-04-12

Sista delen kunde jag inte låta bli att gråta, så hemskt hur det kan vara...Älskar denna bok och June är verkligen en härlig tjej med ett stort hjärta. Otroligt bra och detaljerad skriven!

Lotta Berling

2014-04-05

En mycket stark fyra. Karaktärerna och relationerna i den här boken är så fint och trovärdigt skildrade att jag verkligen bryr mig om hur det går för dem, och jag läser med en klump i magen i hopp om att det inte ska sluta i alltför stor katastrof. Rekommenderas varmt.

Jennifer Tydén

2014-03-23

Fantastisk historia

Anna Dybeck

2014-03-19

En helt underbar bok, gripande, intressant, berörande, en av de bästa jag läst på ett bra tag. Komplexa familjerelationer, vänskap, att vara annorlunda, finna sin egen väg. Bara att läsa för alla!

Livia Aronsson

2014-03-04

En ny bok som hamnar på min lista över favoriter! Hade höga förväntningar men blev ändå överraskad över att den var så bra. Läs!!!

2014-02-21

Syskonrivalitet, kärlek, vänskap och sorg...En underbar bok!

Eva Töllner

2014-02-08

Bland de bästa böckerna jag läst den här vintern!

Susanna Svanberg

2014-02-03

Underbar berättelse. Jag har lyssnat på boken och uppläsaren gjorde boken ännu mer fantastiskt.

Veronika Mellqvist

2014-01-25

Vilken bok! Rörande, vacker, gripande och helt magisk. Den kommer stanna i mitt hjärta för alltid!

2014-01-24

Magisk.

Så himla fin och bra! Rekommenderas.

Malin H

2013-04-27

Exakt allt är bra! Bitterljuv känsla, tonår, åttiotal, död, kärlek, syskonskap. Fantastiskt!

Eiya

2013-02-24

Fantastisk, en väldigt fin bok om sorg, vänskap, familjer och kärlek. En nybliven favorit som verkar vara svår att få ur huvudet.

Susanne Jansson

2012-12-18

För att vara ärlig köpte jag boken för att jag trodde den skulle handla om varulvar. Helt fel. Den visade sig istället vara en riktigt sorglig och vacker historia om familj och vänskap. En av årets bästa böcker.