Täcknamn: Hilde

Dahl, Kjell Ola

Med en nutida ramberättelse, en huvudhandling förlagd till Oslo senhösten 1967 och med tillbakablickar till krigets 1942, skriver Kjell Ola Dahl fram en elegant och trovärdig historia som 2015 tilldelades både Rivertonpriset och Bragepriset för bästa kriminalroman. Ett speciellt judiskt armband dyker upp på en auktion. En kvinna känner igen armbandet, som en gång varit i hennes ägo, och bestämmer sig för att stoppa auktionen. Hon kommer dock aldrig att få tillgång till hela den fruktansvärda historia som armbandet är en del av - den som läsaren till slut får klarhet i. 1942 blir den judiska kuriren Ester med täcknamnet Hilde förrådd och undgår med nöd och näppe att arresteras av Gestapo genom att fly till Sverige. I Stockholm möter hon motståndshjälten Gerhard Falkum. De är redan bekanta från Oslo. Han har flytt från tyskarnas misstankar om att han skulle ha dödat sin fru Åse....

Med så många utmärkelser och bra betyg så var nog mina förväntningar på Täcknamn Hilde för höga... för jag tyckte att den ”var väl bra”. Boken är läsvärd och bra men saknar det där lilla som gör den spännande.

En spännande och välskriven bok. Men också en hemsk och sorglig historia som ett armband är en del av i både dåtid & nutid.

En effektfullt uppbyggd historia som svepte med mig från första stund. Fullständig recension bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2018/03/tacknamn-hilde-av-kjell-ola-dahl.html

Stark, spännande och skickligt skriven!