Täcknamn: Hilde

Dahl, Kjell Ola

Med en nutida ramberättelse, en huvudhandling förlagd till Oslo senhösten 1967 och med tillbakablickar till krigets 1942, skriver Kjell Ola Dahl fram en elegant och trovärdig historia som 2015 tilldelades både Rivertonpriset och Bragepriset för bästa kriminalroman. Ett speciellt judiskt armband dyker upp på en auktion. En kvinna känner igen armbandet, som en gång varit i hennes ägo, och bestämmer sig för att stoppa auktionen. Hon kommer dock aldrig att få tillgång till hela den fruktansvärda historia som armbandet är en del av - den som läsaren till slut får klarhet i. 1942 blir den judiska kuriren Ester med täcknamnet Hilde förrådd och undgår med nöd och näppe att arresteras av Gestapo genom att fly till Sverige. I Stockholm möter hon motståndshjälten Gerhard Falkum. De är redan bekanta från Oslo. Han har flytt från tyskarnas misstankar om att han skulle ha dödat sin fru Åse....

2018-07-08

1942 blir judiska kuriren Ester som har täcknamnet Hilde förråd och klarar sig med nöd och näppe till Sverige. I Sverige mäter Ester motståndsrörelsens Gerhard Falkum. De känner varandra sen tidigare då Gerhard varit gift med Esters bästa vän Åse. Nu är Gerhard misstänkt för mord på Åse.
🐴
Täcknamn: Hilde har fått både Riverton-priset och Bragepriset för bästa kriminalroman hemma i Norge. Även i Sverige har den fått översvallande recensioner varvid jag kastar mig över boken med stor entusiasm. Boken börjar med att en kvinna känner igen ett armband på en auktion. Det armbandet tillhörde henne som ung. Kvinnan försöker stoppa auktionen och där rullar historien igång. Läsaren kastas plötsligt tillbaka till 1942 där vi får följa Ester, Åse och Gerhards liv. Omväxlande utspelar sig boken 1942 och 1967 för att först precis på slutet åter hamna i nutid. Det känns som författaren lagt ner stor själ i boken och det känns verkligt. Jag upplever dock inte boken som en kriminalroman, för mig är den mer en historisk roman som tar vid mitt i andra världskriget. Det kan inte hjälpas att boken vunnit flera priser, den fångar aldrig hela mitt intresse. Boken är oändligt seg och lockar mig inte alls till fortsatt läsning. Ändå har den något som gör att jag inte vill avsluta den innan den är slut, för att se om historien tar fart längre fram. Täcknamn Hilde blev ingen favorit hos mig, men tror många andra kan gilla den desto mer.

A Bookaholic Swede

2018-07-04

Jag har tidigare läst en nutida kriminalroman av Kjell Ola Dahl (en bok som jag verkligen gillade) och var nyfiken på att läsa en historisk kriminalare denna gång. Handlingen i Täcknamn Hilde äger rum både nu och under 60- och 40-talet. Den nutida berättelsen är den historia som boken börjar och slutar med. Handlingen inledes med att en äldre kvinna som läser i en tidning om en familjen klenod som ska auktioneras bort och hon svär på att stoppa auktionen. Det är efter detta som berättelsen förflyttar sig tillbaka i tiden och handlingen börjar växla mellan 40- och 60-talen och vi får veta sanningen om armbandet, en berättelse som den gamla kvinnan aldrig kommer få full klarhet i.

Jag var så uppslukad med 40-talet och 60-talets historier att jag glömde bort armbandet tills det dök upp i berättelsen senare. Täcknamn Hilde är en spännande och engagerande bok som jag kände kunde ha varit lite längre. Jag ville veta mer om Esters liv efter andra världskriget om hennes son i Israel och vad som hände under åren efter händelserna under de händelserika dagarna på 60-talet. Boken må vara en fristående bok, men jag skulle inte ha något emot att läsa mer om Esther.

Täcknamn Hilde är en fängslande roman. Jag gillade speciellt att läsa om Norge under andra världskriget och nazisternas invasion och vad det hade för konsekvens för judarna. Jag rekommenderar boken varmt!

Läsesalongen

2018-05-23

Välskriven men en aning seg.

Karin Johansson

2018-04-11

Med så många utmärkelser och bra betyg så var nog mina förväntningar på Täcknamn Hilde för höga... för jag tyckte att den ”var väl bra”. Boken är läsvärd och bra men saknar det där lilla som gör den spännande.

Evasbokhylla

2018-04-06

En spännande och välskriven bok. Men också en hemsk och sorglig historia som ett armband är en del av i både dåtid & nutid.

Åsa Carlsson

2018-03-19

En effektfullt uppbyggd historia som svepte med mig från första stund. Fullständig recension bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2018/03/tacknamn-hilde-av-kjell-ola-dahl.html

Stark, spännande och skickligt skriven!