Tcknamn: Hilde

Dahl, Kjell Ola

Ett speciellt judiskt armband dyker upp p en auktion. En kvinna knner igen armbandet, som en gng varit i hennes go, och bestmmer sig fr att stoppa auktionen. Hon kommer dock aldrig att f tillgng till hela den fruktansvrda historia som armbandet r en del av - den som lsaren till slut fr klarhet i. 1942 blir den judiska kuriren Ester med tcknamnet Hilde frrdd och undgr med nd och nppe att arresteras av Gestapo genom att fly till Sverige. I Stockholm mter hon motstndshjlten Gerhard Falkum. De r redan bekanta frn Oslo. Han har flytt frn tyskarnas misstankar om att han skulle ha ddat sin fru se. Esters bsta vn. Strax drp omkommer Gerhard i en brand. Men s, 1967, efter att ha varit ddfrklarad i ett kvarts sekel, dyker han upp p nytt. Han vill teruppta kontakten med dottern som han fick med se. Men varfr nu, nstan tjugofem r senare? Krigets hndelser...

Katarina Nord

2020-07-07

Hade svrt att komma in i boken. Har brjat flera gnger. Vrd att lsa men lite mrk och dyster.

Andreas Jonsson

2019-07-15

Seg

Ulf Kronman

2019-06-26

Hoppigt och lite rrigt. Handlingen rr sig inte framt. Gav upp efter halva boken.

Hkan Carlsson

2018-12-11

Kjell Ola Dahl r en norsk kriminalfrfattare som skrivit ett antal bcker och en del av dem har blivit versatta till svenska. Tcknamn: Hilde r den senaste att bli versatt och mitt frsta mte med denna frfattare.

Det r en mordgta men jag skulle inte kalla den fr en deckare, inte i den vanliga bemrkelsen att det r en polis eller ngon privatperson som frsker lsa ett fall. Detta r mera en tidsskildring, ett slags dokument om hur det kunde vara p 40-talet i Norge mitt under Andra Vrldskrigets gng. Jag tyckte detta var intressant att lsa om hur det var att leva i Norge under den tiden. Jag r inte s plst nr det kommer till kriget utan kan mest det allmnna och det man har mest mtt r hur det var i England, Tyskland och Frankrike.

Boken hoppar fram och tillbaka mellan 40-talet och 60-talet. Det blir aldrig rrig s att man inte hnger med i hoppen mellan tidpunkterna. Lngsamt nystas det upp vad som hnde d se blev mrdad. Man fr reda p relationerna mellan de olika karaktrerna. Jag knde lite att det inte direkt fanns ngon huvudperson, dock s r det mest fokus p Ester, alla karaktrer fr sin del i centrum. Detta gjorde det svrt, i alla fall fr mig, att gissa mig till hur det hela ligger till. Detta var bra d det hller spnningen uppe.

Sprket r bra och det har lagts mycket vikt p personligheterna, vilket gr att karaktrerna knns levande. Det r mlande beskrivet, hur historiskt korrekt vet jag inte, men det kndes kta fr mig om hur det var p 40-talet och ven 60-talet. Man levde sig verkligen in i den tidsperioden.

Rekommenderar denna till de vill ha en historisk spnningsroman. Det r en blandning av tidsskildring, mordgta och lite krigsskildring, inte sjlva slagflten utan arbetet med motstndsrrelsen/spionsamverkan.

A Bookaholic Swede

2018-07-04

Jag har tidigare lst en nutida kriminalroman av Kjell Ola Dahl (en bok som jag verkligen gillade) och var nyfiken p att lsa en historisk kriminalare denna gng. Handlingen i Tcknamn Hilde ger rum bde nu och under 60- och 40-talet. Den nutida berttelsen r den historia som boken brjar och slutar med. Handlingen inledes med att en ldre kvinna som lser i en tidning om en familjen klenod som ska auktioneras bort och hon svr p att stoppa auktionen. Det r efter detta som berttelsen frflyttar sig tillbaka i tiden och handlingen brjar vxla mellan 40- och 60-talen och vi fr veta sanningen om armbandet, en berttelse som den gamla kvinnan aldrig kommer f full klarhet i.

Jag var s uppslukad med 40-talet och 60-talets historier att jag glmde bort armbandet tills det dk upp i berttelsen senare. Tcknamn Hilde r en spnnande och engagerande bok som jag knde kunde ha varit lite lngre. Jag ville veta mer om Esters liv efter andra vrldskriget om hennes son i Israel och vad som hnde under ren efter hndelserna under de hndelserika dagarna p 60-talet. Boken m vara en fristende bok, men jag skulle inte ha ngot emot att lsa mer om Esther.

Tcknamn Hilde r en fngslande roman. Jag gillade speciellt att lsa om Norge under andra vrldskriget och nazisternas invasion och vad det hade fr konsekvens fr judarna. Jag rekommenderar boken varmt!

Lsesalongen

2018-05-23

Vlskriven men en aning seg.

Karin Johansson

2018-04-11

Med s mnga utmrkelser och bra betyg s var nog mina frvntningar p Tcknamn Hilde fr hga... fr jag tyckte att den var vl bra. Boken r lsvrd och bra men saknar det dr lilla som gr den spnnande.

Evasbokhylla

2018-04-06

En spnnande och vlskriven bok. Men ocks en hemsk och sorglig historia som ett armband r en del av i bde dtid & nutid.

sa Carlsson

2018-03-19

En effektfullt uppbyggd historia som svepte med mig frn frsta stund. Fullstndig recension bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2018/03/tacknamn-hilde-av-kjell-ola-dahl.html

Stark, spnnande och skickligt skriven!