Täcknamn: Hilde

Dahl, Kjell Ola

Ett speciellt judiskt armband dyker upp på en auktion. En kvinna känner igen armbandet, som en gång varit i hennes ägo, och bestämmer sig för att stoppa auktionen. Hon kommer dock aldrig att få tillgång till hela den fruktansvärda historia som armbandet är en del av - den som läsaren till slut får klarhet i. 1942 blir den judiska kuriren Ester med täcknamnet Hilde förrådd och undgår med nöd och näppe att arresteras av Gestapo genom att fly till Sverige. I Stockholm möter hon motståndshjälten Gerhard Falkum. De är redan bekanta från Oslo. Han har flytt från tyskarnas misstankar om att han skulle ha dödat sin fru Åse. Esters bästa vän. Strax därpå omkommer Gerhard i en brand. Men så, 1967, efter att ha varit dödförklarad i ett kvarts sekel, dyker han upp på nytt. Han vill återuppta kontakten med dottern som han fick med Åse. Men varför nu, nästan tjugofem år senare? Krigets händelser...

Katarina Nord

2020-07-07

Hade svårt att komma in i boken. Har börjat flera gånger. Värd att läsa men lite mörk och dyster.

Andreas Jonsson

2019-07-15

Seg

Ulf Kronman

2019-06-26

Hoppigt och lite rörigt. Handlingen rör sig inte framåt. Gav upp efter halva boken.

Håkan Carlsson

2018-12-11

Kjell Ola Dahl är en norsk kriminalförfattare som skrivit ett antal böcker och en del av dem har blivit översatta till svenska. Täcknamn: Hilde är den senaste att bli översatt och mitt första möte med denna författare.

Det är en mordgåta men jag skulle inte kalla den för en deckare, inte i den vanliga bemärkelsen att det är en polis eller någon privatperson som försöker lösa ett fall. Detta är mera en tidsskildring, ett slags dokument om hur det kunde vara på 40-talet i Norge mitt under Andra Världskrigets gång. Jag tyckte detta var intressant att läsa om hur det var att leva i Norge under den tiden. Jag är inte så påläst när det kommer till kriget utan kan mest det allmänna och det man har mest mött är hur det var i England, Tyskland och Frankrike.

Boken hoppar fram och tillbaka mellan 40-talet och 60-talet. Det blir aldrig rörig så att man inte hänger med i hoppen mellan tidpunkterna. Långsamt nystas det upp vad som hände då Åse blev mördad. Man får reda på relationerna mellan de olika karaktärerna. Jag kände lite att det inte direkt fanns någon huvudperson, dock så är det mest fokus på Ester, alla karaktärer får sin del i centrum. Detta gjorde det svårt, i alla fall för mig, att gissa mig till hur det hela ligger till. Detta var bra då det håller spänningen uppe.

Språket är bra och det har lagts mycket vikt på personligheterna, vilket gör att karaktärerna känns levande. Det är målande beskrivet, hur historiskt korrekt vet jag inte, men det kändes äkta för mig om hur det var på 40-talet och även 60-talet. Man levde sig verkligen in i den tidsperioden.

Rekommenderar denna till de vill ha en historisk spänningsroman. Det är en blandning av tidsskildring, mordgåta och lite krigsskildring, inte själva slagfälten utan arbetet med motståndsrörelsen/spionsamverkan.

A Bookaholic Swede

2018-07-04

Jag har tidigare läst en nutida kriminalroman av Kjell Ola Dahl (en bok som jag verkligen gillade) och var nyfiken på att läsa en historisk kriminalare denna gång. Handlingen i Täcknamn Hilde äger rum både nu och under 60- och 40-talet. Den nutida berättelsen är den historia som boken börjar och slutar med. Handlingen inledes med att en äldre kvinna som läser i en tidning om en familjen klenod som ska auktioneras bort och hon svär på att stoppa auktionen. Det är efter detta som berättelsen förflyttar sig tillbaka i tiden och handlingen börjar växla mellan 40- och 60-talen och vi får veta sanningen om armbandet, en berättelse som den gamla kvinnan aldrig kommer få full klarhet i.

Jag var så uppslukad med 40-talet och 60-talets historier att jag glömde bort armbandet tills det dök upp i berättelsen senare. Täcknamn Hilde är en spännande och engagerande bok som jag kände kunde ha varit lite längre. Jag ville veta mer om Esters liv efter andra världskriget om hennes son i Israel och vad som hände under åren efter händelserna under de händelserika dagarna på 60-talet. Boken må vara en fristående bok, men jag skulle inte ha något emot att läsa mer om Esther.

Täcknamn Hilde är en fängslande roman. Jag gillade speciellt att läsa om Norge under andra världskriget och nazisternas invasion och vad det hade för konsekvens för judarna. Jag rekommenderar boken varmt!

Läsesalongen

2018-05-23

Välskriven men en aning seg.

Karin Johansson

2018-04-11

Med så många utmärkelser och bra betyg så var nog mina förväntningar på Täcknamn Hilde för höga... för jag tyckte att den ”var väl bra”. Boken är läsvärd och bra men saknar det där lilla som gör den spännande.

Evasbokhylla

2018-04-06

En spännande och välskriven bok. Men också en hemsk och sorglig historia som ett armband är en del av i både dåtid & nutid.

Åsa Carlsson

2018-03-19

En effektfullt uppbyggd historia som svepte med mig från första stund. Fullständig recension bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2018/03/tacknamn-hilde-av-kjell-ola-dahl.html

Stark, spännande och skickligt skriven!