Tatueraren i Auschwitz

Morris, Heather

En makalös, sann berättelse om kärlek och överlevnad. Lale Sokolov kommer till Auschwitz-Birkenau 1942. Han beordras att tatuera de medfångar som väljs ut för att de ska få ?leva?, det vill säga arbeta sig till döds i stället för att gasas ihjäl. Lale stålsätter sig och utför sin uppgift med mekanisk effektivitet, men en dag står en ung kvinna framför honom. Han blir blixtförälskad och bestämmer sig för att inte bara överleva lägret själv, utanse till att den unga kvinna han just ska tatuera också gör det. Hennes namn är Gita. Lale inser tidigt vilket öde han och de andra i lägret är på väg att möta, men han bestämmer sig ändå för att leva livet fullt ut och bevara sin värdighet. Den gnistan tänder han även hos Gita och en oförglömlig kärlekshistoriasom övervinner koncentrationslägrets omänskliga förhållanden tar sin början. Tatueraren i Auschwitz är en roman som bygger påden sanna...

En bok som inte lämnar någon oberörd. Detta är en magisk kärlekshistoria som samtidigt skildrar den största grymheten som någonsin skådats på ett sätt som går rakt in i hjärtat. Läs, läs, läs! Historien om Lale och Gita kommer för alltid finnas kvar inom mig, jag har aldrig tidigare läst något såhär starkt.

Anita H

Verkligen läsvärd.

En sann skildring av Auschwitz och en otrolig kärlekshistoria. Smärtsam läsning men ack så viktigt att dessa historier skrivs ner!

Makalöst stark historia. Tack Lale för att du berättade, frid över era minnen!

Bästa boken på länge. Läs den. 📚📚📚📚📚

Maja Dukic

2018-11-07

✨Dags för recension✨
Tatueraren i Auschwitz av Heather Morris
_________________
Tatueraren i Aushwitz är en roman som bygger på den sanna historien om Lale och Gita och deras kärlek som tillsammans med de, överlevde koncentrationslägret i Auschwitz.
Denna bok är en stak bok som kommer stanna kvar inom mig länge. De är inte bara att de två förlorade själar överlevde koncentrationeslägret, utan fann styrka att först hitta och sen hålla kärleken vid liv, när så många miste livet varje dag i Auschwitz.
All ondska som omgav de hela tiden de var där, i flera år, kunde inte döda tron på männskligheten och kärleken.
En gripande kärlekshistoria som överlevde trotts att de blev berövade sina namn, sin identitet, sin värdighet.
Jag rekommenderar boken starkt! Den kommer inte lämna dig oberörd! Läs den!