Tatueraren i Auschwitz

Morris, Heather

En makalös, sann berättelse om kärlek och överlevnad. Lale Sokolov kommer till Auschwitz-Birkenau 1942. Han beordras att tatuera de medfångar som väljs ut för att de ska få ?leva?, det vill säga arbeta sig till döds i stället för att gasas ihjäl. Lale stålsätter sig och utför sin uppgift med mekanisk effektivitet, men en dag står en ung kvinna framför honom. Han blir blixtförälskad och bestämmer sig för att inte bara överleva lägret själv, utanse till att den unga kvinna han just ska tatuera också gör det. Hennes namn är Gita. Lale inser tidigt vilket öde han och de andra i lägret är på väg att möta, men han bestämmer sig ändå för att leva livet fullt ut och bevara sin värdighet. Den gnistan tänder han även hos Gita och en oförglömlig kärlekshistoriasom övervinner koncentrationslägrets omänskliga förhållanden tar sin början. Tatueraren i Auschwitz är en roman som bygger påden sanna...

Åh vilken käbslosam och gripande bok! är så glad att den skrevs.

Känslosam, intressant och engagerande!

Angelika G

2019-04-01

Otroligt välskriven bok vars varenda ord går rakt in i hjärtat. Värd varenda minut av läsning

Linda Lasu

2019-04-01

I det mörka finns ljuset, hoppet, viljan att överleva och inte släppa in mörkret.

villa-freja.se

2019-02-13

Ännu en berättelse (tänker även på Mischling) om andra världskriget som har en ny infallsvinkel. Tidigare har jag aldrig tänkt på tatueraren i lägren. Fast naturligtvis måste det ha funnits "en sådan". Men vem var han, eller hon? Det här är en gripande, viktig och välskriven sann berättelse som inte lämnar någon oberörd.

2019-01-27

Tatueraren i Auschwitz är en berättelse som går rakt in i hjärtat. Det är otäck läsning att få veta exakt hur det gick till i koncentrationslägren. Hur människor valdes ut beroende på hur de såg ut eller efter vilket humör SS-vakten var, det avgjorde om en fick bli ihjälgasad direkt eller leva ett tag till. Så fruktansvärt och skrämmande!! Även om jag fått veta en hel del i skolan tidigare från andra överlevare som kom och föreläste, skakar den här boken om mig rejält. Det är otroligt skrämmande att det hände för mindre än 100 år sedan! Den här boken borde vara obligatorisk läsning i skolan för alla elever, som en stark påminnelse om vad som hänt och för att ruska om en del med extrema åsikter. Jag är imponerad av Lale som person, vilken livsglädje och kämpaglöd han hade, hela tiden tänkte han framåt och hade hopp istället för att bara skita i allt som vem som helst skulle gjort i samma sits. Vilken stark person han var!! Lales och Gitas kärlekshistoria är vacker, tänkt att hitta livslång kärlek under dessa grymma förhållanden! Underbart att de fick leva sitt liv tillsammans sen! Det här är en bok som är svår att göra rättvisa med ord, den är så otroligt gripande, obehaglig och fruktansvärd, samtidigt som den inger hopp med sin starka kärlek! En sann berättelse som inte lämnar någon oberörd!

Caroline Persson

2019-01-19

En bok som inte lämnar någon oberörd. Detta är en magisk kärlekshistoria som samtidigt skildrar den största grymheten som någonsin skådats på ett sätt som går rakt in i hjärtat. Läs, läs, läs! Historien om Lale och Gita kommer för alltid finnas kvar inom mig, jag har aldrig tidigare läst något såhär starkt.

Anita H

2019-01-11

Verkligen läsvärd.

Nina Gustafsson

2018-12-28

En sann skildring av Auschwitz och en otrolig kärlekshistoria. Smärtsam läsning men ack så viktigt att dessa historier skrivs ner!

Karin Axell

2018-12-19

Makalöst stark historia. Tack Lale för att du berättade, frid över era minnen!

Ann Simonsson

2018-12-16

Bästa boken på länge. Läs den. 📚📚📚📚📚

Maja Dukic

2018-11-07

✨Dags för recension✨
Tatueraren i Auschwitz av Heather Morris
_________________
Tatueraren i Aushwitz är en roman som bygger på den sanna historien om Lale och Gita och deras kärlek som tillsammans med de, överlevde koncentrationslägret i Auschwitz.
Denna bok är en stak bok som kommer stanna kvar inom mig länge. De är inte bara att de två förlorade själar överlevde koncentrationeslägret, utan fann styrka att först hitta och sen hålla kärleken vid liv, när så många miste livet varje dag i Auschwitz.
All ondska som omgav de hela tiden de var där, i flera år, kunde inte döda tron på männskligheten och kärleken.
En gripande kärlekshistoria som överlevde trotts att de blev berövade sina namn, sin identitet, sin värdighet.
Jag rekommenderar boken starkt! Den kommer inte lämna dig oberörd! Läs den!