Tatueraren i Auschwitz

Morris, Heather

En makalös, sann berättelse om kärlek och överlevnad. Lale Sokolov kommer till Auschwitz-Birkenau 1942. Han beordras att tatuera de medfångar som väljs ut för att de ska få ?leva?, det vill säga arbeta sig till döds i stället för att gasas ihjäl. Lale stålsätter sig och utför sin uppgift med mekanisk effektivitet, men en dag står en ung kvinna framför honom. Han blir blixtförälskad och bestämmer sig för att inte bara överleva lägret själv, utanse till att den unga kvinna han just ska tatuera också gör det. Hennes namn är Gita. Lale inser tidigt vilket öde han och de andra i lägret är på väg att möta, men han bestämmer sig ändå för att leva livet fullt ut och bevara sin värdighet. Den gnistan tänder han även hos Gita och en oförglömlig kärlekshistoriasom övervinner koncentrationslägrets omänskliga förhållanden tar sin början. Tatueraren i Auschwitz är en roman som bygger påden sanna...

Cecilia U

2024-02-01

En av de bästa skildringar jag läst om andra världskriget. Hos huvudpersonen en överlevnadsinstinkt och livsglädje utan dess like. Riktigt imponerande.

Bokdjungeln

2022-02-26

Det var längesen det gick så snabbt att läsa ut en bok som det gjorde med denna. Jag ville verkligen inte lägga ifrån mig den. Nu har det gått ungefär 1 vecka sedan jag läste ut den och det känns nästan som att jag har sett den på film. Allt känns så tydligt. Jag tänker då att detta har att göra med att Morris är duktig på att beskriva och förmedla känslor, platser och människor. Eftersom jag också känner så enormt mycket för många av personerna i boken så vill jag påstå att hennes språk känns levande. Detta är en bok som kommer kunna läsas om 50år och fortfarande gripa tag i sin läsare tänker jag.
Jag rekommenderar verkligen denna bok och tänker definitivt köpa hennes andra.

Lika vacker som den är hemsk!
"Tatueraren i Auschwitz" är en lättläst och gripande roman som bygger på den sanna historien om Lale och Gita, två fångar i Auschwitz. Trots allt skrämmande och fasansfullt som händer är det en lågmäld och finstämd bok. Mörkret tar aldrig över, men det glöms heller aldrig bort.

Under tre års tid träffar författaren Heather Morris Lale Sokolow och skriver ner hans historia om vad som hände under hans tid som tatuerare i Auschwitz. Det finns en hel del böcker med vittnesmål från överlevare vilket är bra, det hemska som hände får aldrig glömmas. Men det som jag tycker skiljer denna från andra böcker är att bokens fokus inte ligger på det grymma som skedde, utan på det vackra mellan två människor, kärleken, värmen och medmänskligheten.

Julia Ä

2022-02-02

Kunde inte sluta läsa! Fin bok om kärlek i en fruktansvärd tillvaro.

Hanna Gyllberg

2021-09-20

Mycket bra! Läste ut hela boken på två kvällar, kunde inte sluta. Skildring inifrån koncentrationslägret, vidrig läsning emellanåt.. Samtidigt får man följa en kärlekshistoria som byggs upp samt överlevnadsinstinkter på hög nivå. Alla borde läsa! Som med alla böcker som beskriver förintelsen, man tror det inte är sant… Viktigt att historien får leva!

Lars Persson

2021-08-15

En fin och gripande bok om stark kärlek mitt i allt elände

Jan Banan

2021-07-02

En gripande och fin berättelse om hopp och kärlek mitt i all bedrövelse.

Katarina Nord

2021-05-15

Fantastisk berättelse om Laleh, tatueraren I Auschwitz. Fint skriven om denna hemska tid i vår historia.

Björn Belfrage

2021-04-26

En levande berättelse om en verklig överlevare i nazisternas koncentrationsläger fylld av fasansfulla händelser men även av kärleken till en medfånge. Dock litet ojämn i språket.

Linn westerdahl

2020-12-03

Rebecka Nyman

2020-11-30

Den här boken fångade mig. Jag tyckte den hade lite av allt. Kärlek, överlevnad, minnen som inte får glömmas och ett bra berättande. Ett perspektiv inifrån lägren som inte enbart handlar om det hemska utan också om kärlek som blommar och överlever. Samtidigt som den målande beskriver vad folk gjorde för att överleva. För att inte bli den som faller död ner. De drömmar som håller en flytande och tron på att friheten kommer att komma. Rekommenderar verkligen denna!

Cornelia Eriksson

2020-10-15

Sorglig men viktig berättelse som är både välskriven, informativ och fängslande utan att bli för tung. Läsvärd!

Maria Smith

2020-03-28

Maria Jacobsson

2020-02-26

En tragisk men samtidigt hoppfull historia berättad av en som överlevt nazisternas fruktansvärda utrotning. Boken är lättläst, men ibland smärtsam då man hela tiden har i bakhuvudet att detta har hänt i verkligheten. Bra skriven av en författare som fått historien berättad för sig. Rekommenderas!

Henrik Johansson

2020-02-12

Så fruktansvärt. Så bra. Om att göra det som behövs för satt överleva. Hur viktigt det är att ha framtidstro, eller rättare sagt att klara av att skapa det åt sig själv.

Ibland stöter man på sådana där böcker som borde ha en självklar plats i allas läslista. Antingen för att de ska lära sig något, inse något, komma ihåg något eller av någon annan bra anledning.

Tatueraren i Auschwitz är en sådan bok. Heather Morris har lyckats skriva Lales berättelse på ett sådant sätt att det visar en annan bild av vardagen i koncentrationslägren från det alla lär sig om i skolan. Hur det ser ut för den som faktiskt lyckats göra sig ett jobb och en vardag i lägret. Och hur hänsynslösa tyskarna var mot vilka de tyckte var mycket mindre värda än de själva.

Lale blir tatueraren för Auschwitz och Birkenau och även om han inte direkt behandlas bra, behandlas han definitivt bättre än de flesta andra fångar. Han träffar också kärleken i Gita som han försöker göra vardagen lite drägligare för också.

Det är också lätt att tänka att när tyskarna förlorade kriget, släpptes alla fångarna fria, och så var det absolut inte. Det är den andra dramatiska delen i boken, att följa vad som händer när väl tyskarna får ge upp.

Allt kniper i hjärtat, och det är så svårt att tänka sig att det här livet har hänt, även om Tatueraren i Auschwitz inte är en biografi, utan en roman baserad på den sanna historien om Lale och Gita.

Jag älskar Lale, hans uppfinningsrikedom och driftighet. Det är lagom stort persongalleri och de som är viktiga för historien får man snabbt koll på. Gita känns lite som Lales motpol, och det är också härligt att se deras relation ta sin början i ett skede som måste vara det absolut värsta i deras liv.

Språket är bra och flyter på bra.

I och med att det är en roman, och inte en biografi passar Tatueraren i Auschwitz för den historieintresserade, den som gillar historiska romaner, den som är inne på andra världskriget eller andra krig, och för dem som bara vill läsa en gripande och bra bok. Den borde absolut bli en stapelvara på skolor runt om i Sverige för att använda i undervisning, för det här får vi aldrig glömma.

"Tatueraren i Auschwitz" är en mycket skrämmande bok som alla borde läsa och jag hoppas verkligen att den kommer som film också så att fler kan nås av den.

Sevgi Akalin

2019-10-04

En bok om historia, kärlek och överlevnad. En mycket känslosam och gripande bok som inte går att lämna ifrån.

2019-09-23

Mycket bra! Läs den!

Malin R

2019-09-23

En roman med verklig bakgrund. Lale hamnar i Birkenau och blir, av en slump, Tätowierer - tatuerare - den som ristar in fångarnas nummer i deras armar. Som tatuerare har han fördelar som andra fångar inte har, men han nyttjar dem för de andras bästa: ger dem extra mat, mutar kapos, ordnar mediciner... Och ser till att Gita, den vackra flickan han förälskat sig i, får lättare arbetsuppgifter efter att hon tillfrisknat från tyfus. De lever en dag i taget och hoppas en dag bli fria från lägret.
***
Det här är en bok som är svår att släppa. Har du inte läst den - gör det!

Helena Rasmusson

2019-09-04

Läs den!!!

Matilda Persson

2019-07-29

En fantastisk bok som skildrar någonting väldigt vackert i någonting väldigt fruktansvärt. Jag har sett flera dokumentärer om Auschwitz men den här boken ger läsaren en helt ny bild av händelsen. Lale och Gita ger krigets offer ett ansikte och deras kärlekshistoria går rakt in i hjärtat. Boken låter aldrig mörkret ta över men detta mörker glöms heller aldrig bort. Heather Morris har lyckats skapa en perfekt balans mellan kärlek och elände. Lale och Gitas kärlek är ren och vacker och lämnar inte någon oberörd.

Bokslukerskan 93

2019-06-03

Åh vilken käbslosam och gripande bok! är så glad att den skrevs.

Sofia C J

2019-05-29

Känslosam, intressant och engagerande!

Angelika G

2019-04-01

Otroligt välskriven bok vars varenda ord går rakt in i hjärtat. Värd varenda minut av läsning

Linda Lasu

2019-04-01

I det mörka finns ljuset, hoppet, viljan att överleva och inte släppa in mörkret.

villa-freja.se

2019-02-13

Ännu en berättelse (tänker även på Mischling) om andra världskriget som har en ny infallsvinkel. Tidigare har jag aldrig tänkt på tatueraren i lägren. Fast naturligtvis måste det ha funnits "en sådan". Men vem var han, eller hon? Det här är en gripande, viktig och välskriven sann berättelse som inte lämnar någon oberörd.

Caroline Persson

2019-01-19

En bok som inte lämnar någon oberörd. Detta är en magisk kärlekshistoria som samtidigt skildrar den största grymheten som någonsin skådats på ett sätt som går rakt in i hjärtat. Läs, läs, läs! Historien om Lale och Gita kommer för alltid finnas kvar inom mig, jag har aldrig tidigare läst något såhär starkt.

A H

2019-01-11

Verkligen läsvärd.

Nina Gustafsson

2018-12-28

En sann skildring av Auschwitz och en otrolig kärlekshistoria. Smärtsam läsning men ack så viktigt att dessa historier skrivs ner!

Karin Axell

2018-12-19

Makalöst stark historia. Tack Lale för att du berättade, frid över era minnen!

Maja Dukic

2018-11-07

✨Dags för recension✨
Tatueraren i Auschwitz av Heather Morris
_________________
Tatueraren i Aushwitz är en roman som bygger på den sanna historien om Lale och Gita och deras kärlek som tillsammans med de, överlevde koncentrationslägret i Auschwitz.
Denna bok är en stak bok som kommer stanna kvar inom mig länge. De är inte bara att de två förlorade själar överlevde koncentrationeslägret, utan fann styrka att först hitta och sen hålla kärleken vid liv, när så många miste livet varje dag i Auschwitz.
All ondska som omgav de hela tiden de var där, i flera år, kunde inte döda tron på männskligheten och kärleken.
En gripande kärlekshistoria som överlevde trotts att de blev berövade sina namn, sin identitet, sin värdighet.
Jag rekommenderar boken starkt! Den kommer inte lämna dig oberörd! Läs den!