Tårtgeneralen

Nu i lågprisutgåva!Dråpligt och tragiskt av Filip och Fredrik 1984 utser TV-programmet "Rekord-Magazinet" Köping till Sveriges tråkigaste stad. Hasse Pettersson - nyinflyttad, skuldsatt och möjligen alkoholiserad - bestämmer sig för att motbevisa "Stockholmsjävlarna" genom att bygga världens längsta smörgåstårta. Det här blir upptakten till en serie befängda händelser som i grunden skakar om Köpingsborna - svajande smågangsters, brännvinsadvokater, Rotaryfarbröder och 75-åriga bordellmammor från Rumänien är några av de inblandade. Men den här dråpliga, sorgliga och verklighetsbaserade historien handlar framförallt om en man och hans smörgåstårta.

Erika Hedéen

2018-05-15

Tråkig, flamsig, utdragen & urtrist. Rekommenderas inte!

Paul Karlsson

2018-03-08

Idag precis dagen efter jag varit och sett filmatiseringen av denna bok så läste jag ut den och ska nu med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om bokens handling.

Den 13 november 1984 utser tv-programmet Rekord-Magazinet Köping till Sveriges tråkigaste stad. Medan ett helt land skrattar och en hel bygd lamslås bestämmer sig Hasse Pettersson - nyinflyttad, skuldsatt, möjligen alkoholiserad - för att motbevisa "Stockholmsjävlarna" genom att bygga Världens Längsta Smörgåstårta, och därmed skriva in Köping i Guinness Rekordbok. Det blir upptakten till en kedja av ofta befängda händelser som under några månader skakar om Köping, under en tid då den hårt prövade lilla staden behöver en ledargestalt och finner en osannolik och högst tillfällig hjälte i främlingen med den gudabenådade svadan och de bruna seglarskorna.

Filip Hammar och Fredrik Wikingsson har skrivit ihop en både humoristisk och ibland gripande roman där man får följa Hasse P:s galna upptåg för att sätta Köping på kartan efter Guillious uttalande i tv om att Köping var Sveriges tråkigaste stad. Det som skiljer sig ifrån filmatiseringen är att man får ta del av fler perioder i Hasses liv än just tillverkandet av världens längsta smörgåstårta. I boken får man bland annat ta del av när han startar upp en ostbutik, startar en gigantisk kräftskiva och försöker att sälja studsskor. Inget av hans projekt efter smörgåstårtan når någon framgång. Därmed lämnar han Köping och återvänder bara en sista gång i bokens slut. Filmen blir därmed mer en solskenshistoria som inte innefattar lika många misslyckanden som i boken. Men boken är på samma vis som filmen en fascinerande historia om en person som aldrig ger upp trots de motgångar han möter av sin omgivning. Det bjuds på både humor och vemod i en bra balans. Det blir väldigt svårt att lägga ifrån sig boken eftersom man bara vill veta mer om händelserna i Hasse P:s tragikomiska liv.

Boken kan starkt rekommenderas för den som vill ha en samtidsskildring om Köping, uppleva 80-tals nostalgi och få ta del av en udda figurs knasigheter för att nå uppskattning av samhället. En stark trea av fem möjliga ger jag boken "Tårtgeneralen" i betyg.

Mirja Dimberg

2014-11-10

Jag är naturligtvis jävig då jag är ifrån Köping där tårtgeneralen bodde. Kommer mycket väl ihåg denna man och hans påhitt och det är självklart jättekul att känna igen alla platser som dessa påhitt utspelat sig på.

Izabela Horn

2014-05-04

Tårtgeneralen var små rolig på visa ställen men på lika många ställen var den tråkig. Filip och Fredrik har inte lyckats roa med denna bok

Mathilda Flood

2013-10-09

Gillar deras sätt att skriva överlag, högt tempo och det händer ngt hela tiden. Underhållande bok.

Anita Karadza

2012-10-28

Hade höga förväntningar på denna bok men blev grymt besviken. Fick truga mig genom denna bok.

Magnus Fürst

2011-12-12

Stundvis rolig, i nivå med duons första bok..

Mattias Renström

2011-10-09

En i grunden rolig historia som tyvärr inte riktigt håller för att intresset ska hållas vid liv romanen igenom. Jag hörde den som ljudbok, med författarna själva som uppläsare. Det gjorde de med bravur förstås. Jag hade gett boken högre betyg om bara historien engagerade lite mer.

Jimmy Söderberg

2011-06-26

Själlös bok som hade kunnat erbjuda så otroligt mycket mera om författarna bara hade försökt

D

David H

2011-03-14

Tragikomisk historia. Bra berättad med mycket värme och kärlek.

Claes Nilsson

2011-03-09

Lite rolig historia som landar ok tack vare den udda personen Hasse P

Lars Börjestrand

2010-12-05

Mycket rolig och detaljerad beskrivning av ett levnadsöde i en svensk småstad. Hasse P var utan tvekan en äkta "lirare" som levde "stort" i ett litet sammanhang.

Susanna Hammarberg

2010-11-30

Underbar skildring av 1980-talets Sverige. Skrattblandad gråt.

Magnus Bergström

2010-08-02

Hammar och Wikingsson har ett roligt och spännande annorlunda sätt att berätta, men själva berättelsen intresserar mig inte särskilt. Redan halvvägs tycks boken få sagt vad den vill, därefter är det en seg och utdragen avslutning.

2010-07-14

Njae, den här boken var inte så rolig som jag trodde att den skulle vara. Tycker att den var rätt så långtråkig emellanåt faktiskt. Men, men, den gick snabbt att läsa, så den får väl ändå vara värd tiden och pocketpriset.

Mårten Löf

2010-06-10

Det var en liten besvikelse. En smårolig bok men inte mycket mer än så.

Rasmusmatte .

2010-05-09

Känner man till Köping så är boken femstjärnig.

Moa Larsson

2010-02-08

Hade lite för höga förväntningar på denna bok, då jag älskar Filip & Fredrik och i princip allt de gör i övrigt. Blev inte nog tagen av huvudkaraktären eller storyn för att ge den högre betyg än 3. Dock fanns det några riktigt roliga bitar på sina ställen!

Daniel Hugosson

2010-01-22

Läste Dostojevskijs Idioten för den här. Utan att vilja framstå som dryg så kan man ju säga att det skiljer sig en del mellan de båda böckerna. Dostojevskij har ett persongalleri på dryga 20 man, Hammar/Wikingsson har en. Inga jämförelser i övrigt.

Först av allt: Jag gillar Filip och Fredrik, och har alltid gjort det. Har faktiskt svårt att se varför man inte skulle göra det, det är två snubbar med självdistans som faktiskt gjort en hel del bra. Och nytt.

Tårtgeneralen då? Nej.. Det är ingen vidare bok, enligt mig. Visst drar man på smilbanden några gånger, och jag hade inga problem med att läsa ut den - men den engagerar ju inte. En bok måste enligt mig engagera, annars är det inte någon bra bok. Och Tårtgeneralen är på sin höjd en väldigt medioker bok.

Anna Hallqvist

2009-12-17

Jag läser och läser och läser och allt jag tänker på är varför? Varför blev denna bok skriven? För vem?
Har denne Hasse P förtrollat killarna så mycket att de tycker att han är värd en egen bok? Jag håller inte med. "Lirare", jo det kan jag ju skriva under på, om de återgett honom rätt och riktigt. De påstår ju att "nästan allt är sant".

Tyvärr är jag ju en sån som inte kan sluta läsa en bok, hur meningslös eller dålig jag än tycker att den är. Jag hoppas och tror och måste fortsätta läsa, men näe, det blir inte bättre. Den tar sig inte mot slutet heller. För en gångs skull är jag ganska glad att det är en tunn bok, ändå känns 210 sidor för långt att läsa om denna man och denna smörgåstårta och hur Köpingborna inte kan uttala "stockholmsjäveln" Guillou rätt heller - utan envisas med att säga Gilljo. (Snacka om att fördumma en hel stad...)
Och jag tycker inte ens att det är snyggt gjort, det är inte kryddat med deras egna ironi, den som lockar till skratt. Det här får mig inte att skratta alls.

Boken är överhypad och upphaussad om ni frågar mig. Även en platt bok kan säljas och marknadsföras med ett känt populärt par.
Nepp, tyvärr.
Trist och ointressant och jag är besviken.

Joachim Lindberg

2009-11-26

Lite av en besvikelse. Fyndigt språk, men storyn är lite tunn.