Tårar i havet

Sepetys, Ruta

| 2016

Historiens största fartygskatastrof är nästan helt okänd, trots att den krävde över 9 000 liv och inträffade bara 15 mil från den svenska kusten. RUTA SEPETYS har ägnat tre år åt arbetet med att skildra denna katastrof. Resultatet är Tårar i havet - en gripande berättelse, skriven med stor omsorg om de historiska detaljerna. I januari 1945 är tusentals människor i Ostpreussen på flykt undan sovjetiska trupper. Bland flyktingarna finns ungdomarna Joana, Emilia och Florian. De har olika bakgrund och bär alla på hemligheter, men deras vägar korsas och de finner mod och styrka hos varandra. Tillsammans försöker de ta sig till Wilhelm Gustloff - ett fartyg som kan föra dem till tryggheten västerut över Östersjön. Men katastrofen inträffar precis när de tror sig ha friheten inom räckhåll och då spelar varken nationalitet eller klasstillhörighet någon roll. De 10 000 passagerarna kämpar alla...

Nathalie Zettersten

2020-04-26

Min favorit bok

Sofie Bergqvist

2019-11-19

Kunde inte sluta läsa!

Erica S

2017-05-29

väldigt bra en stark trea. en bra uppläsare men väldigt korta kapitel

Väldigt bra, stark och gripande. Det enda som drar ner betyget från en femma för mig är de korta kapitlen.

2016-11-01

Året är 1945 och Hitler håller på att förlora kriget. Vi får följa några ungdomar på deras flykt. De har olika öden och orsaker och ingen kan lita på någon. Men det finns också hopp och omtanke. Gripande och stark berättelse ur verkligheten.

Sara Krondahl

2016-10-15

Herregud vilken knytnäve i magen de sista kapitlen var. Hela romanen är en riktig cross over-roman, för alla åldrar, och förmedlar något otroligt viktigt och stort. Jag hoppas den blir en riktig bästsäljare. Mycket för att det idag finns många människor, ofta unga, ofta européer, som behöver träffa karaktärer som den tyska nazistiska Alfred, följa hans tankegångar för att förstå vad som hände i Europa under andra världskriget, och hur vi måste minnas för att det inte ska ske igen. Lägg gärna tid och eftertanke på efterordet där Ruta Sepetys talar om bland annat vikten av att minnas. Denna bok innehåller inte bara en viktig historia, utan även väl genomtänkta karaktärer och en dramaturgi utan dess like.
Helt enkelt - en bok för dig som vill lära dig något och samtidigt känna något.

Bra bok

Stark, gripande och vackert skriven!!!