Tant Gredelins Vintage

Framtidsutsikt: Fet, ful, fattig och förvisad till förorten. Utkastad från sitt tidigare, lyckade liv som hyllad fotograf med sekelskiftesvåning på Östermalm och en hel skara kindpussande mingelväninnor har Vivi tappat bort sig själv. På sin födelsedag hittar hon ett vackert silkeslinne i en second hand-butik och trots att bankkontot ekar tomat slår hon till. Men ödet är inte nådigt: linnet är för litet. Uppgiven säljer hon det vackra plagget på Tradera, men det som var en besvikelse öppnar dörren till nya möjligheter, där den enes avlagda gamla kläder är den andres fynd. Runt henne samlas ett nya närverk av vänner, och Vivi har chansen att omskapa sitt liv, men då måste invanda normer om vad som är framgång, lycka och status förpassas till återvinningscentralen och recyclas till något annorlunda... Tant Gredelins Vintage är en berättelse om vänskap och att våga börja...

Eva Pettersson

2021-11-08

Supermysig feelgood som värmer i hjärtat!

My.loved.books

2021-01-28

En mysig och spännande bok med en hel hop Härliga karaktärer som berör!

I boken får Vi träffa Vivi som i bokens början har det allt annat än enkelt. Mycket i hennes liv har förändrats till det sämre; relationer har gått i kras, hon bor på ett ställe som hon inte tycker om och hennes yrke som hon en gång varit framgångsrik inom är ett minne blott. Men det finns något som Vivi är bra på; och det är Vintage!

Sagt och gjort så startar hon upp affären Tant Gredelins vintage. Och vi får glädjen att följa med henne på hennes resa; tillsammans med Ally, Marika, Danne, Alexis med flera så får vi kika in i en värld full med vintagekläder och andra godbitar. Vi träffar även på Åbäket och det är tack vare Åbäket som mycket går i lås...

Det här är en bok jag varmt kan rekommendera! Mysig, spännande och målande! Tycker det är fantastiska beskrivningar vi får av de fina kläderna som finns i butiken och icke att förglömma Åbäket!

Idas Recensioner

2020-12-12

Tant Gredelins Vintage bjöd på en mysig, fyndig och charmig läsning. Vivi är en härlig karaktär som inte haft det lättaste livet, och som genom bokens gång hittar glädjen i sina vintagekläder och prylar. Jag ville hela tiden fortsätta följa Vivis resa med hennes vintagebutik och hennes mysiga vänner. Det var också charmigt att boken tog upp flera gamla ikoner, såsom Marilyn Monroe.

Handlingen är händelserik och karaktärerna är lätta att tycka om. Men ibland blev handlingen lite långsam, och då var jag tvungen att lägga ifrån mig boken för att sedan ta upp den någon timme senare. Jag tycker om idén med vintagebutiken, och Anna-Lena Stålnacke har verkligen skapat karaktärer som läsaren vill fortsätta följa. Tant Gredelins Vintage är fyndig feelgoodbok som funkar utmärkt när man vill läsa något charmigt och unikt.

Recension av: idasrecensioner.se

Katarina Nord

2020-12-07

Supermysig feelgod! Viktoria Flodström gör en jättebra uppläsning av boken.

2020-11-20

Ally Ali var en sympatisk karaktär. I övrigt alltför många upprepningar och, i mitt tycke, gnälligt tjatig.

Stinas_boksida

2020-10-31

Vivi är 53 år och arbetslös. Hon vet inte hur hon ska komma vidare, då hon är utan pengar och någon plan.

Hon går in i en secondhand butik, och får syn på ett underbart silkeslinne från 30-talet. Hon har egentligen inte alls råd att lägga pengar på detta, men linnet är ett fynd.

Väl hemma provar hon det, och inser att det är för litet. Besviken lägger hon ut det på Tradera, och hoppas få tillbaka vad hon själv betalt.

Slutbudet blir betydligt högre än vad hon någonsin kunnat drömma om. Ont om pengar, prövar hon att sälja mer, och det går riktigt bra. Så bra att hon börjar fundera på att öppna en egen vintagebutik.

En underbar feelgood om vänskap, sorg, glädje och humor, och att det aldrig är försent att börja om. Ibland dyker det upp vägar du inte ens funderat på tidigare.
Boken är lättläst, och när man börjat går det inte att sluta.
Jag vill ha mer, en fortsättning.

Vivi har tappat bort sig själv - från en hyllad fotograf med våning på Östermalm till en skral plånbok i en sunkig lägenhet i Solna. Sin födelsedag firar hon själv med bland annat ett besök till en secondhandbutik och hittar där ett vackert silkeslinne men när hon kommer hem så inser hon att linnet är för litet och hon lägger ut det för försäljning på Tradera... Linnet säljs för betydligt mer än hon tänkt sig. Vivi inser att hon kan göra affärer på att köpa och sälja gamla avlagda kläder och tyger och drömmen om att öppna en vintagebutik börjar ta fart.

Åh vilken mysig och charmig feelgood detta va...att få följa med Vivi på loppisar och se hur hon kämpar och sliter med att uppnå sina drömmar. Boken är välskriven och lättläst med ett bra driv framåt och den är fylld av överraskningar. Jag fastnade direkt i boken och sträckläste den....jag älskar att det är en lite annorlunda feelgood, inte så där typiskt sockersöt och förutsägbar i alla lägen. Boken är fylld med kärlek, relationer, vänskapsband som knyts, drömmar och kämparanda, den berör också även människors lika värde. Plus för det fantastiska omslaget och att det i slutet finns en spellista från Spotify med låtar som passar till olika kapitel i boken - en härlig blandning av allt från Liza Minnelli, Imperiet, Lady Gaga mfl.

Anna Hallqvist

2020-10-11

Som något av en retro-nörd med förkärlek för återbruk var det lätt att falla för en feelgoodroman med denna titel och vackra omslag. Tant Gredelins vintage... även om det förstås är som jag sagt förut; ett vackert omslag gör inte boken. Men håll med om att det är en bra början...? 😉

Med vardagsrealism och igenkänningsfaktorer blandat med återbruk och vintage, var det enkelt att komma in i handlingen och uppskatta den. Det gick snabbt att läsa ut boken, på gott och ont, då jag gärna hade fortsatt att umgås med Vivi och hennes vänner ett bra tag till. Vivi är en älskvärd person, hon känns sårbar och genuin vilket gör henne lätt att tycka om.

Är du ute efter en lättsam, charmig och underhållande feelgoodroman om att ta nya vägar i tillvaron, så kan jag varmt rekommendera Tant Gredelins vintage. Kolla in musiklistan i slutet av boken, en rolig och mysig detalj att välja låtar för varje kapitel!

Bettan_bokprataren

2020-10-07

En härlig, rolig och tänkvärd berättelse om vänskap och att våga börja om på nytt, trots att man är 50+. Spännande att läsa och få pepp om att det inte är försent att börja med något man brinner för. Dock kanske man får vara beredd på att vägen kanske inte går spikrakt, men egentligen, vad gör väl det.

En feelgood helt i min smak som inte är gulligullig och sockersöt utan bjuder på en hel del vardagsrealism och ger i alla fall mig många ahaupplevelser eller javisst så är det.

Jag lägger i från mig boken med en licensuppdatering av saknad, SLUT. Men med en varm och go känsla som Anna- Lena verkligen har förmedlat på ett mycket målande och beskrivande sätt. Såväl miljö som personbeskrivningar är lysande. Jag hoppas att det kommer mer från henne.

En bok som jag sträckläste och älskade. Alltifrån den karismatiska Ally till den underbara äldre kvinnan Maj-Britt.

Humor, glädje, lite kärlek och en del tvister, ja där har du en helt perfekt feelgood.

Eva Möller

2020-10-02

En helt underbar bok. Man lever sig in i miljön och historien på en gång och med fasa inser att denna bok kommer ta slut alldeles för fort. En berättelse med stort hjärta i en värld fylld med gredelint, prassel och symaskinssurr. Men det är många vändningar och trubbel som möter Vivi på vägen. Det är som att få följa med henne på livets Berg o dalbana när det är som värst både i de lägsta dalarna och högsta topparna. Betyg 5 av 5