Tänk på ett tal

Verdon, John

| 2012

Jakten på en tankeläsande seriemördare. En psykologisk thriller i världsklass. Jakten på en tankeläsande seriemördare. En psykologisk thriller i världsklass.Dave Gurney, en pensionerad kriminalare, får en dag besök av en gammal kamrat från collegetiden som har ett ovanligt problem. Mark Mellery har fått ett mystiskt brev. Det är skrivet på vers och slutar med: ?Strax ska du få se hur väl jag känner dina hemligheter, tänk på ett tal vilket som helst upp till tusen och öppna det lilla kuvertet.? När Mark Mellery tänker på 658 och tittar i det förseglade kuvertet finner han exakt samma tal där och orden: ?Förvånar det dig att jag visste att du skulle tänka på 658??Vem gömmer sig bakom avsändaren X Arybdis? Vem är det som kan läsa hans tankar? Vem är det som vet vilket tal han spontant skulle välja? I brevet antyds också Marks förflutna som alkoholist, en mörk period i livet som han...

Helt ok thriller/deckare.

2015-12-01

Bra deckare, klurig intrig, kanske lite övermått av det kluriga ibland. Huvudpersonen är intressant även om han borde ta lite bättre hand om sin Madeleine.

Rikard Barthon

2015-05-13

Helt ok.

2014-07-24

(Den här boken var en av dom tolv böcker som jag läste under mina två semesterveckor i Turkiet. Skriver lite kortare och enklare omdömen på dessa böcker, mot vad jag brukar göra på dom recensionsböckerna som jag läser.)

En riktigt bra och lite annorlunda kriminalroman. Eller psykologisk thriller är visst genren.

Rekommenderas.

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Började så bra men sen blev de pannkaka..

Elisabeth J

2013-03-09

Nja. Väldigt besviken på denna. Hoppades på årets mest spännande deckare men istället var den här långdragen, ordig och seg.

Carolina E

2013-03-08

En helt okej deckare där man vet vad man får. En mördare, en avdankad polis som jobbar som privatdektektiv (utan alkoholproblem!) och hela ruljansen med polisarbetet.

Anette Tunius

2013-02-26

Annorlunda deckare. Bra språk.

lillemor lindqvist

2013-02-12

Mkt bra! Gillade den skarpt! Fast direkt !

Samuel Karlsson

2013-01-20

Nej, en rolig idé men som drivs allt för långt och på slutet känns väldigt ihålig. Jag kräver lite mer av en deckare än den här soppan på en spik. Mycket snack om väder och menande blickar och mycket snack över huvudtaget. Men spännande blir det först de 50 sista sidorna och slutet har en kul vändning men sedan är det inte mer av det roliga. Platt.

2012-10-06

Bra uppläsare och säkert spännande. Men ibland känner jag att jag inte följer med i handlingen om det är för mycket namn att hålla ordning på och så var fallet med denna.

Rasmusmatte .

2012-08-11

Jag tycker boken är riktigt bra. Klart läsvärd om man gillar amerikanska deckare.

Karin Söder

2012-06-11

Hade jag betygsatt efter halva boken så hade det blivit en femma! Bra story, bra upplägg, bra språk, men den nådde inte ända fram och var tyvärr lite förutsägbar...

Tove Skarstedt

2012-05-04

Faktiskt en rätt meningslös dussindeckare. Flyhänt skriven, och i mitt tycke bra översatt, men hallå! Varför bry sig om att översätta och ge ut den här? Om man absolut inte har något annat att göra och absolut inga andra böcker att läsa så kan den väl komma till pass. Men jag ger den detta: Jag läste ändå ut den. Ta nåt annat istället va!

Ann Simonsson

2012-04-24

Lät lovande och en bra början på boken son dock blev ganska tråkig halvvägs. Slutet ändå spännande. Svag 3a.

Jan Banan

2012-04-19

En lovande debut. + för alla smågåtor i det stora mordpusslet som engagerar och stimulerar till att själv knäcka dem och lista ut hur de gjorts. Jag gillar också språket och flytet genom hela berättelsen. - för de lite för ofta förekommande klämkäcka formuleringar som författaren slänger sig med, samt att hjälten är en ensam Bror duktig tillsammans med överdrivet tröga medarbetare. Jag kommer att fortsätta läsa Verdon vartefter hans böcker översätts till svenska....En svag 4:a !

Michaela Schuller

2012-01-03

Nej, den här var inget vidare. Trögstartad, sen kom den igång men då var själva storyn så dålig att den blev orealistisk. Kändes inte trovärdig och slutet var riktigt dåligt.