Tango i tabernaklet

Den före detta svärdslukarassistenten Kerttu har lämnat sitt tivoliliv bakom sig och flyttat till lugna Brösarp på Österlen. För att inte bli rastlös bestämmer hon sig för att rusta upp uthuset och ordna tangokurser. Uthuset får fina rosa fönster och ett piano och i renoveringen gör Kerttu ett dyrbart fynd.Tangokursen blir genast en stor succé med en brokig skara återkommande gäster. Men även om Kerttu fått liv omkring sig är hon inte helt nöjd. Kanske skulle hon kunna bli kyrkovaktmästare? Hon vet att den nuvarande vaktmästaren börjar bli till åren och ser sin chans till ny stimulans. Allt hade varit frid och fröjd om det inte vore för det där med kyrkorådets snokande ordförande Johanna och den försvunna kollekten. De tror väl inte att det är Kerttu som har tagit pengarna? KARIN BRUNK KARLSSON, född 1944 i Simrishamn, har sedan den skönlitterära debuten med Potensgivarna 1997...

Therese

2019-07-28

Underhållande och humoristisk historia i tydlig Karin Brunk Holmqvist-anda. Denna bok är lätt att sträckläsa och man kan inte annat än gilla finska Kerttu som drar fram som en frisk fläkt i Skånska Brösarpstrakten. En trevlig sommarbok.

Eva Möller

2019-07-07

Jag är en stor fantast av Brunk-Holmqvists böcker. Denna var inte en av hennes bästa tyvärr, men den andas verkligen KBH. Hennes makalösa och karaktäristiska sätt att beskriva sina underfundiga personligheter. Denna gång var den smått framfusiga och burdusa Finskan Kertuu vars favorit utryck var ”Satan perkele”. Hon jobbar på värdshuset och hyr ett litet hus där ett motorcykelgäng tidigare huserat. Drömmer om att få överta kyrkvaktmästarens jobb då denne börjar bli gammal. För att komma in i samhällets gemenskap planerar hon att göra något med det gamla skjulet som finns på tomten, kanske starta en kör. När hon påbörjar att röja ut så hittar hon plötsligt en massa pengar. Vems är det och vad ska hon göra med dem? Historien är som alltid charmerande men den blir långsam mellan varven. Betyg 3

Åsa Carlsson

2018-11-02

Tror säkert att många kan uppskatta historier som den om bohemiska Kerttus liv och leverne. Hör tyvärr själv inte dit. Kanske passar boken som allra bäst för en lite äldre målgrupp läsare? Fullständig recension bokblogg: https://ibokhyllan.blogspot.com/2018/11/tango-i-tabernaklet-av-karin-brunk.html

2018-10-26

Min första bok av Brunk Holmqvist, men absolut inte den sista. Lättsam, smårolig och en bok där även äldre får känna och ta plats.

2018-10-23

Jag tror att jag har läst alla av Karin Brunk Holmqvists små romaner och vissa har varit riktigt trevliga. Kaffe med musik, Villa Bonita, Sirila gentlemän sökes, Potensgivarna och Surt sa räven om rabarberna är de fem böcker jag läst av henne som jag tyckt varit riktiga trevliga läsupplevelser. Den här liksom vissa andra böcker ger mig däremot ingenting. Trevlig att lyssna på kanske, men lämnar inte efter sig något hos mig och jag kommer på mig själv att tänka på annat medan jag ännu lyssnar.
Slutbetyg, en 2:a!

Solveig Andersson

2018-09-04

talbok, storytel, inläsare: Helge Skoog
Som jag längtat efter att åter få skratta åt Brunk Holmqvists finurliga små romaner. Och jag blev inte det minsta besviken. Väldigt underhållande!

villa-freja.se

2018-09-01

Jag blev så glad när jag såg att Brunk Holmqvist gett ut en ny bok. Jag har alltid tyckt att hennes böcker är så trevliga och underhållande. Så även denna gång.

Rolig, härlig och alldeles underbar!