Tam tiggarpojken

Salmson, Jo

| 2009

Drakriddare - ny, hisnande fantasyserie för nybörjarläsare! Spännande och lättläst om tiggarpojken Tam som blir utvald till drakriddare, i en ny serie av Jo Salmson - författaren till "Almandrarnas återkomst". Svartvitt, dramatiskt och rikligt illustrerad i mangainspirerad stil av Åsa Ekström. Den fattige och föräldralöse Tam drömmer om drakarna som varje kväll passerar över den yttre stadsmuren där han bor. Han vet att han aldrig kan komma närmare än så. Drakarna och drakriddarna bor uppe vid kungens slott, innanför den femte stadsmuren, och dit skulle en tiggarpojke som Tam aldrig bli insläppt.  Men rösten i Tams huvud säger något annat. Dessutom är tiden inne för drakarna att hävda sin vilja ... "Tam, tiggarpojken" är den första delen i serien "Drakriddare" som ingår i "Mer att läsa". "Vad beträffar lättlästa böcker för barn i börja-läsa-åldern vill jag slå ett extra slag...

Balltorpsskolan 4A

2021-11-11

DEN VAR OKEJ!!!

Boken handlar om Tam som är en fattig pojke som drömmer om att rida på en drakes rygg. Jag tyckte boken var jätte spännande och jätte bra. Jag tycker att alla som gillar fantasy och drakar ska läsa denna boken. (/Dante)

Tam som är en tiggarpojke som älskar drakar. Jag tycker att boken är spännande och rolig.

Järnåkraskolan 4a

2021-09-17

Den var super bra och lite sorglig. Men det var toppen som bok!
/Emma

Järnåkraskolan 4a

2021-09-17

Den var super bra och lite sorglig. Men det var toppen som bok!

Therese Lindell

2021-09-15

super bra bok

Therese Nilsson

2014-01-31

Riktigt bra! Spännande och lättläst för ex. 3:a

Ulla Englund

2012-06-23

Barnbarnet väntar nu otåligt på den sjätte delen som släpps i augusti. Bra betyg från en i målgruppen,

Linnéa Lindahl

2011-06-01

Lättläst fantasy om Tam som drömmer om att bli en drakriddare. Överraskande spännande för att vara så kort och lättläst! Serie i sex delar som man slukar!

Emelie Sundström

2011-05-10

Fantastisk bok för att väcka läslust hos de aningen mindre läsvilliga! Utmaningen blir sen att hitta något när Tamböckerna och Alamanderböckerna är slut. Tur att Salmson kommer med en ny serie nu! =)

dritan elezi

2011-02-15

Den är jättespännade i början då de berättar om tiggar pojken Tam. Det spännande när han ser en drake som kan prata. Tam är i 13-årsåldern. Han har fått ett uppdrag att hitta en ny babydrake, han kan tala med drakar. Boken är lagom svår att läsa. Den har svartvita bilder. Det hjälper en att se bilder i huvudet.

D

daniel rodriguez

2011-02-14

bra bok

Mehmet =D

2010-06-19

jäääääääääääääääääääääääääääääättttttttttttttttttttttteeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbrrrrrrrrrrrrrrrrrraaaaaaaaa

Gunilla Granberg

2010-02-27

Lämplig för nybörjarläsare.

2009-07-01

min 9-årige son gillade verkligen den här boken.
Lagom lättläst för honom, spännande med drakar.