Tam och den nya drake (Drakriddare, bok 4-6)

Salmson, Jo

Jubileumsutgåva! Del 4?6 i fantasymästarinnan Jo Salmsons succéserie "Drakriddare" om Tam tiggarpojken som drakarna har väntat på. Spännande och lättläst för nybörjarläsare med dramatiska illustrationer i svartvitt av Åsa Ekström.Tiden är knapp, nydraken måste hittas! Tam, Sky och magister Taftar ger sig av för att söka efter ledtrådar. Samtidigt utbryter fullt tumult bland adelsfamiljerna och revolutionen mot kungen är nära. Men när oron sprider sig ner i staden visar drakarna åter sin kraft! Och i skuggan av kaoset startar förvandlingen som Tam och de andra väntat på ?Serien "Drakriddare" har sålt i över en halv miljon exemplar och har lästs och älskats av många fler. "Samlingsvolym 2" innehåller böckerna: ?Tam i drakarnas stad?, ?Tam och drakupproret? och ?Tam och nydraken?.

Den var jättebra!!

Å

År 4 Ekhagsskolan

2021-09-24

Undersök!
Beskriv huvudpersonen: Han heter tam och han är en fattig människa som lever i en liten koja han byggt själv.
Han har en kompis som heter Indre han är också fattig. Tam är en tiggare och han går oftast runt hungrig.
Han älskar drakar och när drakarna kommer flygande från ett uppdrag vill han alltid tita på och se dom komma
Från himlen .

När och var utspelar sig handlingen: Det svårt att förklara men, staden är typ ett berg och det är inte byggt på ett berg tror jag. Hursomhelst det finns fem olika stadsmurar den yttre muren där Tam lever är det för det mesta tjänstefolk, tjuvar, fattiga och tiggare. Vid den andra stadsmuren är det hantverkarnas och köpmännens affärer och hus. Vid den tredje finns de rika handelsmännens, läkarnas och rådmännens hus. Och vid den fjärde stadsmuren är adelsfamiljernas palats. Och sist men inte mint den femte stads muren finns slottet och drakstallet.

Vilken genre passar boken in i? (fantasy, äventyr, skräck, humor, deckare, vänskap, kärlek, sport, fakta):
Det är fantasy
Beskriv!
Berätta vad boken handlar om. Fokusera på bokens problem (det som händer). Avslöja inte slutet:
Rinalder en rik man ska flytta och det kommer att blir kaos överallt men Tam tänker försöka stjäla något litet som han kan få plats i fikan men det blir inte som han tänkt sej

Gissa!
Kom på en fortsättning till boken:
Jag kan inte gissa utan att avslöja slutet