Talismanen

King, Stephen

| 1994

Flag from no

12 år gamle Jack Sawyer begir seg ut på en helt spesiell og skremmende reise. Han må finne talismanen. Bare talismanen kan redde hans dødssyke mor og bekjempe fienden som er ute etter å ødelegge dem. For å nå sitt mål, må Jack ikke bare komme seg tvers over USA, han må også gjennom de mystiske og truede territoriene, en verden parallell med vår egen, der det pågår en stadig kamp mellom det gode og det onde. Jack støter på "maker", merkelige refleksjoner av mennesker han kjenner - ikke minst den døende dronning Laura, "maken" til hans egen mor. Men bare noen få kan bevege seg fra den ene verden til den andre, som Jacks tidligere far, hans onde onkel, og Jack selv. Jack blir hele tiden utfordret av skrekkinngytende opplevelser, og tiden er i ferd med å renne ut.

Joakim Karlsson

2019-03-18

Wow! Älskade denna, läste ut den på några dagar. Detta är snarare fantasy än skräck, skrivet i samarbete mellan Stephen King och Peter Straub. Det är lättläst och trollbindande med ett högt tempo. Allting känns, trots sin övernaturliga karaktär, väldigt ”nära” och jag dras verkligen in i berättelsen. Hade svårt att lägga den ifrån mig, rekommenderas varmt!

Magnus Torell

2017-01-08

Nära femma...

Mattias Lönnebo

2015-09-30

Kombinationen av Stephen King och Peter Straubs talanger är synnerligen lyckad. Romanen är spännande och inspirerande, och det enda som får mig att inte ge den full pott är att slutet är för utdraget. Boken kunde ha renodlats och kortats med ca 100 sidor och då blivit ännu bättre. Jag läste den första gången 1986 och andra gången 2015. Den håller. Perfekt för tonåringar och unga vuxna.

Jag har läst nästan halva boken men näää nu orkar jag inte med en sida till denna blev bara för långtråkig tyvärr

Anders Hildingsson

2013-03-06

En besvikelse. Det var för stora tveksamheter i trovärdigheten i själva grundstoryn. Varför måste denna tolvåring lifta och gå genom hela usa. Varför inte åka buss? Eller tåg? Varför tog han inte med sig rejält med pengar innan? När man ifrågasätter sådana grundläggande saker så blir det inte så engagerande. Dessutom var boken alldeles för lång. 700 sidor var 300 för många.

janne lindh

2012-12-14

Välskrivet och för det mesta mycket underhållande läsäventyr. Vid några tillfällen bjuds dock på "fyrverkerier" som blir alldeles för mycket av det goda. Men ändå. Boken är en hyllning till vänskapen, innehåller skarp kritik mot amerikansk mentalitet och bjuder också på en viss humor. Som helhet är Talismanen klart läsvärd. En svag fyrpoängare.

Rose-Marie Orward

2011-11-06

En mycket annorlunda bok med lite vinklingar till andra dimensioner..Mycket ,mycket bra

Monica Brandts

2011-02-09

Absolut en av de bästa böcker jag någonsin läst. Fantastisk historia. Jag har läst boken säkert 5 gånger.

Mattias NoName

2010-07-09

Grymt bra bok på alla sätt.

Elisabeth E

2010-06-02

Spontan kommentar är var får Stephen King allt ifrån? Jag har just avslutat tegelstensboken Talismanen och är full av vördnad inför Kings berättartalang. Peter Straub har varit medförfattare men jag har aldrig läst något av honom tidigare så vet inte hur hans berättarstil är.
En kort sammanfattning av boken: Tolvårige Jack Sawyer befinner sig på hotellet Alhambra tillsammans med sin sjuka mamma. Där möter han Speedy Parker som säger att Jack måste bege sig till andra delen av USA för att hämta Talismanen som kan rädda Sawyers mamma. Parker berättar också för Jack att det finns en parallellvärld med vår; Territorierna. I Territorierna finns Sawyers mammas dubbelgångare Laura de Loessian, som liksom Sawyers mamma är sjuk och behöver hjälp av Talismanen.
Jack beger sig ut på sitt livs resa och vägen är full av elaka varelser och godhjärtade personer.
Jag gillade historien väldigt mycket vilket förvånade mig eftersom jag oftast brukar ha ganska svårt för fantasy. Boken tappar lite på att det ibland händer en massa saker samtidigt vilket gör att det kan vara svårt att följa med i händelseförloppet.
Jack Sawyer är en av mina favoritkaraktärer och jag rekommenderar den här boken väldigt varmt till alla som gillar Stephen Kings berättarstil eller som tycker om fantasy i allmänhet.
Betyg: 4.5

Elisabeth E

2010-06-02

Spännande berättelse berättad i sann Stephen King-stil.

Nadja Kämpe

2010-04-08

Jag, läste början sen la jag av.. Efter ett halvår läste jag lite mer än halva.. Jag glömde bort. och sen efter någon månad så läste jag hela! :) Men den äro bra!

Kjerstin Vogel

2010-03-23

Ruggigt bra

Pia Kask

2009-06-25

När King blev bjuden på Straubs vad-han-nu-går-på så blev resultatet bitvis lika flummigt som straubs egna böcker. Men läsbar absolut.