TALE OF DESPEREAUX

DiCamillo, Kate

| 2003

The adventures of Desperaux Tilling, a small mouse of unusual talents, the princess that he loves, the servant girl who longs to be a princess, and a devious rat determined to bring them all to ruin. Ages 9+. Winner of 2004 Newbery Medal.

Marcus Widerberg

2015-07-21

Recensioner.

Bra men mörk skriver Ulla Wentzel och Hervor Svenonius på Värmlands Folkblad.

Helena recenserar, "ganska rå", "högläsningsbok för andraklass":

Jennie tycker att det är "ett äventyr fyllt av förtvivlan, kärlek och soppa.", "Väldigt bra & fin!"

Adlibris: Söt saga.

Marcus Widerberg

2015-07-21

Bra skrivet, anpassad för höglösning.

Dock: Detta är en mörk bok, ej lämplig för de flesta barn under 8-9.

På vårt bibliotek står denna bok i högläsningsdelen, barn för 6-9 år. Vet inte varför. Kanske har bibliotekarierna gått på recensioner, där man underlåtit att notera hur mörk den är och hur hemska saker som utspelar sig.

Jag är inte känslig, vi har läst i stort sett alla Astrid Lindgren för vårt barn innan innan hon var fyra. Tyvärr litar jag på bibliotekens kategorisering. I detta fallet var jag inte helt nöjd med att läsa om hur en förälder lämnade och sålde sitt barn, för min sexåring.

Tror det had hjälpt många om de får veta hur mörk sagan är.

Karin Löfstrand

2010-04-19

Vilken söt saga! Här ges en läsaren en dos av både kärlek och hjältedåd. Väldigt välskriven och inte alltför lätt i språket. Många nya ord kompletterade sjuåringens ordlista. Dessutom en mängd frågor och konstaterande om vad är en själ och hur stor är kärleken?