Tålamodets sten

Rahimi, Atiq

| 2009

"Tålamodets sten, vinnare av det prestigefyllda franska Goncourtpriset, är en till synes enkel bok, skriven i en sparsam, poetisk stil. Men det är en rik läsning, delvis en allegori, delvis en berättelse om hämnd, delvis en utforskning av stolthet, kärlek, sex, äktenskap, krig. Det är utan tvekan en viktig och modig bok. Khaled Hosseini, författare till "Flyga drake" och "Tusen strålande solar" Jag har i dessa spalter tidigare antytt mitt litterära ideal: Jag vill ha koncentration, förtätning och en framställning fri från pladder. Kammarspel som respekterar tidens, rummets och handlingens enhet. Nu har jag fått en sådan pärla i min hand. Den heter Tålamodets sten. Anders Hjertén, Värmlands folkblad Det är inte så ofta man hittar nyöversatt fransk skönlitteratur. För att lyckas ta sig över alla murar in till svenska bokhandlar måste det vara inte bara bra, utan utomordentligt bra. Tålamodets...

Lars B.

2016-01-16

Den afghanska kvinnan får tala fritt. Ett starkt litet kammarspel där läsaren aldrig lämnar rummet. Vill läsa mer av Rahimi.

Sofie Petersson

2011-07-05

Kort och smärtsam. Känns lite som en teaterföreställning.

Maria Eriksson

2011-05-08

Den första bok jag läst som ger röst åt en afghansk kvinnas livssituation, i en situation när mannen är tystad. Mycket bra och föredömligt kort.

Victoria G

2011-03-03

Boken handlar om kvinnors situation i en krigszon och i ett extremt patriarkalt samhälle. Otroligt stark, otroligt tät, otroligt bra! En stark stark stark fyra! Läs den!

Kenneth Olausson

2010-06-22

Syngué sabour, tålamodets sten, brister den och förlöser kvinnan? Eller blir hon galen av skam och förtvivlan? I ett kammarspel mellan en kvinna och hennes skadeskjutna, stumme man blir religionens och kvinnoförtryckets mekanismer tydliga för oss genom kvinnans berätttelse och bekännelser.

jan dalgren

2010-05-14

Hela berättelsen utspelar sig i ett rum mit under det pågående afghanska kriget. handlingen består av det alltmer frispråliga och befriande samtal en kvinna har med sin skjutne make som ligger i koma. Genom att våga berätta allt mer ingående om vad hon egentligen känner för sin make kommer situaionen tjäna som en terapeutisk rening. Ur en verklighhet präglad av manlig och religös makt baserad på våld reser sig kvinnan genom att sammanfoga sin berättelse. grym och vacker.

BOKMANIA bokblogg

2010-01-06

Fantastisk! Läs mer om vad jag tyckte här: