Tala efter pipet

Mattsson, Eva

| 2002

Socialsekreterare Maja Sallin har för länge sen slutat lyssna av sin telefon. I mappar och arkiv växer högar med klagomål och utredningar som ingen hinner med. En het sommardag hittas hon mördad. Under sina sista arbetsdagar före semestern hade hon träffat minst tio klienter av vilka flera varit omvittnat aggressiva. I jakten på gärningsmannen speglas ett Sverige i skiftet mellan tvåårtusenden, en period med sanslösa besparingar inom hemtjänst, barn- och ungdomsvård. Nya svajiga koncept testas på Selsjö socialbyrå: klienter kallas för kunder och verksamheter läggs ut på entreprenad. Eva Mattssons bok är inte bara en spännande kriminalroman utan lika mycket en samhällskritisk, dråplig granskning av en stad där klassklyftorna ökat drastiskt och där de styrande har tappat greppet.

2017-09-18

Den avskydda socialsekreteraren Maja Sallin mördas och människorna i samhället Selsjö debatterar vilt orsakerna kring varför hon mördats och vem som kan vara mördaren. Under tiden börjar den nyinflyttade Eva-Britta tillsammans med sin goda vän och tillika mentor Louise att forska kring fallet om fostersonen StenÅke som bodde hos den familj som tidigare ägde huset där Eva-Britta med maken Rune nu bor. Maja Sallin hade gått hårt åt familjen och Stenåke ansågs som en allmän plåga i samhället. Kan det ha något form av samband med mordet?
Boken är välskriven och sättet som den är skriven på påminner till viss del om Aino Trosells sätt att skriva. Karaktärerna är dessutom bra. Tyvärr berör inte handlingen mig särskilt mycket och när jag väl läst ut den kan jag lätt konstatera att jag troligtvis glömt det mesta inom en veckas tid.
Men en 3:a i betyget är absolut boken värd!