Tacksägelsen

Hellberg, Björn

| 1905

En blåsig och ruggig höstkväll blir en Herrens tjänare massakrerad till döds på det mest bestialiska vis. Mordet på den varmhjärtade och högt ansedde medborgaren upprör naturligtvis Stadens invånare. Men det brutala brottet visar sig bara vara inledningen till en serie kusliga och makabra händelser där ondskan ges fria tyglar.Björn Hellbergs kriminalroman Tacksägelsen har lånat sin titel från en känd väckelsesång, och det är också i frikyrkomiljö som denna spännande och våldsamma historia utspelar sig. Med blick för vardagslivets alla små detaljer och människors dolda sidor, mejslar Hellberg fram en deckare av klassiskt snitt med varm medkänsla och starkt engagemang.

Rasmusmatte .

2011-12-22

En typisk Hellbergare. Jag är mycket förtjust i hans språk i böckern. Klart läsvärd

2011-12-17

Även om jag var nyfiken vem mördaren var, så var den aldrig spännande. Sedan gillar jag inte fult språk eller försök till erotik när det känns omotiverat o inte tillför något. Nej, det blir inga fler böcker av denne man för min del..

Bengt Månsson

2011-07-07

Offren i den här historien tillhör en religiös sekt, vilket gör det ganska lätt att gissa sig till motivet - vilket visar sig vara helt fel. Hellbergs språkbehandlingen gör som vanligt läsningen till ett nöje trots hemskheterna.