Tacksägelsen

Hellberg, Björn

| 2000

Slaget föll medan han flaxade med armarna för att återfå balansen. Något vasst trängde in mitt i hans oskyddade hjässa. Smärtan infann sig inte direkt utan först när han träffades för andra gången, lite längre bak. Nu var den outhärdliga plågan över honom från alla håll. Tacksägelsen - titeln hämtad från J.A. Hultmans och August Storms berömda väckelsesång - är en berättelse om de ohyggliga konsekvenserna av snedvriden puritansk och religiös övertygelse. I höstrusket i den fiktiva Staden finns en person som inte skyggar för någonting. Inte ens för att mörda... "Han är förmodligen svensk mästare i att ge vardagshändelser en olycksbådande innebörd." Jan Mårtensson, Sydsvenskan Björn Hellberg betraktas numera av både läsare och kritiker som en av landets mest betydande kriminalförfattare. Intrigerna är välspunna, personporträtten omsorgsfullt utmejslade och spänningen påtaglig....

Rasmusmatte .

2011-12-22

En typisk Hellbergare. Jag är mycket förtjust i hans språk i böckern. Klart läsvärd

2011-12-17

Även om jag var nyfiken vem mördaren var, så var den aldrig spännande. Sedan gillar jag inte fult språk eller försök till erotik när det känns omotiverat o inte tillför något. Nej, det blir inga fler böcker av denne man för min del..

Bengt Månsson

2011-07-07

Offren i den här historien tillhör en religiös sekt, vilket gör det ganska lätt att gissa sig till motivet - vilket visar sig vara helt fel. Hellbergs språkbehandlingen gör som vanligt läsningen till ett nöje trots hemskheterna.