Täcknamn Rainbow

Clancy, Tom

| 1999

John Clark, f.d. marinofficer, och hans svärson Domingo "Ding" Chavez har lämnat CIA för att skapa en organisation med täcknamnet Rainbow. Den har till uppgift att sätta upp en specialstyrka av amerikanska säkerhetsmän och handplockade brittiska, franska och tyska elitsoldater för att stoppa hotande terrordåd. Men just som Rainbow börjar sitt arbete sveper en ny sorts terrorism över världen. En grupp extremistiska vetenskapsmän hotar att ödelägga världen med en dödsbringande gen. De omfattar en miljöfascistisk åskådning som anser att mänskligheten är en belastning för jorden. De engagerar ett antal tidigare Baader-Meinhof-medlemmar som i världskommunismens namn åtar sig att sprida genen vid olympiaden i Sydney. Rainboworganisationen lyckas så småningom oskadliggöra forskargruppen, som flytt till Brasilien. Men de ställs inte inför rätta, istället släpps de avklädda både sina vapen och...

Nenne No

2023-06-16

Storyn i sig är det väl inget direkt fel i men jösses vad det här är teknotjatigt, myllrande tråkigt.

2017-04-09

Nae... pinsam, tillrättalagd och macho. Väldigt förhärligande av militärlivet. Jag härdade ut nästan 400 sidor, insåg att jag verkligen inte orkar mer än det dubbla av den här stilen till då det är slöseri i av min tid. Dessutom full av upprepningar och alldeles för mycket tråkiga detaljer.

Magnus Johansson

2016-07-21

Förutsägbar "thriller" i machostil. Själva plotten, uppslaget, är inte så dumt. Men Clancy omsätter det helt enkelt dåligt.

Anton Lilja

2012-07-06

Underbart välskriven intrig boken igenom. Boken blir riktigt spännande efter ett par hundra sidor. För er som har vuxit upp med PC-spelet Rainbow Six, eller andra FPS-spel är denna bok ett riktigt måste då den är urmoder till alla Tactical Assault FPS.

PerOla Axelsson

2009-09-21

En besvikelse. Den enda goda sovjeten är god för att han är religiös. Sensmoralen är att ateister är amoraliska eller onda.