Täällä Pohjantähden alla 3 (MP3)

Linna, Väinö

| 2001

Flag from fi

Väinö Linnan suurteos Täällä Pohjantähden alla on piirtynyt suomalaisten muistiin lähihistorian näkemyksellisenä kuvauksena. Sen sivuilla syrjäinen hämäläiskylä elää alkuvoimaista, maanläheistä elämäänsä kansamme suurina murroskausina. Varttuneempi lukijapolvi tuntee katselevansa silmästä silmään omiakin kokemuksiaan, nuoremmille avautuu ennen tuntemattomia näkymiä kansakunnan kulkemalta tieltä. Kolmannessa osassa seurataan Pentinkulman henkilöiden vaiheita 1920-luvun alusta vuoden 1950 tienoille. Väinö Linna kuljettaa nerokkaasti tekstiään sovittavan, katkeran tai hirtehisen huumorin voimalla vaikeidenkin aikojen yli. Veikko Sinisalon voimakkasti eletty esitys syventää Linnan taitavaa ihmiskuvausta. Lukija Veikko Sinisalo. Soittoaika: 29 tuntia 47 minuuttia Tiedoston koko: 618 MB

greger andersson

2011-11-23

Den tredje och sista boken i Linnas torpartrilogi. Likt de två första böckerna skildras olika människoödes påverkan av de stora ekonomiska, sociala och politiska händelserna på den nationella och internnationella scenen. Boken har något vemodigt över sig och alla inblandade är förlorare på något sätt. Sammanfattningsvis en lärorik, stark och gripande bok. För högsta betyg kunde den ha lite högre tempo

Mylar .

2011-09-12

Blir lite tjatig och upprepande efter att ha läst de två första i serien, men det är fortfarande mycket fängslande och välskrivet förstås. Jag upplever dock att spänningen och dynamiken mellan de olika karaktärerna har urvattnats och att fokus läggs mer på konkreta händelser. Det är tråkigt eftersom det var första delens stora behållning.