Ta ingen skit, Ann-Britt

Larsson, Christina

| 2020

Ann-Britt Roos vet inte var hon ska göra av sig själv. De eskalerande klimakteriebesvären, barnens tjat, omorganisationen på jobbet och äldreboendet som hotar slänga ut hennes far om han rymmer igen utgör ständiga källor till kaos.  Så vill hennes man Krister plötsligt sälja villan där de bott i trettio år och fort ska det gå. Innan hon vet ordet av står Ann-Britt i en ny lägenhet, förvirrad, ensam och fullkomligt otillräcklig. Hon som alltid ställt upp för allt och alla. Vad har hon gjort för att förtjäna detta?  När nya grannen Carmen hittar Ann-Britt gråtande i trapphuset öppnas en ny värld för Ann-Britt, där ingen låter en vän stå ensam. Carmen och hennes vänner peppar Ann-Britt med coachning, galna upptåg och makeovers, men framför allt ger de henne kärlek och omtanke.  Sakta men säkert växer en ny kraft fram hos Ann-Britt och snart bestämmer hon sig för att det...

Rolig

Ann-Britt är strax över femtio och bor med maken Krister i en stort hus som ständigt måste städas. Jobbar gör hon på Arbetsförmedlingen där stora förändringar i organisationen är på gång. Ann-Britt är den som alltid ställer upp för andra, hon fixar och donar hela tiden men mår egentligen inte så bra själv. Hon har glömt bort sig att tänka på själv i sin vilja att vara alla till lags. Men när huset ska säljas och Ann-Britt hamnar i en lägenhet alldeles ensam börjar hennes uppvaknande att ske.
Det är en underhållande berättelse om att hitta tillbaka till sig själv igen och att våga stå på sig. Något som är lättare sagt än gjort när omgivningen tar för givet att man ska fortsätta i samma gamla hjulspår som tidigare. Jag gillar den starka gemenskapen och all pepp som de nya vännerna ger Ann-Britt, vilket härligt gäng de är! Sen är det ganska roligt med alla små hyss de hittar på för att ge igen. Boken är en också en liten påminnelse och tankeställare, hur mycket gör vi egentligen för att vi själva vill det och för att det är roligt? Och inte för att andra förväntar sig det av en.. Tror att vi är många liksom Ann-Britt som glömmer det ibland. Berättelsen är väldigt bra skriven, den har en träffsäker ton och en handling som fångade mig direkt. Jag sträckläste den här boken från pärm till pärm för den var helt omöjlig att lägga ner förrän den var utläst. Ta ingen skit, Ann-Britt är en varm och dråplig feelgoodroman med djup, som bjuder på en riktigt trivsam läsupplevelse!

Med galna idéer, makeovers från topp till tå, med humor och ett jävla anamma får vi följa med i denna roliga berättelse om Ann-Britt och hennes liv. Boken är välskriven och jag tycker mig kunna säga att det är lite i liknande stuk som boken och filmen "Britt-Marie var här". Den ger många aha-tänk och hur man ska stå på sig och inte låta andra köra över en. Och den visar att med mycket kärlek och omtanke omkring sig så klarar man allt. Jag kan varmt rekommendera er den här boken. Jag ÄLSKAR den

För mig var Christina Larsson en ny författarupptäckt och jag är väldigt glad för den upptäckten. Den här boken handlar om Ann-Britt som är några år över 50, mitt i klimakteriet och lever för att göra alla nöjda, jobbet, sin man, sina barn. Hon låter sig styras av alla andra. En dag har hennes man sålt deras gemensamma hus och hon sitter i en lägenhet, förvirrad och ensam. Hennes nya granne Carmen blir en nära vän och får Ann-Britt att se världen med nya ögon.

Den här boken fullkomligt älskade jag, jag sträckläste den. Den är välskriven och har ett bra driv. Boken innehåller både värme, humor, kärlek och intriger. Det finns mycket humor men den har också en allvarlig underton, att våga stå upp för sig själv och inte låta sig köras över av alla andra. Jag tycker boken var väldigt underhållande och jag gillade karaktären Ann-Britt. En underbar bok.

Det här är en vansinnigt rolig bok som fick mig både att skratta och ibland utbrista men vad i helvete skärp dig, Ann-Britt.
Och det var precis det Ann-Britt gjorde med viss hjälp och tillsammans med ett gäng galna, starka och modiga kvinnor.
Hon gör det jag tror många andra bara vågar drömma om och jag önskar att jag hade fått vara en i det härliga gänget. Hon återtar makten över sig själv och sitt liv.
Jag säger bara Christina har tagit steget in i skaran av favoritförfattare när det kommer till såväl thrillers och som i feelgoodgenren. Härlig bok med som som sig bör när vi pratar om feelgood så bjuder den på skratt, intriger och så klart ett lyckligt och ganska oväntat slut, eller?
Det bästa då? Jo den är inte så där sötsliskig och gullig. En feelgood i min smak som jag rekommenderar alla som gillar en bok med värme, träffsäkerhet och massa humor.

Med humor och värme skriver Larsson om den välmenande Ann-Britt som gör allt för att vara andra till lags. Den enda hon glömmer bort är sig själv. Tyvärr är det ingen annan som kommer ihåg henne heller. Träffsäkert.

Fantastisk, underhållande & välskriven!

Tarja Ahlgrén

2020-06-30

Avgjort en av de bättre historierna i den växande genren tröstläsning till alla förbisedda, missförstådda medelålderskvinnor.