Ta fast Fabian

Lööf, Jan

| 2000

Flinkt pillar den lilla apan Fabian upp zoo-burens takfönster och svingar sig ut i friheten. Han har ingen lust att sitta instängd och bli uttittad av parkens besökare, han vill hem till Guldkustens djungler och mamma. Men resan blir lång och farlig. Utan den gamla kloka apan Tjabos hjälp hade det nog aldrig gått. En genial bilderboksberättelse med myllrande och fantasieggande bilduppslag där flera historier utspelas parallellt. Tidigare böcker av Jan Lööf är bland annat Sagan om det röda äpplet och Örnis bilar (den sistnämnda med text av Carl Johan De Geer).

Calle Lindström

2016-05-20

Den här boken har varit omtalad i media nyligen och idag råkade jag snubbla över ett exemplar. Folk verkar upprörda över att boken har en afrikansk karaktär som skildras på ett exotiskt vis (han bär någon form av afrikansk kjol och kroppsmålning). Karaktären skildras inte på något fientligt eller nedlåtande sätt utan är helt enkelt en av figurerna i ett litet gulligt äventyr om en apa som rymmer från djurparken för att återförenas med sin mamma i Afrika.

Att kritisera den här boken och kalla den rasistisk är verkligen att urvattna begreppet rasism. Rasism är ett verkligt problem som drabbar människor, men knappast på grund av den här boken. Så mycket fattigare litteraturen blir om författare inte kan skildra karaktärer från andra kulturer för rädsla att stämplas som rasister och censureras

Eva Jämting Lundh

2012-07-05

Fin bilder och få tjejer. Inga förebilder för våra tjejer.

den här boken var inte så bra