Ta det som en man

Nessvold, Hampus

| 2017

Vi killar får fortfarande lära oss att vi ska kunna ta en smäll, och inte får gråta eller snacka om känslor. Men jag tror att vi och alla omkring oss skulle må bättre av en förändring. En förändring som börjar med oss själva - med att vi män och killar vågar ifrågasätta mansrollen och visa vilka vi är under den hårda ytan. Vi måste våga visa oss för varandra och prata om våra erfarenheter för att tillsammans kunna överge de destruktiva och begränsande manlighetsnormer som inte bara skadar samhället, utan också oss själva.Det här är mitt bidrag. Varken förskönat eller med ansvar för moral. Mot machokulturen, för en ny sorts manlighet.Hampus Nessvold är ett ungt stjärnskott som artist och programledare i TV och radio som nu gör en personlig djupdykning i mansrollen.I kapitlen om sex, våld, vänskap, porr, kärlek och kroppskomplex delar han med sig av sina erfarenheter av till exempel...

Sara AK

2020-04-30

Lättläst och bra bok som lyfter ett otroligt viktigt ämne. Alla borde läsa den.

Alexandra Jansson

2019-02-04

Jag tycker det är bra att han vill röra om i grytan

Elisabeth Svensson

2018-08-06

Är partisk här,, men så glad att någon vill beröra dessa funderingar och frågor. Bra gjort Hampus.

Bokslukerskan

2017-12-29

Betyg: 3/5

Hampus berör här ett ständigt högaktuellt ämne;
Normer.
Dessa normer som vi alla ska leva efter,
som om de vore lagar & regler.
Så många som sitter oskyldigt dömda, kättade i sitt (e)norm(a)-fängelse utan att våga bryta sig ut.
Lev enligt normen, annars...
Men vem har skrivit dessa lagar & regler?
Vi kan väl för i jisse namn få författa våra egna...?
Var individ bör få sätta sin egen attribut.
Och bli accepterad & respekterad.
Simple as that!
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••
Nog för att Ta det som en man är skriven av en man,
handlar om män (och pojkar),
riktar sig till män,
och alla andra som vill läsa om män.
Men jag skulle vilja påstå att 99% av innehållet går att applicera även på en kvinna eller precis vem som helst för den delen.
Nyttiga tankeställare, tack för det Hampus.
Den här boken borde skrivas in i läroplanen från åk.6, typ. Tänk vilken lifesaver det skulle kunna vara.
Dock hade jag personligen önskat mig lite mer,
ett ännu bredare perspektiv,
lite djupare reflektioner.
Bäst; Det hysteriskt tragikomiska samtalet till Länsförsäkringar.

2017-10-03

Betyg: 3,5 av 5.

En kort liten snabbläst bok (130 sidor), skriven av en ung man (21 år), ”för alla som är eller känner en ung man”, som det står i beskrivningen.

Och sådana här böcker behövs det fler av. Alla, både kvinnor och män, skulle må bättre av att mansrollen ifrågasätts mer.

Så jag rekommenderar absolut boken, som är lättläst och välskriven.