Systrar i jeans

Brashares, Ann

| 2006

CD-bok Speltid: 9 timmar Uppläsare: Maria Simonsson Fyra vänner. Ett par jeans. Och en sommar de sent ska glömma! För första gången ska tjejkompisgänget inte vara tillsammans på en hel sommar. Kvällen innan de ska skiljas åt träffas de hemma hos Carmen. Tibby tar fram ett par jeans ur Carmens garderob och provar dem för första gången. De sitter perfekt, och när de andra provar så händer samma sak. Alla är skitsnygga i dem! De bestämmer att jeansen ska skickas mellan dem under sommaren. Och jeansen gör sommaren till ett äventyr.

Em bra bok med spännande historia!:)

Moa Johansson

2012-03-26

Härlig bok jag läste en härlig sommar. Jag gillar storyn, och även om det inte direkt är min favoritbok skulle jag absolut kunna tänka mig att läsa om den!

Lucia Cocco

2012-02-25

En jättebra bok men inte en absolut favorit, ändå väldigt bra! :)

annie åsbrink

2011-07-18

Läste den när jag var 13 ungefär, precis lagom då. Kommer ihåg att jag verkligen fastnade för karaktärerna och berättelsen om sann vänskap!

Ester Hilmersson

2011-05-22

Sommar känslor! Ååh jag älskar när sommar känslorna kommer fram när jag läser den här boken!!:))

Elin Elssjö

2010-10-06

En helt okej bok, dock en aning överskattad.

- Tonårsboken

2010-05-22

Systar i Jeans är ju underbar! Läste den redan när jag gick på lågstadiet och har sedan läst om den så många gånger att Bridget, Lena, Tibby och Carmen har blivit mina bästa vänner och jag kan känna igen mig i en liten bit av dem alla. En helt fantastisk barnbok tycker jag. Däremot tycker jag det är synd att författaren behövde skriva en ny serie (pilträdens systrar) som mer känns som en upprepning av systrar i Jeans. De flesta kände nog som mig där, även författaren för det kommer inte komma en fortsättning på pilträdens systrar

Felicia Axelsson

2009-10-10

Ganska seg faktiskt.

Maria Blomkvist

2009-09-01

Jag har säkert läst den här boken fem gånger. Den är inte på något sätt ett litterärt mästerverk men det är ändå en bok som jag håller mycket kär. Språket som är väldigt lättillgängligt inbjuder till sträckläsning och jag tror att igenkänningsfaktorn är hög bland många tonåringar. Trots att den saknar viss orginalitet så är det få böcker som jag, när jag har läst sista sidan, vill läsa från början igen.

Ciccis bokblogg

2009-07-27

Boken handlar om fyra tjejer som snart skall fylla sexton år. De kommer tillbringa sommaren var och en på sitt håll och då bestämmer de att de skall skicka ett par jeans emellan sig. Jeansen har en "magisk" effekt på alla tjejerna, då de alla ser snygga ut i dem och jeansen ger dem även styrka att klara saker som de inte trodde de kunde annars. Man får följa alla fyra tjejerna parallellt i boken. Alla tjejer är med om känslomässigt jobbiga saker som får dem att ändra inställningar eller att mogna på något sätt.
Jag tyckte verkligen jätte mycket om den här boken. Den berörde mig på många sätt, den lockade fram både tårar och leenden. Jag skall nog t.o.m. låna fortsättningen. :-)