Systerskap

Janouch, Katerina

| 2009

Läs Katerina Janouch serie om barnmorskan Cecilia Lund och hennes stora familj! Här möter vi Cecilia, maken John och deras fyra barn men även Cecilias två systrar och den framgångsrika modern som mera tänker på sitt yrke än på sin familj. Serien kretsar kring familjeliv på 2000-talet där lyckan blandas med smärtsam svartsjuka och där kvinnligt systerskap skänker tröst och gemenskap. Familjen Lunds hus på Lindängstorget är till salu. Efter Johns otrohet har Cecilia och John separerat och plötsligt är Cecilia varannan vecka-mamma. Hon saknar familjelivet och kastar sig in i arbetet som barnmorska och låter sig uppslukas av dramatiken på förlossningen. Samtidigt bär hon på en ilska och tycker att singellivet är ovant och svårt. Kanske kan mötena med John hos terapeuten hjälpa henne att få ordning på tillvaron? Ett telefonsamtal visar sig avgörande på flera sätt. Plötsligt förstår Cecilia var...

2020-03-11

Banalt, tillrättalagt och krystat. Dessutom förutsägbart. Absolut det sämsta jag läst av Janouch.Betyg 1,5

Elna Mattila

2020-02-05

Inte en av de bästa i serien.

Sara AK

2015-12-26

Älskade denna minst lika mycket som förra delen. Man lever sig in och det är svårt att lämna ifrån sig boken. Katerina skriver på ett trovärdigt sätt och det är hur kulnsom helst att läsa delarna som utspelar sig på förlossningen, då jag själv drömmer om att bli barnmorska!

Tanja lazic

2015-11-18

Precis som hennes första bok i denna serie så sätts man snabbt in i boken och den är lättläst. Spännande och rolig att följa.

Sara Frimodig

2015-07-29

Jag hade missat att detta var andra delen i en serie, men den funkade bra att läsa fristående. Jag tycker handlingen var ganska banal, den kändes uppdiktad och stundtals krystad. Vissa av grejerna som hände på förlossningen var liksom bara för mycket? Och så kändes det lite som att författaren slängde in massa nutidsreferenser i onödan (motsvarande flashback, youtube, etc?) bara för att vara "modern", jag tyckte det var väldigt löjligt.

Maria Klamas

2015-07-25

Banalt och pinsamt, det är min sammanfattning av denna bok... ingen gestaltning att tala om... berättar hur jag ska känna, berättar hur de känner, men den kan inte få mig att känna någonting annat än irritation över den bild av samhället som lyfts fram... schablonbilder, förstärker den kvinnoroll som vi försöker ta oss ifrån... Den gnälliga huvudrollsinnehavaren som vill ha tillbaka mannen men inte vill säga det.... kära nån så fånigt! Och parallellhistorien med en tjej som ska straffa alla eländiga män, varför gör hon det? var kom den drivkraften i från, bara löjligt... om jag gillade den, nej verkligen inte!

Maria Jönsson

2014-08-04

... Kommer ändå fortsätta med nästa bok i serien...

Janna Vestberg

2014-01-25

Nää, den känns platt och lite ogenomtänkt. De "spännande" delarna i boken faller väldigt platt och jag blir irriterad på alla typiska klyschor och fördomar som Janouch pressar in.

Louise Olsson

2013-08-27

En helt underbar serie!

Jenny Jansson

2012-10-02

Bra böcker om vardagsliv med vardagsproblem.

Charlotta Rylander

2012-08-12

Hon skriver så bra om tankarna man har när ens barn blir stora och hur svårt det är att hantera. Synd bara att allt faller på plats lite väl enkelt.

Detta är fortsättningen på Bedragen och fler böcker finns i serien, Modershjärta kom ut i dagarna. Katarina skriver om ganska vardagliga händelser, men det som gör att man tycker om böckerna är att man känner igen sig. Ja inte i allt men om känslor och sådant som Katarina beskriver väldigt bra.Tyvärr finns inte Hittebarnet och Tigerkvinnan inlästa som ljudbok. Däremot kommer sista boken i serien på Storytel 27/7.Det får väl bli e-bok då.

Elin Rickmarker

2012-07-19

Inte lika bra som hennes första bok Bedragen. Men ändå en stark 4!

Anett Mattisson

2012-06-20

Bra,
lättläst!

Caroline Karlsson

2012-05-09

Inte lika bra som första boken i serien. Det här känns på sina håll alltför osannolikt.

Maria Mobiny

2012-02-16

underbar bok!

Isabel Karlsson

2012-01-26

Lika välskriven som del 1. Mycket som händer i känslolivet, hur man hanterar sorg, gemenskap och utsatthet. Sann och äkta, kommer direkt från vardagens händelser, från verkliga livet.

2012-01-10

Det tog ett tag innan jag kom in i boken, men när jag väl gjorde det var det svårt att släppa den ifrån sig. Janouch skriver med bra omväxling, mellan viktiga frågor i olika relationer (kärleksrelationer, föräldrar och barn, ungdomars vänskapsrelationer, arbetskollegor etc), vardagliga bestyr och dramatiska händelser och viktiga samhällsfrågor, då främst om kvinnans roll i samhällets hierarki. Berättelsen växte sig starkare och starkare ju mer jag läste.

Sofia Rylander

2011-04-27

Synd att man inte kan betygsätta med halv stjärna ;-) Då hade denna bok fått 3.5 av mig. Andra delen i serien om barnmorskan Cecilia Lund. Här flyttas dock fokuset lite från henne. Intressant om tjejer/kvinnor och matriarkat. Bra stark story som uppmärksammar ett högaktuellt ämne! Katerina Janouch är en fantastiskt duktig författare!

Maria Johnson

2011-02-15

Andra delen i serien om barnmorskan Cecilia Lund. Janouch är skicklig på att beskriva sina huvudpersoner. Hennes berättande är lågmält och samtidigt målande, hon beskriver "vanliga" människor som inte känns som påhittade karaktärer. Jag ser fram emot att läsa tredje delen.

Betsy Tinning

2010-11-15

Gillar verkligen serien om Cecilia Lund. Mest tycker jag om beskrivningen av hennes vardagsliv hemma och på jobbet som barnmorska. Tycker den delen av berättelsen känns väldigt realistisk, karaktärerna är också sympatiska. Men det jag inte bryr mig särskilt mycket om, vare sig i Systerskap eller i första delen av serien, Bedragen, är "deckarspåret". Det känns lite som det inte passar in i den övriga berättelsen.
Överlag tycker jag dock om serien och är glad att jag har nästa del hemma och kan börja läsa den genast.

Sina J. Saouk

2010-09-22

Trots att jag hade bestämt mig för att sluta läsa deprimerande romaner så köpte jag den här boken ändå. Och precis som expediten på Twilfit sa så fastnar man direkt från första sidan. Trots att den var riktigt deprimerande i början med skilsmässa och fick mig att fasa för att mitt eget äktenskap ska krascha, så kunde jag inte släppa boken. Väldigt spännande hela tiden, speciellt livet på förlossningen.
MEN ? jag tyckte att hela den här grejen med ?systerskapet? var löjlig, speciellt slutet var lite orealistisk då tjejerna blir hjältar för att ha spöat ner en våldtäktsman (vilket egentligen är bra, men hur ofta sker det i verkligheten?). Jag kände ingen girlpower direkt, utan snarare att det är irriterande med fjortisar som har noll respekt för sina föräldrar.

harriet karlsson

2010-09-22

Många aktuella kvinnofrågor och viktiga, men lite väl mycket i samma sfär. Ändå ok

Camilla Eriksson

2010-08-25

Del två i serien om Barnmorskan Cecilia Lund väntar med späning på del 3 hittebarnet.

Helena S

2010-07-26

Bra och intressant om livet på förlossningen och relationerna mellan kollegor, vänner, barn, släkt och man. Men det känns lite överdrivet att det ska sluta med actionslut. Vill dock läsa mer om Cecilia Lund.

Karin Karlsson

2010-05-27

Andra boken om barnmorskan Cecilia Lund och hennes familj är lika bra som den första. Dessutom väldigt lättläst.

Pia W

2010-03-02

Inte lika stark som "Bedragen", men varm och trovärdig skildring av kvinnogemenskap. Barnmorskelivet det bästa. Flyter på bra.

Kristina Simar

2009-12-11

Ett familjedrama på högsta nivå.

Annelie S

2009-12-06

Njaa, blev faktiskt besviken på den här boken. Jag tyckte om den första i serien, "Bedragen" och hade sett fram emot fortsättningen. Men jag tyckte det blev mycket upprepningar och lite tjatigt.

Åse Bandling

2009-11-08

Jag gillade den här uppföljaren om Cecilia Lund, tyckte att den här var bättre än Bedragen. Tyckte om de två parallella spåren som sedan blev ett på slutet. Ser fram emot nästa

Anna Hallqvist

2009-11-03

Hade inte boken kunnat handla om varannan-veckas-boende, husförsäljning, rådgivning, förlossningssagor osv, för det räcker bra. Det behövs absolut inte tillföras spänning i form av kriminalroman...det förvirrar bara. Tycker jag.

Jag gillar att huvudpersonen tappar sig själv och sin egen vilja och behöver hitta den och gör det med hjälp av skrivandet på en blogg. Hur hon lyssnar för mycket på mamma, systrar och arbetskamrater, istället för på sin egen kropp eller hjärta...även om hon hittar dit någorlunda...

Givet kommer jag att läsa fortsättningen. Jag gillar Katerina och jag gillar Cecilia, men jag gillade inte den här boken lika mycket som den första...

Det är en trevlig och lättläst chicklit med en rätt hög ambitionsnivå. Gillar temat med tjejerna som vill slå tillbaka! Det är ju ingen stor litteratur, men jag är sjukt imponerad av Katerina som fullkomligt sprutar ur sig böcker!

Ullis N

2009-10-05

Det som handlar om r elationen mellan Cecilia och hennes make skulle ge en femma, men sidostoryn med tre unga kvinnor som ska hämnas sviniga män är urursel.