Systerland

Förbannelse eller gåva? Efter framgångarna med I en klass för sig och Presidentens hustru är Curtis Sittenfeld en författare som närmast dyrkas av sina läsare. Nu är hon tillbaka med en självlysande berättelse om systerskap och familjeband, lojalitet och svek, och om den ibland hårfina skillnaden mellan tro och visshet. Enäggstvillingarna Vi och Kate är födda med en gåva, eller en förbannelse: de är synska. Den excentriska Vi omfamnar sin förmåga, hon säger sig kommunicera med en skyddsängel och försörjer sig som medium. Kate däremot gör allt för att dölja sitt annorlundaskap; det skrämmer henne och hon går helhjärtat in för rollen som rekorderlig hustru och småbarnsförälder och byter till och med namn för att inte förknippas med sin bohemiska syster och hennes obskyra verksamhet. Men när Vi förutspår att deras hemstad St. Louis i Missouri inom ett par veckor kommer att drabbas...

Kristina Carlsson

2016-09-16

Varför fortsätter jag att läsa alla dessa urdåliga amerikanska romaner?

Louise Ö

2015-10-17

Curtis Sittenfield brukar vara sååå bra, men det här var en besvikelse. Jag läste ändå ut den, men det hände liksom inget. Läs Presidentens Hustru istället. Det är en femma!

Anna Hedenstedt

2015-03-31

Kanske inte lika skarp som de andra, men helt klart en sidvändare, perfekt för påsklov. Gillar såna här böcker då man verkligen får sjunka ner i handling o karaktärer, där nutid o dåtid varvas.

Ann Simonsson

2015-03-30

Nä. Inte alls min bok. Slutade läsa efter 60 sidor!

Josefine Ejebjörk

2014-12-31

En bra bok, skriven ur ett intressant perspektiv.

Sara Bentfors

2014-11-30

Nog för att Sittenfeld imponerat förr, men denna var oväntat bra. Oförutsägbar, gripande, annorlunda. Övernaturligheter möter familjelivets vardagsrealism.

2014-09-03

Sittenfeld är en Skicklig berättare. Romanen fängslade mig. Tankegodset väcker mitt motstånd. Inte lika rolig som Presidentens hustru.

Den här boken var rätt så okej

Malin H

2014-07-06

Trots sträckläsning inte överförtjust. För mycket plats till kates vardagsliv och hennes kärnfamiljsliv. Även om det bygger hennes karaktär blir det många tråkiga utläggningar om barnmat och lekparker etc. Men hon skriver ju fantastiskt bra sittenfeld. Man är sig en del om det sociala arvet etc.