Systerklockorna

Mytting, Lars

Så länge folk kan minnas har Systerklockorna ringt över bygden med en klang så kraftfull att klockaren blev döv efter bara tre mässor. Klockorna göts till minne av tvillingflickorna Halfrid och Gunhild vars bildvävnader sägs sia om framtiden. 1879 flyttar en ny präst in i prästgården där nittonåriga Astrid tjänar. Från Tyskland kommer samtidigt en främmande man med storslagna planer. Den gamla stavkyrkan med sina klockor går ovissa tider till mötes och byn i det storslagna Gudbrandsdalen förändras i grunden. Systerklockorna är den norske författaren Lars Myttings spännande återkomst efter de framgångsrika Simma med de drunknade och fackboken Ved.

Engelska Väninnan

2019-07-07

Berättelsen utspelar sig på 1880-talet i det fiktiva Butangen i det verkliga Gudbrandsdalen. Astri Hekne, 20 år, är huvudperson i denna skröna. Varken Astri, bygden eller övriga personer får verkligt liv. Händelserna är märkliga och otroliga. Mitt omdöme: En läsbar men icke läsvärd historisk roman.

2019-07-04

En blandning av norsk landsbygdshistoria, sedvänjor och skrönor vävs samman till en mycket mångbottnad berättelse. Det är tung, jobbig läsning till en början, men vid ungefär andra hälften av romanen får skildringen och människorna liv.