Systerklockorna

Mytting, Lars

Så länge folk kan minnas har Systerklockorna ringt över bygden med en klang så kraftfull att klockaren blev döv efter bara tre mässor. Klockorna göts till minne av tvillingflickorna Halfrid och Gunhild vars bildvävnader sägs sia om framtiden. 1879 flyttar en ny präst in i prästgården där nittonåriga Astrid tjänar. Från Tyskland kommer samtidigt en främmande man med storslagna planer. Den gamla stavkyrkan med sina klockor går ovissa tider till mötes och byn i det storslagna Gudbrandsdalen förändras i grunden. Systerklockorna är den norske författaren Lars Myttings spännande återkomst efter de framgångsrika Simma med de drunknade och fackboken Ved.

I denna bok ryms en mycket speciell berättelse och den liknar verkligen ingen annan bok som jag har läst. Den kommer nog finnas kvar ett tag inom mig av den anledningen.
~
Förutom att boken är speciell innehåller den mystik, historia, sorg och kärlek.
~
Läsare ska nog helst ha ett visst historieintresse för att uppskatta boken som mest.
~
Boken innehåller mycket utförliga beskrivningar av Gudbrandsdalen, stavkyrkor och kyrkklockor.
~
Jag blev lite nyfiken på att veta mer om legenden som boken bygger på. Nämligen att två kyrklockor är gjorda till minne av två systrar (siamesiska tvillingar).
#systerklockorna #søsterklokkene #larsmytting #wahlströmochwidstrand #speciell #mystik #sorglig #kärlek #historiskavingslag #historia #stavkyrkor #kyrkklockor #gudbrandsdalen #legend #Boktips #läsning #lästips #bokrecension #recencion

Moa Berglin

2020-08-13

Jag gillar det sätt Mytting bygger historien. Hur platsen, historian och småbygds mentaliteten har betydelse i sitt sammanhang.

2019-07-07

Berättelsen utspelar sig på 1880-talet i det fiktiva Butangen i det verkliga Gudbrandsdalen. Astri Hekne, 20 år, är huvudperson i denna skröna. Varken Astri, bygden eller övriga personer får verkligt liv. Händelserna är märkliga och otroliga. Mitt omdöme: En läsbar men icke läsvärd historisk roman.

2019-07-04

En blandning av norsk landsbygdshistoria, sedvänjor och skrönor vävs samman till en mycket mångbottnad berättelse. Det är tung, jobbig läsning till en början, men vid ungefär andra hälften av romanen får skildringen och människorna liv.