Syskonfejden

Herngren, Moa

| 2024

Moa Herngren, som nominerades till rets bok 2021 fr Skilsmssan, r tillbaka med en msterlig roman om relationers skrhet och om hur de mnniskor vi borde knna allra bst ibland kan knnas som totala frmlingar.Efter pappans dd samlas de tre syskonen, Ullis, Andrea och Rasmus hemma i barndomshemmet. Det r mammas fdelsedag och familjen som r kvar strvar efter att frska hitta sina roller. Men det r lttare sagt n gjort.Mellansystern Andrea kmpar nu med att komma in i den nrhet mamma och hennes storasyster Ullis alltid har haft. Det verkar inte spela ngon roll hur mycket hon anstrnger sig, hon knner sig nd utanfr. Ulrika i sin tur ser en lillasyster som ftt allt, varit pappans gonsten och jmt fr sin vilja igenom, men verkar trots det aldrig njd. Och hur har sladdisen Rasmus liv egentligen pverkats av att st i skuggan av systrarnas kamp om uppmrksamhet...

Oj, innehller allt av insnrjda och frlamande familjerelationer. Dubbelliv, frljugenhet, manipulation och medberoende.

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Moa Herngren r verkligen en av mina absoluta favoritfrfattare. Jag har lst alla hennes nio tidigare bcker, sju romaner och tv ungdomsromaner, och jag har tyckt vldigt mycket om dom allihopa.
Tycker ju ven mycket om flera av dom teveprogram som Moa r inblandad i, som upphovsman och manusfrfattare, till exempel Sjlyckan, Finaste familjen och speciellt den helt fantastiska Bonusfamiljen.
Hennes frrfrra bok, Svrmodern, r hennes klart bsta hittills, tycker jag. Och hennes frra bok, Skilsmssan, var faktiskt snudd p lika bra. Men jag tycker att den hr nya boken, Syskonfejden r nstan lika bra den ocks. Alla bckerna r helt klart vrda hgsta betyget.
Moa r ju fantastisk p att skildra familjerelationer och speciellt problem och svrigheter i relationerna.
Syskonfejden r mycket bra skriven, lttlst, har hg igenknningsfaktor, och var nstan omjlig att lgga ifrn sig. Mycket intressant var skildringen av dom tre syskonens olika perspektiv p samma hndelser.
Jag tror att mnga kan knna igen sig i boken, oavsett om man har syskon eller inte, och oavsett vilken relation man har till dom.
Rekommenderar varmt boken, som fr hgsta betyget av mig. Och jag rekommenderar ven alla frfattarens tidigare bcker.
Syskonfejden r den tredje boken i Perspektivsviten, men alla tre bckerna r helt fristende frn varandra. Och jag hoppas p mnga fler liknande bcker. Jag lyssnade p boken, som var bra inlst av Charlotta Jonsson.