Syskonfejden

Herngren, Moa

| 2024

Moa Herngren, som nominerades till Årets bok 2021 för Skilsmässan, är tillbaka med en mästerlig roman om relationers skörhet och om hur de människor vi borde känna allra bäst ibland kan kännas som totala främlingar.Efter pappans död samlas de tre syskonen, Ullis, Andrea och Rasmus hemma i barndomshemmet. Det är mammas födelsedag och familjen som är kvar strävar efter att försöka hitta sina roller. Men det är lättare sagt än gjort.Mellansystern Andrea kämpar nu med att komma in i den närhet mamma och hennes storasyster Ullis alltid har haft. Det verkar inte spela någon roll hur mycket hon anstränger sig, hon känner sig ändå utanför. Ulrika i sin tur ser en lillasyster som fått allt, varit pappans ögonsten och jämt får sin vilja igenom, men verkar trots det aldrig nöjd. Och hur har sladdisen Rasmus liv egentligen påverkats av att stå i skuggan av systrarnas kamp om uppmärksamhet...

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Moa Herngren är verkligen en av mina absoluta favoritförfattare. Jag har läst alla hennes nio tidigare böcker, sju romaner och två ungdomsromaner, och jag har tyckt väldigt mycket om dom allihopa.
Tycker ju även mycket om flera av dom teveprogram som Moa är inblandad i, som upphovsman och manusförfattare, till exempel Sjölyckan, Finaste familjen och speciellt den helt fantastiska Bonusfamiljen.
Hennes förrförra bok, Svärmodern, är hennes klart bästa hittills, tycker jag. Och hennes förra bok, Skilsmässan, var faktiskt snudd på lika bra. Men jag tycker att den här nya boken, Syskonfejden är nästan lika bra den också. Alla böckerna är helt klart värda högsta betyget.
Moa är ju fantastisk på att skildra familjerelationer och speciellt problem och svårigheter i relationerna.
Syskonfejden är mycket bra skriven, lättläst, har hög igenkänningsfaktor, och var nästan omöjlig att lägga ifrån sig. Mycket intressant var skildringen av dom tre syskonens olika perspektiv på samma händelser.
Jag tror att många kan känna igen sig i boken, oavsett om man har syskon eller inte, och oavsett vilken relation man har till dom.
Rekommenderar varmt boken, som får högsta betyget av mig. Och jag rekommenderar även alla författarens tidigare böcker.
Syskonfejden ör den tredje boken i Perspektivsviten, men alla tre böckerna är helt fristående från varandra. Och jag hoppas på många fler liknande böcker. Jag lyssnade på boken, som var bra inläst av Charlotta Jonsson.