Syndafloder

Ohlsson, Kristina

| 2017

En man hittas skjuten i bröstet, sittande i en fåtölj framförbrasan. Märkligt nog bär han sin dotters vigselring på lillfingret. I en annan del av stan söker en begravningsentreprenör efter sin bror. En bror som han verkar vara ensam om att sakna och som han fruktar kan vara borta för alltid. Samtidigt kämpar en kvinna för att inte förlora kontrollen när hennes man blir mer och mer farlig. Tiden rinner snabbt undan och hon får allt svårare att skydda sig själv och sina barn. Fredrika Bergman och Alex Recht ser samband mellan de olika fallen och leds in i en cirkel av spår där gamla synder kommer tillbaka. Någon lämnar meddelanden till Alex, någon som vill ställa allt tillrätta. Men vem är den anonymebrevskrivaren och varför tycks gärningsmannen alltid ligga steget före? Syndafloder är en intensiv och spännande kriminalroman där allt som en gång gömts åter plockas fram i ljuset. Detär...

2021-04-19

Ok avslutning av serien om glasbarnen men inte mer. Betyg 2,5

Therese Östman

2020-10-14

Spännande och lite skrämmande. Bra språk och handling som pusslades ihop tillslut. Betyg: 3

Maria Strömqvist

2019-10-02

Bästa av Kristinas böcker! Synd att det var den sista

Maria Jacobsson

2019-03-23

Sista boken i serien om Fredrika och Alex är den klart bästa. Författaren har utvecklat sitt sätt att berätta till en väv av händelser och personer som tillsammans bildar en tät matta med få tomma ytor. Äntligen är slutet inte en röra av förklaringar utan en logisk följd av helheten i boken. En helhet som inte visar sig förrän man kommit en bra bit in i handlingen.
Synd att Fredrika nu ska få leva sitt eget liv, jag hade gärna följt med henne in i nästa äventyr!

Karin Johansson

2017-08-22

En jättebra bok!

Helena Rasmusson

2017-08-16

Väldigt högt tempo! Bra språk, fängslande historia! Dock litet minus för slutet!

Sara Länk

2017-07-30

Spännande

2017-05-06

Fredrika Bergman och Alex Recht är ett fascinerande par. Här får de något riktigt besvärligt och skrämmande att bita i. Svårt att se lösningen när den ligger för nära. Spännande läsning från första till sista sidan med en mycket intresseväckande personbeskrivning.

Att Kristina Ohlsson är en av mina favoritförfattare är nog ingen hemlighet. Denna boken påminner mig om varför det är så om jag nu skulle ha glömt det. Här läggs det ut spår från olika håll som gör att spänningen ökar för varje sida och man vill inte sluta läsa. Författaren är sedan mycket skicklig på att binda ihop säcken i slutet så att alla bitar faller på plats och allt blir glasklart. Som vanligt kunde jag inte lista ut något i förväg, skickligt är bara förnamnet. Man hålls verkligen i sträckbänken boken igenom.
Detta är ju också sagt att det ska vara sista boken om Fredrika och Alex, det tycker jag att man märker av i tonen i boken. Jag kommer att sakna dessa karaktärer mycket. Men författaren som ju är väldigt produktiv skriver säkert något annat minst lika bra, och vem vet kanske blir det en bok om Fredrika och Alex igen om några år. Jag ger också ett extra plus för det fina omslaget som har anknytning till handlingen i boken.

Jag ger boken mitt högsta betyg 5+

2017-03-15

Syndafloder är den sjätte boken i kriminalserien om Alex Recht och Fredrika Bergman. Och enligt författaren själv, så är det förmodligen den sista boken.

Jag har tyckt mycket om alla böcker i serien, så jag tycker det är väldigt synd att det antagligen inte blir någon fortsättning efter den här boken.

Men författaren skriver ju andra bra böcker, och det är ju tur det.

Syndafloder var lika bra som dom fem tidigare böckerna. Här är en länk till min recension av den femte boken, Davidsstjärnor, och i det inlägget finns även länkar till tidigare böcker i serien.

Rekommenderar varmt hela serien, som börjar med boken Askungar.