Syndafloder

Ohlsson, Kristina

En man hittas skjuten i brstet, sittande i en ftlj framfrbrasan. Mrkligt nog br han sin dotters vigselring p lillfingret. I en annan del av stan sker en begravningsentreprenr efter sin bror. En bror som han verkar vara ensam om att sakna och som han fruktar kan vara borta fr alltid. Samtidigt kmpar en kvinna fr att inte frlora kontrollen nr hennes man blir mer och mer farlig. Tiden rinner snabbt undan och hon fr allt svrare att skydda sig sjlv och sina barn. Fredrika Bergman och Alex Recht ser samband mellan de olika fallen och leds in i en cirkel av spr dr gamla synder kommer tillbaka. Ngon lmnar meddelanden till Alex, ngon som vill stlla allt tillrtta. Men vem r den anonymebrevskrivaren och varfr tycks grningsmannen alltid ligga steget fre? Syndafloder r en intensiv och spnnande kriminalroman dr allt som en gng gmts ter plockas fram i ljuset. Detr...

Fredrika Bergman och Alex Recht r ett fascinerande par. Hr fr de ngot riktigt besvrligt och skrmmande att bita i. Svrt att se lsningen nr den ligger fr nra. Spnnande lsning frn frsta till sista sidan med en mycket intressevckande personbeskrivning.

Att Kristina Ohlsson r en av mina favoritfrfattare r nog ingen hemlighet. Denna boken pminner mig om varfr det r s om jag nu skulle ha glmt det. Hr lggs det ut spr frn olika hll som gr att spnningen kar fr varje sida och man vill inte sluta lsa. Frfattaren r sedan mycket skicklig p att binda ihop scken i slutet s att alla bitar faller p plats och allt blir glasklart. Som vanligt kunde jag inte lista ut ngot i frvg, skickligt r bara frnamnet. Man hlls verkligen i strckbnken boken igenom.
Detta r ju ocks sagt att det ska vara sista boken om Fredrika och Alex, det tycker jag att man mrker av i tonen i boken. Jag kommer att sakna dessa karaktrer mycket. Men frfattaren som ju r vldigt produktiv skriver skert ngot annat minst lika bra, och vem vet kanske blir det en bok om Fredrika och Alex igen om ngra r. Jag ger ocks ett extra plus fr det fina omslaget som har anknytning till handlingen i boken.

Jag ger boken mitt hgsta betyg 5+

2017-03-15

Syndafloder r den sjtte boken i kriminalserien om Alex Recht och Fredrika Bergman. Och enligt frfattaren sjlv, s r det frmodligen den sista boken.

Jag har tyckt mycket om alla bcker i serien, s jag tycker det r vldigt synd att det antagligen inte blir ngon fortsttning efter den hr boken.

Men frfattaren skriver ju andra bra bcker, och det r ju tur det.

Syndafloder var lika bra som dom fem tidigare bckerna. Hr r en lnk till min recension av den femte boken, Davidsstjrnor, och i det inlgget finns ven lnkar till tidigare bcker i serien.

Rekommenderar varmt hela serien, som brjar med boken Askungar.