Syndaflodens år

Atwood, Margaret

| 2010

Adam Ett, den goda ledaren för Guds Trädgårdsmästare - en religion som ägnar sig åt att sammankoppla vetenskap, religion och natur - har under lång tid förebådat en kommande katastrof. När katastrofen sedan inträffar utplånas nästan allt mänskligt liv. Ren, en ung nattklubbsdansare, och Toby, tidigare medlem av Guds Trädgårdsmästare, hör till dem som finner sig strandsatta i en omgivning som är alltigenom förändrad och där ingen går att lita på. Syndaflodens år är Margaret Atwoods mäktiga och spännande roman som blivit en stor succé runt om i världen. Den kan läsas som en parallellroman till hennes tidigare Oryx och Crake från 2003. Världen är inte längre sig lik, men med Atwoods otroliga förmåga att skapa trovärdighet i det osannolika formas en genial berättelse som ytterst handlar om människans förhållande till jorden och dess resurser. "Jag har aldrig tidigare gått tillbaka till...

Zack Simone

2017-10-31

Inte alls som Oryx & Crake. Mer fokus på det mänskliga än omänskliga i undergången. Tråkigare, men ändå bra.

AnnaSara Hammar

2015-08-10

Wow! Vilken roman. En genial skildring av mänsklighetens undergång. Oryx och Crake var som en liten förrätt till denna på samma gång absurda och helt rimliga berättelse.

Nina Gustafsson

2015-08-02

Fantastiskt bok som fantasifullt beskriver en otäck men samtidigt bitvis möjlig framtid. Berättelsen om Oryx och Crake får perspektiv och jag längtar redan efter att läsa den sista boken MaddAdam.

Denna bok var helt okej

Hedvig Marklinder

2014-03-17

Det ger egentligen inte mycket att bara sätta ett betyg utan kommentar och särskilt inte när det gäller denna bok. Detta är en bok som inte är lik något annat jag läst tidigare. Atwood har gjort ett mycket grundligt arbete och det känns när man läser den att hon är väldigt engagerad i ämnet. För min egen del så är jag nog inte tillräckligt intresserad för att uppslukas av berättelsen. Jag måste ändå säga att den har gett mig något och förändrat min syn på världen på något sätt. Det är ett viktigt ämne och sättet som Atwood har berättat det på är riktigt bra även om vissa delar för mig känns lite för konstiga och ibland så overkligt att det blir lite töntigt. Boken får i vilket fall av mig en stark trea. Läs den, om så för att få lite nya perspektiv.

2013-02-27

Genmodifierad mat, förgiftade läkemedel, laboratorieframställda människor och djur. Allt för mänskligheten? Men också om Trädgårdsmästarna som vill leva miljövänligt och återgå till det naturliga och också om vänskap. Den är bra men jag kommer på mig själv med att hela tiden tänka tillbaka på "Oryx och Crace" och önskade att jag haft den i färskare minne även om denna går att läsa fristående.

Amy Lagerman

2013-01-18

Syndaflodens år är fortsättningen på Oryx och Crake. I den här boken får vi lära känna karaktärerna som vi mötte i den första boken. Sagan är lika vackert berättad som vanligt av Margaret Atwood. Tyvärr tar den slut alldeles för fort. Jag hoppas innerligt att den tredje och avslutande boken släpps snart.

Emma Lundahl

2012-11-01

En bra bok och komplement till Oryx och Crake.

Gölin Forsberg

2012-09-05

Läste den i bokcirkel. Den växer ju mer man pratar om den. Inte en femma för ett lite segt avsnitt. Men å andra sidan, hon skapar en helt egen värld. Tar lite tid att beskriva.

Jonas Utterström

2012-06-20

Fantastiskt idé med en sekt av trädgårdsmästare. Spännade på slutet och förstås en del samhällskritik. Måste läsa Oryx och Crake också.

Ulla Englund

2012-05-30

Jag är lite besviken, hade så stora förväntningar även på denna katastrofbok av min kanadensiska favoritförfattare.

Anna Nyman

2012-04-02

ibland bränner det till, annars når den inte alls upp till föregångaren oryx och crake

Petra Norstedt

2011-07-18

Hade det inte varit för de religiösa sångerna hade det blivit en 5:a. Positiv trots allt. Jorden kan fortleva trots allt...

Merja A

2011-03-24

En spännande framtidsdystopi! Huvudpersonerna ingår i en sekt vars ledare har förutspått en vattenlös syndaflod- en pandemi- katastrof.
Boken är väldigt brutal på sina ställen men jag kunde ändå inte släppa den.
Atwoods budskap verkar vara: Odla på naturens vilkor annars kommer straffet(Syndafloden)

Tomas Andersson

2011-02-07

Inte alls vad jag förväntat mig. Mest tråkig men dock med ett ganska bra slut.

Angela Alvarez

2011-01-02

vill knulla den här boken - vill gifta mig med Toby och Amanda - vill vara med i varenda scen som målas upp, hur horribla de än är. hymnerna och predikningarna utgjorde bokens enda ocharmiga passager, men jag förlåter atwood ty hon visste vad hon gjorde under resterande sidor.

Lisa Nilsson

2010-11-23

Emellanåt kan jag inte sluta läsa men så fort det kommer en predikan, och det finns flertalet av dem, så tappar jag spåret.
Blev dock intresserad att läsa mer om Oyrx och Drake.