Syndafloden

Flodernas och havets vatten börjar stiga. Utanför städerna bygger slammet höga berg och folket kämpar för att hålla segelledarna öppna. Några skyller på månen, andra på klimatförändringar. Teorierna är många - bara några få vet.Syndafloden  är ett stort och kärleksfullt berättat epos. Vi får läsa om hur Noa och hans familj förbereder sig för det uppdrag de givits, hur de bygger arken, hur de väljer och väljer bort sina liv. Men det är också berättelsen om Noa och hans hustru Naema, om deras samspel och konflikter, om sönerna Sem, Ham och Jafet. Det är en historia om förtryck och frihet, rädsla och kärlek, ondska och godhet."Dessutom är det en dramatisk och spännande historia hon har att berätta, och hon gör det med ett målande och enkelt språk som följsamt ger kontur och färg åt den gamla historien om Noa och hans omöjliga uppdrag."                                                                                                        ...

2014-03-16

Historien om Noa och bygget av arken men med ett annorlunda perspektiv. Tänkvärd.

Liselotte Wijkmark

2013-12-12

Läsecirkelns bästa bok på länge! Så tyckte en del andras röster var att den var svårläst.
Texten är enkel men det kräver att man har tid för djupläsning för här döljer sig livets alla stora frågor.

Maria Johnson

2011-02-15

Har så svårt att riktigt komma in i Fredrikssons böcker, tilltalar inte mig alls.

Annika Sjöström

2009-11-20