Syndabocken

Sarenbrant, Sofie

EMMA SKÖLD ÄR TILLBAKA                En inbrottsvåg drar genom Bromma och tjuvarnas metoder blir allt värre. När ett mord på en tonårspojke skakar idyllen kopplas Emma Sköld in på fallet. Allt pekar på ett villainbrott som har gått snett. Misstankarna riktas mot familjens städerska som hittade offret. På forumet Brommavännerna sprids hatiska fördomar om henne och utländska ligor. Fast besluten att lösa fallet tar Emma saken i egna händer, och försätter därigenom både sig själv och andra i livsfara. Syndabocken är den fristående sjätte delen i den omtyckta serien om kriminalinspektör Emma Sköld. Det är en fängslande samtidsdeckare om lögner, hämnd och dysfunktionella familjer. Hur väl känner du egentligen ditt barn?

W

Wilma

9w

Bra skriven bok, dock inte wow

Karolina Jonsson

2021-04-25

Än en gång avslutar jag en bok av Sarenbrant och älskar den. Tårar har runnit och jag har verkligen fäst mig vid karaktärerna och bryr mig om hur det går för dem. Därför blir det självklart starka känslor när upplösningen börjar närma sig varje gång. Den här sjätte delen var inget undantag, minst lika spännande, lättläst och fullkomligt nervkittlande. Det är både en trygghet och ett stort nöje att fortsätta läsa böcker av Sofie, hon är otroligt skicklig på det hon gör och jag hoppas att hon kommer skriva länge, länge till.

2020-09-25

Sofie skriver spännande bladvändare. fartfyllt med bra driv. Inget speciellt men ändå helt ok.

Maria Jacobsson

2020-05-23

Bra bok med trovärdig handling. Jag rekommenderar att böckerna läses i kronologisk ordning.

Ted Svedberg

2020-04-10

Kan inte sluta läsa när man väl börjat.

Maria Jonsson

2020-01-31

Bra bok svår att lägga ifrån sig den, första boken jag läst av Sofie kommer garanterat att läsa fler

Bra.

2019-08-14

Inte en av hennes bättre, men helt klart värd att läsa.

Terese

2019-07-05

Therese

2019-04-19

Inte en av författarens allra bästa, men absolut bra skriven och läsvärd. Det jag saknar är kanske lite mer överraskningar. Böckerna i serien är förvisso fristående, men bygger på varandra och det skulle inte skada om det kom in lite nya vinklar och händelser.

Helena Rasmusson

2019-03-23

Hennes böcker blir bättre för varje bok, tycker jag! Denna är riktigt bra & spännande!

ElinsBokhylla

2019-03-14

Handlingen har varit intrigfylld, spännande och återigen har Sarenbrant lyckats skriva om intressanta och annorlunda mord som tar hela boken till en helt ny nivå!

Att ta sig an samhällsfrågor på detta sätt som Sofie Sarenbrant gör och även har gjort i tidigare böcker kan vara riskfyllt då jag ofta upplever att det blir långtråkigt och ointressant. Men återigen har Sarenbrant lyckats med att hålla mitt intresse uppe med kapitel varvade mellan spänning, intriger, känslor och mer djupgående inom samhällsfrågorna. Sättet som karaktärerna beskrivs och porträtteras i boken tycket jag är väldigt bra och vad jag tror även sanningstroget.

Kapitlen kan jag tycka är lite för korta, dock tyckte jag upplägget att varje kapitel handlade om en person så tyckte jag att de kunde ha varit lite längre så hade det varit trevligare att få lite längre kapitel så att man fick chansen att läsa mer.
Jag förstår även att den delen om forumet Brommavänner var en viktig del i storyn, att Sarenbrant ville visa hur fort det går att sprida rykten, att människor vänder sig emot varandra och skapar egna teorier och uppfattningar. Men med det sagt så tyckte jag att hon hade lagt lite för mycket energi på Josefin och hennes strid inom sig som hon hade, det var en viktig del i boken, såklart men den hade kunnat ta lite mindre plats och lämnat mer plats åt till exempel djupare insyn i mordoffrens liv.

Utöver det så var det en väldigt välskriven, detaljerad och intrigfylld bok som jag verkligen kan rekommendera till alla deckarfantaster att läsa. Dock ska ni såklart läsa Sarenbrants böcker i rätt ordning, även om de är fristående!

Sara AK

2019-03-07

Superbra fortsättning i serien. Kunde inte lägga ifrån mig boken under den andra hälften. Längtar till nästa del!

Bokslukerskan 93

2019-02-03

Jo, jag gillar hennes skrivsätt och de verklighetstrogna händelserna i boken. Men jag saknar lite mer personbeskrivningar, man lär inte känna personerna tillräckligt mycket, anser jag. Men hon är ändå i klass med C Läckberg, 4a i betyg!

Mari

2019-01-24

Toppenbra!

Caroline Persson

2019-01-19

Älskar alla Sofies böcker, man blir liksom helt fast.

Karolin L

2019-01-03

Lättläst och spännande.

Good day all is well please this is i faith a corking volume through that one must always appoint a scapecoat thanks In the name of Jesus proper have it good.

Good day all is well please this is i faith a corking volume through lore that one always has to designate a sinful book thanks In the name of Jesus proper have it good.

Karin Johansson

2018-10-20

Kan inte hjälpa det, tycker inte om böckerna eller dess karaktärer. Kan ev tas med på semestern för att lämnas kvar.

Maja Dukic

2018-10-17

Precis avslutat Syndabocken av Sofie Sarenbrant. Oerhört spännande bok som är jättesvår att lämna ifrån sig. Hon skriver så lätt och inbjudande att man bara önskar sig mer och mer. Denna bok är sjätte delen i den fina serien om Emma Sköld. Man kan kasta in sig i Syndabocken utan att man läst alla andra böcker innan utan problem, men Emmas liv och allt som hände innan går genom boken som en röd tråd. Jag är fast redan efter första sidan!! Den är lättläst och riktig bladvändare som handlar om lögner och hämnd. Den belyser också synen på invandrare i dagens Sverige! Den kanske är bästa boken i serien speciellt när man i slutet ser att det kanske kommer en ny bok om Emma i framtiden! Åh, längtar redan!! Sofie, sluta aldrig skriva så här bra! Fortsätt med det du gör för du är så bra på det!! Läs hennes bok du kommer inte ångra dig!

Sofi W

2018-07-10

Härligt att få läsa om Emma igen, har ju saknat henne. Den här berättelsen är bra men inte fantastisk. Som Brommabo är det lite fascinerande att läsa om mina kvarter och jag rekommenderar den

A Bookaholic Swede

2018-07-04

Jag har bara läst en bok tidigare i serien om Emma Sköld, och det är Tiggaren boken innan denna. Jag tyckte mycket om Tiggaren så jag var intresserad av att läsa Syndabocken. Det tog lite tid för mig att komma ihåg karaktärerna då det var ett tag sedan jag läste Tiggaren. Men 50-öringen lossnade inom kort och själva berättelsen var lätt att fastna för.

Inbrottsvågen som sker i Bromma var intressant att följa. Speciellt näthatet i samband med inbrotten. Brommaborna har sitt eget forum på nätet där hatet får råda. Emmas syster som vanligtviv bor i Bromma men som nu bor i Malta medan Emma har hennes hus följer med stigande oro det som sker genom forumet och samtal med Emma. Emma själv har personliga problem då hennes kollega tillika pojkvän vill gifta sig med henne. Men hon är osäker och det påverkar både ders privatliv samt arbete.

Syndabocken är en bok som belyser rasism och fördomar. När brott sker är det invandrare som ligger bakom det och hatet är speciellt stort på nätet. Detta är något som jag tycker verkligen speglar verkligenheten vi lever i idag. Boken är en riktig bladvändare och jag verkligen älskade slutet och ser fram emot att få läsa nästa bok i serien.

2018-06-19

Lättläst bladvändare som suger tag och håller hela vägen, även om man snabbt listar ut ett varför. Bra bok i serien.

Solveig Andersson

2018-06-14

Onyanserat och mängder av vänsterpropaganda. Nej tack, inget för mig!

Pia Gummesson

2018-06-11

Spännande,smart skriven Deckare som andas Sofie Sarenbrant.Full pott!Mera böcker vill jag läsa av denna författare

Evasbokhylla

2018-06-07

En bladvändare som tog slut för snabbt.

Lena

2018-06-04

En bra fortsättning om Emma Sköld

2018-05-21

Syndabocken är Sofie Sarenbrants nionde bok, och jag har läst dom alla. Boken är den sjätte delen i serien om polisen Emma Sköld.

Jag har tyckt om alla författarens tidigare böcker, och den här boken blev absolut inget undantag.

Även om jag har tyckt om även dom tre övriga böckerna, så tycker jag att serien om kriminalinspektören Emma Sköld är Sofie Sarenbrants bästa böcker.

Syndabocken utspelar sig i Bromma och handlar om mordet på en tonårig pojke, mitt i villaidyllen. Men även om fördomar och annat.

Jag tycker om huvudpersonen, och även dom andra karaktärerna i boken.

Syndabocken är lättläst, och inte helt förutsägbar.

Rekommenderar absolut boken, men läs helst hela serien från början.

Spännande, mörk och omskakande!