Syndabocken

Sarenbrant, Sofie

Väntan är över. Efter två år återvänder kriminalinspektör Emma Sköld! En inbrottsvåg drar genom Bromma och tjuvarnas metoder blir allt värre. När ett mord på en tonårspojke skakar idyllen kopplas Emma Sköld in på fallet. Allt pekar på ett villainbrott som har gått snett.Misstankarna riktas mot familjens städerska som hittade offret. På forumet Brommavännerna sprids hatiska fördomar om henne och utländska gästarbetare. Men när fler personer hittas döda tar Emma saken i egna händer, och försätter därmed sig själv och andra i livsfara.Syndabocken är den fristående sjätte delen i den omtyckta serien om kriminalinspektör Emma Sköld. Det är en fängslande samtidsdeckare om lögner, hämnd och dysfunktionella familjer. Hur väl känner du egentligen ditt barn? "Syndabocken är en fartfylld och gastkramande deckare om familjehemligheter, relationer och rasism." BTJ...

Kan inte hjälpa det, tycker inte om böckerna eller dess karaktärer. Kan ev tas med på semestern för att lämnas kvar.

Precis avslutat Syndabocken av Sofie Sarenbrant. Oerhört spännande bok som är jättesvår att lämna ifrån sig. Hon skriver så lätt och inbjudande att man bara önskar sig mer och mer. Denna bok är sjätte delen i den fina serien om Emma Sköld. Man kan kasta in sig i Syndabocken utan att man läst alla andra böcker innan utan problem, men Emmas liv och allt som hände innan går genom boken som en röd tråd. Jag är fast redan efter första sidan!! Den är lättläst och riktig bladvändare som handlar om lögner och hämnd. Den belyser också synen på invandrare i dagens Sverige! Den kanske är bästa boken i serien speciellt när man i slutet ser att det kanske kommer en ny bok om Emma i framtiden! Åh, längtar redan!! Sofie, sluta aldrig skriva så här bra! Fortsätt med det du gör för du är så bra på det!! Läs hennes bok du kommer inte ångra dig!

Sofi Weiland

2018-07-10

Härligt att få läsa om Emma igen, har ju saknat henne. Den här berättelsen är bra men inte fantastisk. Som Brommabo är det lite fascinerande att läsa om mina kvarter och jag rekommenderar den

A Bookaholic Swede

2018-07-04

Jag har bara läst en bok tidigare i serien om Emma Sköld, och det är Tiggaren boken innan denna. Jag tyckte mycket om Tiggaren så jag var intresserad av att läsa Syndabocken. Det tog lite tid för mig att komma ihåg karaktärerna då det var ett tag sedan jag läste Tiggaren. Men 50-öringen lossnade inom kort och själva berättelsen var lätt att fastna för.

Inbrottsvågen som sker i Bromma var intressant att följa. Speciellt näthatet i samband med inbrotten. Brommaborna har sitt eget forum på nätet där hatet får råda. Emmas syster som vanligtviv bor i Bromma men som nu bor i Malta medan Emma har hennes hus följer med stigande oro det som sker genom forumet och samtal med Emma. Emma själv har personliga problem då hennes kollega tillika pojkvän vill gifta sig med henne. Men hon är osäker och det påverkar både ders privatliv samt arbete.

Syndabocken är en bok som belyser rasism och fördomar. När brott sker är det invandrare som ligger bakom det och hatet är speciellt stort på nätet. Detta är något som jag tycker verkligen speglar verkligenheten vi lever i idag. Boken är en riktig bladvändare och jag verkligen älskade slutet och ser fram emot att få läsa nästa bok i serien.

2018-06-19

Lättläst bladvändare som suger tag och håller hela vägen, även om man snabbt listar ut ett varför. Bra bok i serien.

2018-06-18

Bromma drabbas av en inbrottsvåg och tjuvarnas metoder blir allt värre. När ett mord på en tonårspojke skakar sommaridyllen kopplas Emma Sköld in på fallet. Det pekar på ett villainbrott som gått snett.
🐴
Syndabocken är den sjätte delen i serien om kriminalinspektör Emma Sköld. Jag har läst alla böcker innan i serien och gillar dem, Emma Sköld är en trevlig bekantskap att återse. Författaren skriver på ett sätt som gör det lätt att komma in i boken, sen driver det hela tiden framåt och sidorna rusar förbi. Den är oerhört lätt- och snabbläst precis som alla böcker av författaren. Jag hade kanske önskat en aning mer spänning i den, nu är det först mot slutet som det hettar till lite mer. En deckare som är perfekt att ta fram och läsa i hängmattan i sommar!

Solveig Andersson

2018-06-14

Onyanserat och mängder av vänsterpropaganda. Nej tack, inget för mig!

Pia Gummesson

2018-06-11

Spännande,smart skriven Deckare som andas Sofie Sarenbrant.Full pott!Mera böcker vill jag läsa av denna författare

Evasbokhylla

2018-06-07

En bladvändare som tog slut för snabbt.

Lena

2018-06-04

En bra fortsättning om Emma Sköld

2018-05-21

Syndabocken är Sofie Sarenbrants nionde bok, och jag har läst dom alla. Boken är den sjätte delen i serien om polisen Emma Sköld.

Jag har tyckt om alla författarens tidigare böcker, och den här boken blev absolut inget undantag.

Även om jag har tyckt om även dom tre övriga böckerna, så tycker jag att serien om kriminalinspektören Emma Sköld är Sofie Sarenbrants bästa böcker.

Syndabocken utspelar sig i Bromma och handlar om mordet på en tonårig pojke, mitt i villaidyllen. Men även om fördomar och annat.

Jag tycker om huvudpersonen, och även dom andra karaktärerna i boken.

Syndabocken är lättläst, och inte helt förutsägbar.

Rekommenderar absolut boken, men läs helst hela serien från början.

Spännande, mörk och omskakande!