Sword Princess Amaltea Volume 1 manga (English)

Batista, Natalia

We all know the way the story goes. The valiant prince goes on a perilous journey, kills a ferocious dragon, rescues a captive princess, earns his family's honor. But what if this time the prince? was a princess?In a fairytale world where Queens rule and magic is power, Princess Amaltea is sent on the biggest quest of her life ? to rescue a prince in need and fulfill her duties as a princess. Spoiled, prejudiced and sheltered from the world at large, Amaltea reluctantly sets out on her journey and finds her "lad in distress"? only to find out he's not so willing to join her.

Per Olsskolan/fyror

2021-11-18

Den här boken handlar om en prinsessa som blir tvingad att bli gifta med en prins som hon tycker inte om. Prinsessan skulle göra vad som hälst att inte gifta med prinsen. Men hennes mamma tvingar henne. När boken är snart slut så är det två tjejer som kidnappar prinsen. Men prinsessan rädda prinsen. Till slut blev de kompisar.
( rekomendrar)

Gullis lästips

2020-08-18

I Sword Princess Amaltea får vi följa med till en sagovärld i en fantasiberättelse med slott, drakar, och magi där kungligheter är inlåsta i höga torn bevakade av en ondsint drake och där andra kungligheter ska befria den fångade för att vinna dess hand för giftemål och ärva rätten till tronen och riket....

Detta har man läst om i många böcker och serier, men i denna maffiga mangaserie vänder Natalia Batista på den uttjatade sagan!

Sword Princess Amaltea är en könsomvända saga som använder humor och äventyr för att utmana vår syn på könsnormer. Här får vi möta en fantasivärld som styrs av olika drottningar inom olika drottningriken och där det är bra att se att Natalia Batista även har fått med olika folkslag i berättelsen och där Prins Ossians mamma, är den karaktär som med mest makt, är den som har mörkast hud av alla.

Här är männen hjälplösa och förföriska och de flesta killar ser likadana ut - liksom stöpta i samma form, de har inget kroppshår och långt svalande hår. Här får vi läsa om hur killarnas ord inte väger lika tungt, något som Amaltea och vi som läsare upplever som något väldigt nedvärderande och något som kvinnor idag tyvärr upplever dagligen.

Här får vi även läsa om starka och tuffa kvinnor där vi möter flera kvinnor i varierande kroppsformer där de i boken exempelvis finnas en mullig karaktär som tar för sig och en med muskler visa sig korkad.

Jag har har tidigare läst och recenserat trilogin Sword Princess Amaltea, men nu har serien satts ihop till en otroligt välskapt mangaserie i hård pärm med guldbokstäver i titeln, förord, extramaterial och mycket mer och återigen utmanar äventyret hur vi ser på kön och normer i samhället.

Det här är en bok som kan bidra till intressanta och djupa diskussioner kring jämlikhet, kön och etnicitet i vårt samhälle, eleverna får tänka till kring hur det ser ut i deras egen värld och varför det är som det är. Boken ger en aha-upplevelse och har många igenkänningsfaktorer. Till första delen av boken finns även en tillhörande lärarhandledning.

I Sword Princess Amaltea får vi möta Amaltea den rebelliska och bortskämda 17-åriga prinsessan.
Hon lever i en värld där drottningarna styr med magins makt och där hennes mor är drottningen som styr i landet. I slottet bor hon med sin stränga mor, den blide kungen och sin äldre syster vars lott i livet är att bli landets nästa regent. I den här världen är det prinsessorna öde att rädda prinsarna och Amaltea blir utsänd på sitt livs största uppdrag; att rädda en prins i nöd och gifta sig med honom för att ärva hans moders drottningarike. Amaltea vill inte finna sig i detta öde. Hon vill inte rädda någon fånig prins i nöd. Amaltea vill, än mindre vill hon gifta sig. Men hennes mor vägrar ge sig.

När Amaltea äntligen hittar prins Ossian av de Grå Bergen visar det sig att han inte alls är lika medgörlig som hon tänkt sig. Han har en egen vilja, och vill bli behandlad med respekt och vill inte gifta sig!

Deras resa tillbaka till hans moders rike blir lång och kantad med utmaningar. Brutala banditbrudar, en förtrollad källa, en drakridande häxa och inte minst Amalteas arroganta storasyster Dorotea sätter deras relation på prov. Kommer de finna sin plats i denna orättvisa, matriakala värld där männen får finna sig i att vara underordnade kvinnorna.