Sweet Sorrow

Nicholls, David

2023-01-28

Jag tycker att författaren skriver fint och är rolig. Men trots det upplevde jag bitvis boken som mycket seg. Vissa delar var bättre och flöt på.

Nina Gustafsson

2020-07-16

Tråkig Nicholls även om det finns fina partier.

Olle Grafström

2020-06-28

Jag har alltid älskat David Nicholls och har haft lätt för att sätta mig in i karaktärer och miljöer, samt själva historien. Men den här boken hade jag väldigt svårt för, tror jag har satt högsta betyg på alla Davids tidigare böcker men denna nja, en ganska svag 2:a faktiskt.

jessicasshelfies

2020-01-16

16-åriga Charlie Lewis har slutat high school, hans föräldrar har separerat och han har misslyckats med slutproven. När han ensam driver omkring och försöker få sommaren att gå, träffar han sitt livs kärlek. Tyvärr är hon med i en larvig teatergrupp (tycker Charlie), och han måste gå med för att få träffa henne mer.

Den här boken har en charmig dialog, och är en fin historia om att bli vuxen, om kärlek och vänskap. Jag gillar hur han får kapitlen att glida över i varandra i ämnen och tid genom vissa händelser eller ord.

Det här är en bok som man behöver läsa lite längre tid i taget, eftersom den inte är så actionfylld, men varje kapitel är ett nöje, och jag skrattade högt flera gånger, framför allt av hans beskrivningar av personers utseende och beteende.

villa-freja.se

2019-12-08

Det är första boken av Nicholls jag läser. Jag vill minnas att jag gjorde ett trevande försök med En dag, som blev så hajpad, men den var inget för mig. Inledningsvis tyckte jag om Bitterljuva dagar men efter ett tag tappade jag intresset. Jag kunde helt enkelt inte känna igen mig, vilket är konstigt med tanke på baksidestexten.

2019-11-24

Sextonåriga Charlie Lewis är den sortens kille som man inte minns från skolfotot. Högstadiet är slut och sommaren ligger lång och öde framför honom, och vad ska hända sedan? Betygen lämnar en del övrigt att önska, och om Charlie alls tänker på framtiden så är det med bävan. Hemma tar han hand om sin pappa, när det väl borde vara tvärtom? Sedan exploderar Fran Fisher in i hans liv och även om det är otänkbart, börjar Charlie mot sin vilja att hoppas.

En fin skildring av första kärleken. Dialogen är rapp, allvarlig, rolig. Charmig berättelse och roligt att det är ur en killes perspektiv. Boken är välskriven och det är en fin berättelse. Jag tycker mycket bättre om den här boken än hans förra, megasuccén ”En dag”. Jag fastnade i ”Bitterljuva dagar” och charmades av storyn.