Swede Hollow

Larsmo, Ola

A riveting family saga immersed in the gritty, dark side of Swedish immigrant life in America in the early twentieth century When Gustaf and Anna Klar and their three children leave Sweden for New York in 1897, they take with them a terrible secret and a longing for a new life. But their dream of starting over is nearly crushed at the outset: a fire devastates Ellis Island just as they arrive, and then the relentlessly harsh conditions and lack of work in the city make it impossible for Gustaf to support his family. An unexpected gift allows the Klars to make one more desperate move, this time to the Midwest and a place called Swede Hollow.Their new home is a cluster of rough-hewn shacks in a deep, wooded ravine on the edge of St. Paul, Minnesota. The Irish, Italian, and Swedish immigrants who live here are a hardscrabble lot usually absent from the familiar stories of Swedish...

2023-01-02

Stark 3:a

Carl-Johan Andrén

2022-02-06

Carl-Johan Andrén

2022-02-06

Fantastiskt bra bok! Jag hade svårt att välja en ny att läsa efter denna, för att den var så bra och dröjde sig kvar. Ville läsa samma igen, eller fortsätta läsa om samma ställe och människor..

Rama Pujara

2020-01-10

Intressant bok!

Emelie

2019-10-12

Intressant skildring av vad som hände svenskarna i "Dalen". Passar de som tycker det är intressant med historia och för att få insikt i svenskarnas öde. Jag tycker dock inte riktigt att Larsmo når ända fram i sina personporträtt, bitvis är boken ganska seg och han lyckas inte måla upp personberättelserna på ett sådant sätt att det griper tag. Dock lyckas han verkligen förmedla en känsla platsens betydelse och det historiska arvet. Bitvis grips man tag av relationerna, framför allt när det gäller David Lundgren och Anna Karins historia. Jag hade önskat att de varit centrum för berättelsen, hade resan beskrivits utifrån Anna Karins perspektiv tror jag händelserna och människorna runtomkring blivit mycket mer levande.

Susanne Svendsen

2019-06-22

Det hårda livet för utvandade svenskar som försöker hanka sig fram bäst de kan i en amerikansk storstad. Man kommer lätt in i berättelsen och lär känna personerna väl, man håller tummarna för dem. En del har kriminell bakgrund, men försöker göra rätt för sig i det nya landet. Välskrivet och absolut läsvärt!

Skorpan Eriksson

2018-09-19

Kjell Ram

2018-04-14

Tyvärr men för seg för min smak. Kom aldrig in i den. Gav upp...

Henrik Johansson

2017-11-24

Ger ett annat perspektiv på migration och utan jämförelse i övrigt, på Mobergs böcker. Riktigt bra.

Nina Gustafsson

2017-10-22

Intressant om svenska emigranter som sökte lyckan men inte helt sällan fick ett knapert och hårt liv i Amerika med. Vi får följa några karaktärer till Dalen och få en inblick i dess vardag.

Sandra Katby

2017-08-19

Bra bok som varken behövde mer eller mindre. Lättsamma personskildringar, men väldig allvarsamt och seriöst.

Zack Simone

2017-08-16

Nationalporr & Sverigedyrkan.

Skriver som Moberg med inslag av lite Fogelström. Utvandrare till stad. Inte alls dåligt gjort, med all dåhetens behag av respektfullt iakttagande av våra förfäders strävanden. Godkänt men inte mer. Så intressant är det inte.

Philip Stenström

2017-08-13

I stil med Mobergs Utvandrarserie återberättar författaren Ola Larsmo den hårda resa som flertalet migranter fick genomleva på väg över atlanten, och för att sedan återskapa livets kärva dagar i det förlovade landet Amerika. Bland en bråkig skara svenskar återfinns bland annat familjen Lundgren som hamnar i fokus för berättelsen. Det är gripande sådan som Ola Larsmo lyckas återberätta på ett högklassigt vis. Man både förundras och hisnas av berättarkonsten som Larsmo lyckas förmedla genom ordinära svenskar som genomlev livets kärva dagar och ändå lyckades skapa ett liv i den mest misära tillvaron. Alla dessa människor byggde inte bara sina egna liv utan också det USA som vi i dag både älskar, hatar och än i dag förundras över. Helt klart lysande roman som förtjänar omläsning.

Björn Öijer

2016-12-08

Ola Larsmo har i Vilhelm Mobergs spår författat 2000-talets emigrantepos om svenska arbetares kärva liv i Amerika.

Hans roman myllrar av lite aviga och kantiga personligheter. Karaktärer som är både trovärdiga och tragiska i sin utsatthet, sin maktlöshet, sin jakt på försörjning i tvätterier, skofabriker, tekoindustrier och järnvägsverkstäder.

Larsmo gestaltar en annan verklighet än den som Moberg skildrade. I Larsmos Minnesota är torpare och drängar utbytta mot emigranter ur arbetarklassen. Dessa hamnar 1897 i en slum kallad Swede Hollow i utkanten av S:t Paul. De beskrivs i lokalpressen som svagbegåvade trashankar. Jämförelsen med vår tids "svartskallar" är uppenbar fast Larsmo inte använder det uttrycket.

Vi får följa några familjer från landstigningen på Ellis Island, New York, till barn och barnbarnens 1950-tal.

Lukter har en framträdande roll i boken. Kväljande sotig kolrök från ångloken. Vattnet i bäcken som stinker så att invånarna tvingas andas genom munnen. Svett och dålig andedräkt. Inpyrda kläder. Lukten blir ett stigma, särskilt för giftasvuxna döttrar som söker inträde i den amerikanska medelklassen.

Larsmos bildspråk och miljöskildringar är lysande. Hans redogörelse för en bromsares arbete på ett prärietåg vibrerar av tekniskt kunnande och poetisk kraft. Väloljade pistonger och excenterstavar mot drivhjul av stål ges också en djupare symbolisk betydelse. Människohjärtats pulserande rytm. Dubbelslag vittnande om allvarlig sjukdom.

Däremot störs jag av Larsmos vurm att använda tredje person singularis i stället för personnamn i inledningen av bokens olika avsnitt. Det blir en tröttsam gissningslek som försvårar läsningen. Hans prosa lider dessutom ofta av syftningsfel som kräver att man backar i texten för att förstå vem som avses i en scen eller dialog.

Synd på ett så gediget romanbygge.

Låt nu inte denna anmärkning hindra dig från att ta del av en i allt väsentligt mycket fängslande och imponerande berättelse om proletärer i främmande land.

Fotografen Lewis W Hines autentiska porträttbilder av invandrare på omslag och invik ger romanen en dokumentär inramning

2016-10-14

Vi möter dem först på båten till Amerika. Familjen Klar, Inga och Lundgrens. Det här är en kollektivroman som växer och fyller oss med vemod och vördnad. Deras och vår stund på jorden skyndar förbi och glöms bort.