Svärmodern

Herngren, Moa

Som ensamstående mamma har Åsa och hennes son alltid varit nära. Men relationen förändras när sonen träffar en ny flickvän som snart blir gravid. Åsa gör sitt bästa för att knyta an till sin nya svärdotter, men då Åsa försöker hjälpa till uppfattas hon som gränslös. Det blir början på en konflikt som kommer att splittra hennes familj. Det blir smärtsamt uppenbart för Åsa att den viktigaste personen i sonens liv inte längre är hon själv, utan svärdottern och den nya familjen. Och när Åsas egen mamma går bort, står hon plötsligt alldeles ensam. Moa Herngren har ett unikt öga för relationer och dess svårigheter, vilket genomsyrar alla hennes böcker. Särskilt tydligt blir det i tv-serien Bonusfamiljen på SVT, som hon är manusförfattare till. Svärmodern är en stark berättelse om de närmaste relationerna vi har, och hur svårt det kan vara att förhålla sig till varandra när roller man tagit för...

Anki Olsson Flodin

2024-01-11

De irriterar mig - alla tre huvudkaraktärerna. Och irriterande är vi väl i våra respektive roller. Tycker att författaren vred handlingen ett varv för mycket i slutet.

Therese

2023-12-16

Intressant inblick från "den andra sidan", dvs svärmoderns perspektiv i en ganska dysfunktionell relation. Mestadels tragisk berättelse.

Lisa Grenfors

2023-11-11

Driven berättare

AC

2023-01-06

Vackert beskrivet. Jag blev tagen av handlingen, och chockad i vissa scenarion över hur det spelade ut sig. Otroligt bra utformad av en författare som vet hur man skriver fängslande böcker.

Anna Kreissl

2022-08-27

Ganska långdragen relationsroman om att aldrig förlåta

Catrin ....

2022-03-27

Jättebra

Kerstin Kolm

2022-02-19

En mycket bra bok om relationer på många plan.

En trovärdig skidring om mänskliga tillkortakommanden i olika situationer - men främst effekten av hur hantera känslor av svek och hämndkänslor i samband med skilsmässa. Så vanligt tror jag och så svårt att överblicka konsekvenserna.
Och vem blir största offret?

Linda Stålberg

2021-11-16

Väldigt intressanta perspektiv om hur två personer med blodsband kan ha så olika uppfattningar om samma situation. Väldigt intressant ur ett kommunikations-perspektiv. Gillade denna!

Elina

2021-10-11

Genom boken får man främst följa Åsa och berättelsen genom hennes perspektiv. Det ges också möjlighet att se relationerna genom de andra karaktärernas perspektiv, med dock under begränsad period i boken.

Jag tyckte berättelsen var fin att följa, dock kändes historien väldigt tragisk för det mesta. Tror det kan vara många läsare som känner igen sig på olika sätt. Ett bra ämne att bygga en story på.

Det som drar ner betyget för min del är att jag inte kände det där lilla extra. Tycker historien hade kunnat vara mer nyanserad och kanske skriven mer utifrån de andra karaktärernas vinklar.

Karin Adrian

2021-05-25

2021-03-25

Bra och hemsk på samma gång! Visste inte på vems sida jag stod ibland. Bra uppläst också av Charlotta Jonsson.

2020-11-05

Ett relationsdrama som vi får följa främst ur svärmoderns synvinkel men även sonens och sonhustruns. Det är ganska gripande och tänkvärt och man kan känna igen sig i alla "svärmodershistorier". Så många relationer där man inte kan lyssna och kommunicera.

villa-freja.se

2020-07-28

Den här relationsromanen är så träffsäker och skickligt skriven. På ett sätt vill jag att den aldrig ska ta slut, samtidigt kryper den nästan obehagligt innanför skinnet. Hur fel det kan bli, fast alla vill så väl. Alla dessa kommunikationsmissar, alla dessa känslor som dyker upp när det skrapas på ytan, alla oförrätter, all kärlek som kramar musten ur, allt det vackra, allt det sorgliga, all tid- och alla relationer som går förlorade. Brutalt ärlig och så vacker.

Kristina Dahlberg

2020-07-23

Lättläst men också otroligt gripande. Visst är Åsa gränslös men jag blir samtidigt så otroligt arg på son och sonhustru, trots att en del av boken är från deras perspektiv. Alla pojkmammor borde läsa den här boken. Även om det är en fingerad historia och en ganska extrem situation så är den tänkvärd. Jag tror att det ofta är svårare att göra rätt och balanserat som farmor än som mormor, även om man vill väl. Tänk bara på alla svärmodersskämt.

Birgitta Lundgren

2020-07-20

Vi får följa mamman, sonen och svärdottern och vars och ens perspektiv. En hel igenkännande i främst känslor hos de olika familjemedlemmarna.

Stinas_boksida

2020-07-13

Åsa har levt ensam med sin son Andreas i många år, vilket har gjort att de har ett speciellt band.

Åren går, Andreas växer upp och träffar Josefin, som är son till Åsas bästa kompis Stina. Förhållandet gör att relationen mellan Åsa och Andreas förändras. Josefin är inte alls intresserad av att ha en närmare relation med sin svärmor.

Snart blir Josefin gravid, och Åsa ser fram emot att bli farmor. Men när Åsa tycker hon hjälper till, får hon istället höra att hon lägger sig i. Hon vill ju bara få vara farmor, men istället får hon inte vara med, och alla vänder henne ryggen. Detta blir början på en konflikt som splittrar familjen.

Jag blir så ledsen för Åsas skull. Hennes utanförskap. Hon vill ju bara hjälpa till, ibland går hon över gränsen, men ibland är det bara missförstånd. Det är jobbigt att läsa hur hon stängs ute. Att som mamma förlora kontakten med sitt barn och barnbarn måste vara fruktansvärt.

Man blir verkligen berörd av boken, den väcker mycket känslor och tankar. Säkert är det många som känner igen sig, då den känns trovärdig.

Monica Carlsson

2020-07-05

Lättlyssnad och mycket gripande.

2020-06-22

Vilken fantastisk bok! Jag sträckläste, det gick liksom inte att lägga boken ifrån sig. Men boken väckte känslor, många känslor. Jag var arg, ledsen, glad, irriterad och allt däremellan. Jag blev väldigt berörd av berättelsen.
I boken får vi träffa Åsa, som är ensamstående med sin son Andreas. De har en nära relation som förändras när Andreas träffar Josefine. När Åsa försöker knyta an till svärdottern och hjälpa till uppfattas hon som gränslös och det är början till en konflikt som kommer splittra hennes familj!
Det här är en stark berättelse om hur bilden av oss själva och hur andra uppfattar en kan skilja så mycket. När man inte egentligen förstår vad det är man har gjort fel, om man ens har det?

Att som barn bryta med sin mamma och inte låta henne träffa sitt barnbarn är hårt. Jag lider med Åsa i boken, känner mig arg över sonens och svärdotterns val.
Boken är uppdelad och man får möta karaktärernas olika perspektiv av det som händer och har hänt. Det är lättläst, gripande, träffsäkert och relationerna i boken är förbannat bra skildrade. Lysande och briljant! Rekommenderas varmt!

Mycket bra och känsloladdad relationsroman, mellan mor och son.

Bettan_bokprataren

2020-06-06

Wow en feelgoodbok tänkte jag när jag öppnade bokposten från Norstedtsförlag och Moa Herngren.
Men ack så fel jag hade. Den här är allt annat en feelgood men så himla bra.

I den här berättelsen åker jag bergochdalbana, det är känslor hit och känslor dit. ibland har jag full förståelse och känner full empati för Åsa, svärmodern, för att i nästa kapitel undra från vilken planet hon kommer och snabbt går jag över till att ta parti för Andreas.
JA, så här håller det på, fram och tillbaka, snacka om att jag känner mig velig och inkonsekvent i mitt sätt att tänka och döma.

Ibland måste jag stanna upp och fundera...jag är själv svärmor gånger 2 men jag är mormor...är det skillnad? Har man större rättigheter som mormor...
Jag har ju dessutom haft en svärmor som jag tyckte väldigt mycket om, men vad tyckte hon egentligen om mig...Fast innerst inne vet jag ju, vi hade en jättefin relation.

Vid vissa tillfällen när jag läser får jag nästan panik, TÄNK OM...tänk om det hade varit jag...NEJ, vill inte ens fortsätta den tanken. Att inte få träffa sina fyra barnbarn. Det skulle vara jordens undergång.

Från början är språket rappt och tempot högt men sedan någonstans i mitten så tappar den tempo och där ska alla olika karaktärer analyseras och allas version ska noggrant redovisas. Där tappade jag fokus lite och jag tycker nog att vissa bitar hade kunnat kortas ner lite utan att tappa i handlingen.
Trots den känslan tycker jag att Svärmodern är en superbra bok som engagerade mig oerhört mycket. Jag har skrattat, blivit förbannad och bytt sida flera gånger. Den rekommenderas till alla som intresserar sig för relationer och till oss far och mormödrar.

Den är otroligt bra skriven, den har hög igenkänningsfaktor, den är oförutsägbar, och den var nästan omöjlig att lägga ifrån sig. En bok som väcker tankar, ångest empati och förundran.

Moa Herngren berättar denna historia med bravur och skildringen känns mycket äkta och trovärdig. Jag har fått en ny favoritförfattare och ska givetvis läsa hennes tidigare böcker.
Tack Norstedts förlag och Moa för att jag fick läsa den här fantastiska boken.

Den här boken öppnade en rejäl känslostorm hos mig. Aldrig har jag fällt så många tårar när jag läst. Jag led med Andreas mamma. Och aldrig samtidigt har jag varit så arg och även glad när jag läst en bok. Den här pärlan tog mig med storm och jag kan varmt rekommendera att ni läser den. Under hela bokens gång tog jag Åsa's parti! Aldrig skulle jag godkänna något sådant om min son och hans flickvän gjorde likadant i vuxen ålder mot mig. Stort plus till författaren för en välskriven och fantastisk bok!

Boken handlar om Åsa och hennes son Andreas och hur deras relation är. Åsa tycker att deras relation har varit bra ända tills Andreas träffar sin flickvän Josefin. Successivt försämras relationen mellan henne och Andreas och inte blir det bättre när hennes första barnbarn Sam kommer till världen. Åsas liv består av många komplicerade relationer och hennes liv blir väldigt ensamt och sorgligt.

Jag säger bara - WOW! Vilken fantastisk bok. Redan från första sidan så var jag fast, jag kunde inte släppa boken utan sträckläste den. Berättelsen är så gripande och rörande och hela mitt hjärta blöder, då jag känner så starkt inte bara för Åsa utan även för flera av karaktärerna i boken. Boken känns väldigt trovärdig och realistisk - känns som en berättelse tagen direkt från livet. Moa skriver så skickligt och jag blir imponerad över hennes sätt att skriva om familjerelationer på ett så vardagligt sätt, hon sätter verkligen pricken över i:et över livets vardag - lysande på alla sätt.

Lysande, laddad & skickligt skriven!

2020-05-20

Moa Herngren är verkligen en av mina favoritförfattare. Jag har läst alla hennes sju tidigare böcker, fem romaner och två ungdomsromaner, och jag har tyckt väldigt mycket om dom allihopa.

Tycker ju även mycket om flera av dom teveprogram som Moa är inblandad i, som upphovsman och manusförfattare, till exempel Sjölyckan, Finaste familjen och speciellt den helt fantastiska Bonusfamiljen.

Så jag hade mycket höga förväntningar på hennes nya bok, Svärmodern. Och tack och lov så infriades dom absolut, och till och med med råge. För det här är hennes helt klart bästa bok hittills, tycker jag.

Moa är ju fantastisk på att skildra familjerelationer och speciellt problem och svårigheter i relationer. Den här boken är skriven ur en svärmors synvinkel, men några kapitel i boken är även skrivna ur svärdotterns och sonens synvinkel.

Svärmodern är otroligt bra skriven, den har hög igenkänningsfaktor, den gör ibland nästan ont att läsa, den är gripande och rörande, den är spännande, den är oförutsägbar, och den var nästan omöjlig att lägga ifrån sig.

Jag tror att alla kan känna igen sig boken, även om man inte är eller har en svärmor. För relationer, det har vi alla i olika former.

Rekommenderar varmt boken, som får högsta betyget av mig.