Svøm med dem som drukner

Mytting, Lars

| 2013

Flag from no

Svøm med dem som drukner av Lars Mytting er kåret til vinner av Bokhandlerprisen 2014. Årets mest medrivende roman. Cecilie, Adlibris Dette er en storslått familiehistorie spilt ut med de store dramatiske hendelsene i Europa på 1900-tallet som bakgrunn. Høsten 1971 blir et kjærestepar funnet omkommet i Frankrike, på en avstengt, skogbevokst slagmark fra første verdenskrig. Deres tre år gamle sønn Edvard er sporløst forsvunnet. Fire dager senere dukker han opp på et helt annet sted i Frankrike. Ingen vet hvor Edvard har vært, og han vokser opp på en fjellgård i Gudbrandsdalen sammen med sin tause bestefar. Hva gjorde foreldrene i det avstengte skogholtet, og var det en tilfeldighet at de tråkket på en gammel gassgranat fra krigens dager? Og hvem har, til bestefarens begravelse, sendt dem et praktstykke av en kiste, snekret i et treverk ingen har sett make til? Letingen...

Kajsastinas

2022-08-31

Torbjörn Nilsson

2021-08-08

Blir väldigt tagen av inledningen på denna bok, men personporträtten djupnar inte och det blir för många olika turer i handlingen och geografin för min smak. Men slutet är ändå fint!

Moa Berglin

2020-08-13

Uppskattar hur Mytting beskriver småstads mentalitet. Mitt i prick för den som verkligen upplevt den. Gillar beskrivning av miljöer och historiens många vändningar.

Johanna Skott

2018-08-18

Spännande släkthistorua

Ingrid Bergenudd

2018-01-04

Tyckte om miljöskildringarna och hur man fick följa huvudpersonens funderingar, men tycker att historien blev lite väl omständlig emellanåt.

2017-04-03

Den är t.o.m. bättre på norska!

2017-04-03

Den är t.o.m. bättre på norska.

Katarina Strid

2017-04-03

Riktigt spännande bladvändare om en ung man som gräver i sin familjs historia!

inger ericsson

2017-03-15

alldeles alldeles underbar

2016-12-16

Fantastisk, myllrande släktkrönika. Härligt språk och underbara miljö- och personskildringar. Edvards och hans släkts öde ända tillbaka till första världskrigets fasor är både spännande och gripande att följa. Och hans liv på den norska potatisgården är ytterst jordnära. Kan varmt rekommenderas. Men översättningen haltar här och var, förbryllande för mig var att farmor Alma alldeles i början omnämndes som mormor Alma...

Lotta Strandberg

2016-10-22

Spännande, som en psykologisk triller nästan. Fick allt fundera lite över slutet, bra driv i berättandet

Helena Rasmusson

2016-10-09

Mycket bra! Stark 4:a!!

Sandra Katby

2016-10-04

Mysig bok som slukas fort

2016-10-03

Sliter med norskan

Anna Hedenstedt

2016-09-18

Ett mysterium som inte drog in mig så som mysterier kan göra. Helt ok dock.

Irene Malmeling

2016-09-12

Fin historia! Underbart bildspråk som får mig att längta både till Norge och till Shetlandsöarna.

2016-09-07

Jag vet att den är hyllad, men hjälp så seg! Inget för mig.

Louise Ö

2016-08-28

Seg! Avslutade efter 87 sidor. Kanske kommer att läsa klart senare.

Kristina Carlsson

2016-08-14

Denna boken innehållet allt, vackra naturbeskrivningar, europeisk historia, kärlek och spänning och allt detta utan att författaren tappar greppet om handlingen. En underbar bok som jag inte kunde lägga ifrån mig - jag sträckläste den.

Å

Åsa Arveberg

2016-08-03

Inte ofta jag fastnar så i en bok men denna ville jag inte skulle ta slut. Som historiskt intresserad och som släktforskare är detta en femma. Lite rörig med många olika namn på samma personer men absolut läsvärd.

Susanna Svanberg

2016-07-17

Suverän sommarmysbok. Perfekt blandning av spänning och historia och relationer.

Monica Helmersson

2016-07-15

En stark 5 en av det bästa böcker jag har läst i år. Man lider med Edvard när sliter med att få veta vad som hände och när han få veta så gråterman.

Gunilla Jönsson

2016-07-12

Blev positivt överraskad av denna bok.

2016-07-10

En av de bästa böcker jag läst på många år.

Eva Jacobson

2016-06-30

Svag trea. För lång och för rörig.

Maria Nordström

2016-06-29

Otroligt spännande och bra bok. En pojke växer upp på en gård i Norge hos sin farmor och farfar. Föräldrarna har omkommit under mystiska omständigheter i Frankrike. När farfadern dör får pojken som nu är en ung man besök av gammalprästen som berättar om farfars bror som var en fenomenal snickare. Sakta rullas historien upp. Det blir en resa till Shetlandsöarna där farbror Einar bodde. Men också till Frankrike. Historien innehåller det mesta generationer, konflikter, krig, hemligheter, kärlek och spännande miljöer. Boken får mig att tänka på Berlinerpopplarna.

Anders H

2016-06-27

En lite ovanlig, fängslande historia. Precis som någon recensent skrev, "en bladvändare ". En stark fyra!

Lena L

2016-05-08

En riktig bladvändare. Bra story och fantastiska karaktärer.

Nina Gustafsson

2016-05-08

Edvard växer upp hos sin farfar på gården efter att hans föräldrar dött på ett tragiskt sätt i en skog i Frankrike. Först efter farfaderns död ger han sig ut i världen för att försöka förstå vad det var som hände.
En vackert berättad historia där bitarna sakta faller på plats. Fina miljöskildringar och ett visst mått av historieundervisning. Kanske lite i längsta laget men en rejäl trea är den värd.

Erika Granholm

2016-05-05

Lättläst bok som var svår att lägga ifrån sig. Jag har aldrig förr blivit så fascinerad av trä som under den här läsningen. Kanske inte en berättelse jag kommer att minnas så mycket av om några år, men precis vad jag ville lägga just nu.

Annika Wahlström

2016-04-28

Väldigt bra story men tyvärr lite rörig. Svårt att hänga med i alla vändningar.

Stefan Grip

2016-04-19

Kanske en fyra egentligen men det var längesen jag gav en femma ?

Ingrid Selnes

2016-03-30

Spännande historia, men den blir allt mer rörigare ju längre man läser. Känns inte trovärdig, och jag hängde inte med i alla trådar och inbördes släktsamband. Berättelsen är som gjuten för att bli film/tv-thriller, och det har nog författaren haft i åtanke.

Jenny Cahier

2016-01-16

Ovanlig historia, blandning mellan drama och spänning. Snyggt hopknutet alltihop.

2016-01-02

Bortse från den fåniga titeln och det plottriga bokomslaget. Detta är en spänningsroman med en del djup. Fängslande och förförande. Missa inte.

Maria Klamas

2015-12-27

En helt fantastisk bok om längtan, om längtan efter kärlek men oxå efter sanningen, längtan efter att fylla tomheten... Boken handlar om en ung man som växt upp hos sin farfar och när denne dör letar den unge mannen spår bakåt för att förstå sin historia, sin längtan, de spår som till synes saknar mening... Spåren för honom längre och längre bort, från dem han älskar, från den han var och närmare en annan kärlek, ett nytt liv... Mytting skriver på ett underbart sätt, man känner doften av sättpotatis, av piskande hav, av fåren, det bearbetade träet, av längtan, av kärlek och av sorg...

Carolina Bellenger

2015-12-23

Årets läsning för min del - så här i sista minuten. Längtar efter mer från Mytting.

Tarja Ahlgrén

2015-12-13

Vad ska jag säga? Det är inte mycket som saknas i den här äventyrsromanen. Förutom möjligen förutsägbarhet. Perfekt läsnjutning för lediga dagar, men håll i dig och portionera det goda, det tar slut alldeles för fort.