Dahl, Roald

| 1997

Föräldralösa Sophie kidnappas av en jätte och är skräckslagen för att bli uppäten. Men det är en stor vänlig jätte som har fångat henne, och tillsammans gör Sophie och jätten upp en smart plan hur de ska få de andra, hemska jättarna att sluta äta barn. En hårresande, bloddrypande och vidunderligt rolig berättelse om lilla Sophie och SVJ - Stora Vänliga Jätten. Uttrycksfullt och burleskt illustrerad av Quentin Blake. Roald Dahls bästa barnbok, enligt honom själv. Översättare: Meta Ottosson

ÄLSKAR DEN!!!!!!!!!!!!!!!!

Boken handlar om en tjej som ser en jätte, och jätten tar med henne hem. Hemma hos jätten berättar att han är den stora vänliga jätten och att han inte kommer äta upp henne.

Boken är lite svårare att läsa om du nyss börjat läsa

suuuper

4A, IES Östersund

2021-09-22

Bra och knasig.

Tilde Johnsson

2018-04-05

Jag äääälskade den här boken när jag var liten! Jag ska försöka samla ihop så många Roald Dahl-böcker som möjligt så att mina framtida barn kan få njuta av dom lika mycket som jag gjorde.

Sååå super

Linda N

2014-01-09

Bra översatt men ännu bättre på originalspråket!

jessica hardiman

2012-09-04

Min absolut favorit bok! Läste den säkert tio gånger som barn. Helt underbar!

Anna Lindström

2012-02-17

Första boken jag läser av Roald Dahl och jag blev helt charmad! Vilken fantasirik historia. Jag ser fram emot att läsa andra böcker av författaren, t ex Häxorna och Matilda som jag hört mycket gott om.

Marja-Liisa Luther

2011-12-30

Han har gjort bättre böcker än denna...

Daniel Vesterlund

2011-04-14

Jag gillar denna bok den handlar om jättar och om Sophie som blir kidnappad på spöktimmen. Jätten som kidnappat Sophie hette SVJ. det finns andra jättar som är 15 meter höga och de högre än SVJ. De sticker varenda kväll och far och äter upp folk så då ska Sophie och SVJ försöka stoppa dem ni får se hur det går om du läser.

Edvina Johansson

2011-03-24

Väldigt bar bok! En väldigt kul bok!

Elisabeth E

2010-12-08

Jag älskar Roald Dahls berättelser! Rekommenderas varmt. Roligt att drottning Elizabeth II är med på ett hörn :)

Vera .

2010-10-17

Jag har läst den själv en gång, mamma har läst den högt för mig och vi har läst den högt i skolan! Bra och rolig var den då i allafall!

Lina Bogström

2010-09-26

ÄLSKADE denhär när jag var liten

Maria Palm

2010-02-05

Jättebra bok. JAG ÄLSKADE DEN. Den är spännande.