Svinalängorna

Alakoski, Susanna

| 2006

Vinnare av Augustpriset för Årets svenska skönlitterära bok 2006! Leena har två bästa vänner. Åse är nästan den enda hon känner som inte har en pappa som super, men hennes mamma brukar bli full så det jämnar ut sig. Riittas pappa är full nästan varje dag. Ett nybyggt bostadsområde i Ystad fylls på 60-talet av invandrarfamiljer och låginkomsttagare. För Leena och hennes finska föräldrar är den nya lägenheten höjden av lyx: tre rum, balkong, parkett. Av kommunen får kvarteret snart namnet Svinalängorna. De brandgula trevåningshusen blir en samlande plats för Susanna Alakoskis roman om Leena, som klarögt och fartfyllt berättar om sig själv, sina föräldrar och grannar och alla de dråpliga och drastiska händelser som utspelar sig runt henne. Men skrattet fastnar i halsen när denna barndomsskildrings verkliga karaktär börjar skönjas. Leena, hennes syskon och vänner kastas i skrämmande...

Therese Dahlberg

2017-02-12

Ulrika Håkansson

2016-04-24

Äntligen blev det av att läsa Alakoski. Väldigt bra, väldigt gripande. Väl värd allt beröm.

Lars Martinsson

2015-09-18

Rå socialrealism och poetiskt ursinne i pageturner-allians.

Jesper Svensson

2015-02-07

Mycket läsvärt.

Ella Johansson

2014-03-08

Otäck. Allt kändes i magen, nästan lite för mycket. Jag var ledsen när jag läst klart.

Mary Göransson

2014-02-28

Mycket intressant både som film och bok

Lollo Löfmark

2013-12-29

känslor; sorg, vrede, skratt och ömhet

Lena Cronström

2013-11-26

spännande bra språk För många svordomar ---men de hörde å andra sidan till personernas språk.

Sara Frimodig

2013-09-23

Gripande och vackert skriven bok om en fattig uppväxt i Skåne. Man fick verkligen en känsla för hur Leena kände och tänkte, jag tycker att den var väldigt bra och välskriven!

2013-09-06

Riktigt bra skildring av hur det kan vara att växa upp med alkoholiserade föräldrar och i ett utsatt område. Klassfrågor och även en titt några år tillbaka i Sverige, Ystad. Den berörde mig väldigt mycket.

Gillade filmen mer

Tove Ströberg

2013-03-04

Bra socialrealism.

Jennie Arwin

2013-03-04

Eftersom jag just nu har snöat in på uppväxtskildringar så var ju denna ett måste att läsa! Mycket bra, kryper in under huden på en med sin smuts och fylla, men samtidigt glimtar av värme!

Rune Linder

2013-01-15

Bra bok som ska läsas och inte ses på film !

Anna-Lena Bergman

2012-10-28

Fantastisk skildring av att växa upp med alkoholiserade föräldrar, ur barnets perspektiv. Hela tiden trovärdigt och starkt!

Klara Wetterlund

2012-10-25

En sak är säker, boken är JÄTTE mycket bättre än filmen!

Moa Johansson

2012-09-08

mycket bättre än filmen! Hade denna som kurslitteratur, och det är nog den enda kurslitteratur jag någonsin sträckläst!

Sara Wall

2012-07-17

Lika kladdigt närgången som "Håpas du trifs bra i fengelset" men en aning behagligare att sträcka igenom.

D T

2012-06-17

Mycket bra!

Viveca Sten

2012-05-21

Jag var inte så förtjust i Svinalängorna alla dess litterära förtjänster till trots.

Elias Chougui

2012-04-29

Oerhört gripande! Men man mår lite dåligt av att läsa det på grund av allt elände...

Anette Hökerberg

2012-02-26

En mycket lättläst bok som man lätt kan sträckläsa. Många människor gör att den känns lite rörig ibland, men på det stora hela går det bra. En annorlunda och ibland lite rolig bok, speciellt de meningar som Leenas pappa säger. De är nämligen skrivna på finlands-svenska vilket gör att man måste läsa dem med sånt uttal. Väl värd att läsa.

SivLouise Orädd

2012-02-18

EN tragisk bok, man blir illa berörd över hur barn är utsatta med att leva med en familj med missbruk. Värd att läsa

Kenneth Olausson

2011-12-14

Om ett barn, som med sin genomskådande blick och mot allt förnuft, älskar sina missbrukande föräldrar och som kanske kan komma klara sig i livet efter barndomen.

Maria Lindén

2011-10-26

Språket är verkligen fantastiskt och det var längesedan jag blev så upprörd och berörd av en bok. Det har Alakoski verkligen lyckats med!

Underbar värme trots elände utan dess like. Barn som tvingas bli vuxna i förtid. Fantastisk läsning.

Paul Karlsson

2011-10-06

Gripande och intressant tidsdokument och även en skildring av hur hårt livet kan vara när hemmet inte är den trygga tillvaron i uppväxten. Denna bok har blivit film med Noomi Rapace i huvudrollen. Delvis sägs det att Susanna Alkoski berättar lite från sitt eget liv i Ystad som nyinflyttad finlandssvensk i ett lite höghusgetto. Med värme och svärta rycks man med.

Josefine Ejebjörk

2011-10-03

Läste den som ljudbok och en otroligt bra uppläsare, men den skulle nog vara lika bra att läsa, ett starkt språk lyser igenom hela historien. En historia som finns med en länge.

Karin Söder

2011-09-01

En bok som jag både har skrattat högt och gråtit till! Också en bok som jag haft svårt att lägga ifrån mig! På något konstigt sätt tycker jag den är så bra!

Margareta Karlsson

2011-08-17

Trodde den skulle vara bättre. Bara elände.

petra lindqvist

2011-06-02

Är själv född o uppvuxen i området så man känner igen omgivningarna. Boken berör väldigt mycket.

Lars Andersson

2011-05-16

Mycket lättläst, går hela tiden framåt. Påminner mig lite om Jonas Gardells böcker, men med lite mindre djup. Tyckte om boken.

Sandra Svensson

2011-03-13

definitivt läsvärd. man blev djupt berörd.. en klar trea!

Ann Simonsson

2011-03-09

Var det så här illa när jag växte upp?
Lyssnade i Mp3...vilket gör att det blir en fyra i betyg. Tror inte att jag vill se filmen,det räcker att ha hört hur eländigt det var.

Jonna

2011-02-19

sorglig historia och jag får ångest när djur far illa men tyvärr ganska trist skriven.

Karl Mogren

2011-02-17

note to self: inte supa så länge jag är förälder.

Klinga

2011-02-05

Trea eller fyra, svårt att bestämma sig. Men jag blev aldrig riktigt berörd. Det kom aldrig riktigt igång. Och jag undrar, hur kan Noomi och Ola dominera allt som handlar om filmen? De finns ju inte ens i boken.

Anna-Karin L

2011-01-18

Tragiskt, men säkert inte orealistiskt. Berörde mig.

Gunilla Jönsson

2010-12-28

Hade kanske för höga förhoppningar om den här boken.

Lisa Engström

2010-12-15

Längtar efter att se filmversionen! Fångade mig inte riktigt som bok, men har hört att filmen är bättre.

Mia Dahlstrand

2010-12-13

2010-12-10
Tragisk, och skrämmande att det går så långt innan någon reagerar.

Sofia Buhr

2010-11-24

Jag verkligen hatade den här boken. Var tvungen att läsa den på svenskan och jag kände mig helt deppig i flera dagar efteråt. Jag antar att det är det som är meningen med sånna böcker men jag har aldrig förståt varför man ska läsa böcker som får en att må dåligt.

Matilda Palmqvist

2010-11-12

Mestadels eländigt och stundtals fint, men berättandet och språket misslyckas många gånger med att engagera och nå fram, säkert distanserat med avsikt. Men det barnsliga tar nästan överhand, och berättelsen känns liksom inte mogen, inte som en helhet. Jag vill tycka om det här, men jag saknar en väsentlig känsla, en puls i berättandet.

Pia W

2010-11-09

Hade svårt att ta den till mig, den kändes distanserad på något sätt. Tog lång tid innan den grep tag. Men visst var skildringen av hur en ung flicka hanterar det svåra både rörande och trovärdig. Svårt med höga förväntningar!

Mariette Enelycke

2010-07-19

Då jag själv bott i Ystad under 70-80 talet så blir det en igenkännande bok om livet kring och på Fridhem. Man blir berörd men för min boksmak blir det för mycket elände.

Merja A

2010-06-01

Avslutade boken nyss och har svårt att släppa den från tankarna. Läste den på finska när den var nyutgiven. Nu när jag läste den på Alakoskis författarspråk reagerade jag på "finskan" i boken. Men den felaktiga stavningen ska väl visa på hur Leenas (berättar jaget) finska språk blev utan modersmålsundervisning och bristande stöd hemifrån.
Alakoski skildrar gripande och kärleksfullt Leenas kaotiska uppväxt med två periodare till föräldrar.

123 Linnea

2010-05-07

Härlig beskrivning trots eländiga förhållanden.
Det här är en bok som ger en bild av det Sverige som många av oss aldrig sett och aldrig kommer att se. Det handlar om ett barn som växer upp i en tidvis lycklig, bitvis vanlig och delvis miserabel familj. Flickan växer upp aningen före mig själv - hon är ca tio år äldre - och därför finns det mycket jag känner igen och berörs av.
Vi har kanske läst om missbruksfamljer förut. Men den här boken ger en lite annorlunda bild, där allt inte är nattsvart och där glädjen skymtar bakom varje krök.

Angela Alvarez

2010-05-06

Dysfunktionell finnefamilj, hej sönderskriven intrig - låtom oss aldrig mötas pånytt.

Mats Ahlgren

2010-05-06

Jag vet inte. Jag hade nog lite för höga förväntningar på Svinalängorna.

lena rosendahl

2010-04-13

Ett tips till alla som inte gett denna bok höga poäng.
Lyssna på den som talbok. Den finska brytningen gör att boken kommer till sin rätt. Man lever sig verkligen in i miljön.

Mikaela Metafor

2010-03-06

En bok att tycka om i sin enkelhet, varken att man berörs väldigt men inte heller att man någonsin blir uttråkad. Rolig och kvick med bra personbeskrivningar på en tokig finsk familj i kris :)

Maria Nordström

2010-03-02

En väldigt obehaglig bok. Jag var tvungen att lägga ifrån mig den ibland för att stå ut. Man får inte behandla barn såhär. Gång på gång tänkte jag om de vuxna "Skärp er".

Ingegerd Holmqvist

2010-02-26

Sorglig men med livets styrka som en röd tråd!

Felicia Dahlqvist

2010-02-25

Visst är det inget fel på boken, men den var inget märkvärdigt. Har vi inte läst barndomsskildringar om alkoholberoende föräldrar en miljard gånger? Viktigt men lika utjatat ämne. Har redan glömt bort det mesta av handligen, tyvärr.

En av dom bästa böcker jag läst!

Ganska rolig och trevlig bok. Enkel att läsa!

Engelska Väninnan

2010-02-12

Det är Leena som är berättare och vi får följa henne från sena förskoleåldern till den första tonårstiden. Vi får ingen kontinuerlig berättelse utan ögonblicksbilder. De första kapitlen är helt underbara, fortsättningen nästan lika bra. Författaren förmedlar flickans känslostämningar, tidsandan och hennes uppvaknande. Liksom alla barn blir hon vuxen. Socialisering kallas det visst med ett fint ord, när man ser sin egen situation med andras ögon. Hennes föräldrars alkoholism blir med åren allt värre och hon hat/älskar. Kompisar och killar betyder mest. Det här är en berättelse som jag verkligen tror på.

Mikaela Staaf

2010-01-24

Jag tyckte att den var ganska bra när jag läste den för några år sedan, men den har inte fastnat alls. Jag minns i ärlighetens namn ingenting. Borde kanske dra ner mitt betyg.

Samuel Karlsson

2009-12-30

Halvbra. Lyssnade på den som ljudbok när jag körde bil och det fastnade inte riktigt. Även om jag gillade galghumorn.

Pernilla Ekfeldt

2009-12-17

Den här berättelsen om den lilla starka Lena är helt undebar!

RoseMari Frennberg

2009-11-16

Bra bok där berättelsen får en att tänka efter. Hur många barn i dag har det som bokens Leena? Ser vi dem inte?

Merete Madsen

2009-11-06

Läser om den inför Riksteaterns uppsättning och filmen som kommer.

harriet karlsson

2009-11-05

Bra men oroande, hur hade lilla pojken det ? Men det är väl en annan bok

Anna Hallqvist

2009-10-12

Jag har läst vad andra tycker om boken.
Och många påpekar att slutet inte är så bra.
Men allvarligt, att växa upp som Leena kräver en väldigt stark person för att det ska sluta "bra".

Det är helt enkelt en bok om överlevnad. Och Leena överlever med hjälp av skolan och sina två bästa vänner.
Det är en väldigt bra bok. Språket flyter, man får lära sig lite nya finska ord ;) och även om känslan i boken är hemsk så förmedlas den väldigt bra.
Sedan så känner jag ju igen en del utav det så..

Christin Carlsson

2009-09-16

Mycket bra och gripande om famile öden

Tove Skarstedt

2009-08-13

Gillade den här boken! Vilka inkompetenta socialpersoner! Mamman och pappan urade skjortan av dem! Stackars barn. Det var inte bättre förr.

Mia Dahlstrand

2009-08-13

2007
Om kaos under uppväxten. Alkohol och fattigdom. Bra men oerhört sorglig.

Ulla Englund

2009-07-08

Trovärdig trots att jag inte kan känna igen min familjs dåtida fattigdom

Sofia Åkerberg

2009-07-04

Kan inte riktigt sätta fingret på vad som inte funkade, men det gjorde inte det. Inte så att jag har något emot att läsa im misär men blev mest upprörd över hur de behandlade de stackars djuren och mer nyfiken på hur socialtjänsten uppenbarligen måste ha fungerat på den tiden och det säger väl en hel del antar jag...

Johanna Falkered

2009-07-01

Läsvärd, säkert många som känner igen sig. Tragisk men rolig.

Lady Flanders

2009-06-18

Jag hör till de där som inte kan med att hon stavat alla finska namn&ord fel. Det finns inte på kartan att inte kunna stava Kalle Anka om man läst den som barn, oavsett språk. Synd på en i övrigt välskriven berättelse med något så ovanligt som ett barnperspektiv.

Josefine Lind

2009-06-15

vad är det alla vill säga med sina tragikomiska självbiografiska alster? Vill de ha medkännande?